Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

D

DervishD

Guest
Nog een diamantplaatje besteld. Deze is van DMT met een creditcard formaat en korrel 1200. Mijn Atoma plaat is geweldig maar voor kleinere beitels (3, 6, 8, 12 en 16mm) heb ik iets nodig dat makkelijk vast te houden is. Steentje (straks het plaatje) in de linkerhand, beitel in de rechterhand en dan slijp ik met cirkelvormige bewegingen. Zelf vind ik het op die manier makkelijker om de vouw van een kleine beitel vlak op de steen te houden. Ik heb de Atoma op een stuk aluminium geplakt en daar heb ik nog een stuk van over dus daar kan ik dit plaatje mooi op verlijmen. Dan is het nog makkelijker vast te houden.
dmt-dia-sharp-slijpsteen-DMTD3E-d1.jpg
 

p.hoogland01

Nieuw lid
16 mei 2017
12
0
Ik heb zelf kortgeleden een handboor gekocht bij een kringloop winkel . Was wel roestig maar draaide wel goed. heb hem thuis even goed geschuurd met fijne watervaste schuurpapier en daarna in de velgelzilver verf uit een spuitbus gezet. Ziet er weer heel mooi uit met een klein beetje moeite.

- - - Updated - - -

Ik heb zelf kortgeleden een handboor gekocht bij een kringloop winkel . Was wel roestig maar draaide wel goed. heb hem thuis even goed geschuurd met fijne watervaste schuurpapier en daarna in de velgelzilver verf uit een spuitbus gezet. Ziet er weer heel mooi uit met een klein beetje moeite.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Nog een diamantplaatje besteld. Deze is van DMT met een creditcard formaat en korrel 1200. Mijn Atoma plaat is geweldig maar voor kleinere beitels (3, 6, 8, 12 en 16mm) heb ik iets nodig dat makkelijk vast te houden is. Steentje (straks het plaatje) in de linkerhand, beitel in de rechterhand en dan slijp ik met cirkelvormige bewegingen. Zelf vind ik het op die manier makkelijker om de vouw van een kleine beitel vlak op de steen te houden. Ik heb de Atoma op een stuk aluminium geplakt en daar heb ik nog een stuk van over dus daar kan ik dit plaatje mooi op verlijmen. Dan is het nog makkelijker vast te houden.
dmt-dia-sharp-slijpsteen-DMTD3E-d1.jpg

Hey,
Ik heb nog een tip voor je in dit geval. Frees de vorm van het plaatje (2mm diep) uit. een goede hardhout soort of watervaste lijmverbinding plex (betonplex o.i.d) en je hebt een iets handzamer plaatje die je ook vast kan zetten in de werkbank.
zoals deze:
IMG_20170317_222818996.jpg
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Omdat bijna al mijn gereedschap in de vochtige kelder ligt besloot ik de timmermanskist die ik een tijdje geleden kocht op te knappen. De vele gaatjes die erin zitten afsluiten met houten pluggen, alle hoeken met kit lucht/vochtdicht af kitten en daarna over te schilderen. Bovenop de kist, precies in het midden van het deksel, zat een soort zegel die door middel van een ring waaraan vier kleine pinnetjes zitten was bevestigd.

IMG_20170525_215615.jpg

De enige tekst die er op staat is "GARANTIE" op de rand, in het midden van de zegel een soort Duits kruis met daar weer omheen een ster met een klein cirkeltje op de bovenste punt. Ik heb onderstaande foto ook met "Google Afbeeldingen zoeken" geprobeerd te identificeren maar dat leverde niets op.

IMG_20170525_214746.jpg

Doorsnede is denk ik nauwelijks 2 centimeter. Iemand een idee wat dit is?

Groet, Zaagselsnuiver
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Ah, er zat inderdaad een zaag in de kist toen ik die kocht. Maar op dat een S&J was.... Er zat wel een houten spookschaaf in met koperen zool en een (niet instelbaar) ijzer van...Spears and Jackson. Wellicht dat hij daar bij hoorde, die heb ik op de Masave Houtdag aan Roeland gegeven omdat hij een prachtige nieuwe knop en handvat voor de oude Stanley no. 4 had gemaakt die ook in de kist zat. Bedankt voor de informatie Ruben!!

Groet, Zaagselsnuiver
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

vorige week weer een doos vol gereedschap gekregen waar deze schaaf inzat
waarvoor zou deze gebruikt zijn geweest? de opening voor de beitels vind ik ook zeer groot, de de beitel is bol geslepen
ook de zool heeft veel afgezien..
de beitel is van COULAUX & C ACIER FONDU GARANTI



groetjes
jan
20170601_095952.jpg20170601_100010.jpg20170601_100029.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik denk dat dit een aangepaste bestaande blokschaaf is. Een 'uniek' exemplaar dus. Geen standaardmodel van een of ander merk. De zool opening kan ook groot zijn, omdat er misschien een passtuk ontbreekt. Dat kan ik niet zo goed zien.
 
P

Pel

Guest
In het Engels is het een scrubplane Jan, in het Nederlands is het een roffelschaaf, wat de Franse benaming is weet ik niet. Die schaven werden gebruikt voor het ruwe werk, de beitel werd rond geslepen, waardoor er eigenlijk meer brokken als krullen werden weggenomen.

Groet Pel.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Gisteren op de rommelmarkt geweest in Rijswijk. Van de 350 kramen waren er 4 met wat gereedschap. Maar 1 van die kramen had een kist met van alles en daar trok ik deze pompschroevendraaier en setje platkop bitjes uit. Volgens mij ben ik mij geen bult gevallen voor €7,50.

IMG_3451.jpg
Een Stanley Yankee No 130B in zeer goede staat, werkt uitstekend ook. Ik denk dat ik alleen een hex adapter ga aanschaffen hiervoor, dan wordt deze een stuk toegankelijker met mijn bestaande bitjes verzameling.

Kunnen jullie mij iets vertellen over hoe oud deze zou kunnen zijn, want dat kan ik nergens uit herleiden op internet.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Mooi exemplaar. Als het handvat van rood plastic is, dan is hij niet zo oud. Ook als er op staat 'made in Germany'. In de jaren 70 waren de laatste yankees die in Engeland gemaakt waren, althans niet in NL verkrijgbaar waren. Wat is een hex adaptor?
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Inderdaad made in Germany. Waar moet ik dan aan denken 10, 20, 30 jaar oud?
Een hex adapter is een adapter die je in de schroevendraaier zet, waarin je dan weer , voor ons, normale 6 'hoeks' hex bitjes in kan zetten.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik kan me vaag herinneren dat mijn vader (of misschien wel mijn opa) met zo'n ding op de proppen kwam; ergens eind 60er of begin 70er jaren.
Met platte bitjes werkte het voor geen meter; schoot er altijd van af. Kruiskoppen waren toen nog niet in gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.