Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Sinds houtbewerking mijn aandacht heeft, ben ik ook wat gaan neuzen in het vergeethoekje van mijn vader... Zit heel wat verwaarloosd spul tussen, maar van een aantal dingen moet nog wel iets te maken zijn lijkt me!













 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Disston 12

Net heb ik mijn "nieuwe" afkortzaag binnengekregen: een Disston 12.
Ik ben maar gelijk ermee aan de slag gegaan, met dit als resultaat:
Disston12_9p.jpg
Handvat.jpgDisston12_handvat.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Tja je zou niet zeggen dat deze zaag meer dan 100 jaar oud is toch? Het opknappen valt mee: lelijke oude vernislagen wegschuren met schuurpapier p180, daarna p240 en daarna met staalwol polijsten. Ook het blad is met staalwol gepolijst, want daar zaten ook vernisresten (!). Daarna heb ik het handvat 3x in de lijnolie gezet. Alles bij elkaar misschien een uurtje werk?

Het zaagt trouwens fantastisch, zelfs zonder dat ik wat aan de tanden heb gedaan.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Mooi hoor, goed werk! Vandaag kwam mijn Ebay-pakketje binnen: twee mishandelde Stanley #5 schaven. Niet de oudste schaven, maar mooie probeersels om mijn opknapskills te testen (en spotgoedkoop).

Zo kwamen ze aan:
2015-04-18 11.48.53.jpg2015-04-18 11.48.58.jpg2015-04-18 11.49.16.jpg2015-04-18 11.49.31.jpg

Eentje met een gebroken handvat, dat moet ik maar eens gaan vervangen, de andere mist een boutje. Na een paar uur in een bak citroenzuur en een half uurtje poetsen is dit het tussenresultaat van nummer 1:
2015-04-18 15.21.24.jpg2015-04-18 15.21.31.jpg2015-04-18 15.21.36.jpg

Nummer twee ligt nu te badderen. Benieuwd wat hier onder de roest te vinden is; de eerste had de naam van de vorige eigenaar erin staan, en bleek een Record beitel te hebben ipv een Stanley. Nog te doen: nieuw handvat maken of kopen, zool en zijkanten schaaf vlakken en schuren, en misschien wat nieuwe boutjes, deze zijn er vrij slecht aan toe soms.

Gelukkig is mijn werkbank bijna klaar, dan kan ik eindelijk gaan houtbewerken ;)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Aeolos
Dat is een mooi resultaat, Ook leuke combinatie. Een Stanley met een Record schaafmes.
Jij hebt zeker eer van je werk. Ik heb een tijdje gereedschap opgeknapt, met het excuus dat ik daarna kon gaan houtbewerken. :D
Eigenlijk is het gereedschap leuker als het houtbewerken,maar dat zeg je natuurlijk niet op het forum ;)
hg Hugo
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Dank voor jullie reacties, erg leuk :)

Ik twijfel idd of ik een nieuw laagje verf erop doe. Totale kosten ongeveer 50 euro voor 2 schaven incl verzending. Beide schaven zijn voor mijn eigen gebruik; tot nu toe had ik alleen mijn Record #4 en een low-angle blokschaafje, dus deze zijn erg welkom!

Het gereedschap is inderdaad bijna net zo leuk als het houtbewerken zelf... Ik vind het mooi om zoiets ouds wat bijna weggegooid wordt weer op te poetsen en een nieuw leven te geven.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Vandaag een aantal dozen met vergeten, jarenlang niet gebruikte gereedschap van mijn bijna 90 jarige opa gekregen, zat aardig wat rotzooi tussen maar ook zeker een aantal schatten!:
Hanred blokhaak:
IMG_0025.jpg
2 vershillende nooitgedacht Zweihaak (heel erg trots op!)
IMG_0026.jpgIMG_0027.jpg
Geen idee welk mer dopsleutelset
IMG_0028.jpg
Een Schuil metalen duimstok:
IMG_0030.jpg
Een niet te lezen weet ik niet voor gereedschap.
IMG_0031.jpgIMG_0032.jpg
Een Maxitt handzaag, weet nog niet welke tandsetting:
IMG_0033.jpg
Mijn grootste trots, een Yankee druk schroevendraaier (weet niet wat de juiste benaming is)
IMG_0036.jpg

En tot slot, geen handgereedschap maar een Bosh slijptol en een Metabo decoupeerzaag.
IMG_0034.jpgIMG_0035.jpgIMG_0029.jpg

Al met al heel erg blij met deze schenking en zeker van een zeer dierbaar persoon uit mijn leven. binnenkort een aantal stukken goed opknappen.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Voor mij is gereedschap dat door mijn vader, opa etc. is gebruikt toch wel speciaal. Maakt niet uit wat het is, al is het een Stanley beitel van 3 euro, het feit dat ie gebruikt is door familie, en dat jij daar verder mee mag werken is toch wel bijzonder. Zeker een mooie schenking, succes met het opknappen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Die Stanley heet een pompschroevendraaier.
Het doosje van de ringsleutelset lijkttbc op rahsol dit is het b merk van gedore. Maar het is een gokje.
 

WR1944

Oud hout
Die Rawlplug is de grootvader van de klopboor. Met de hamer maakte je een gat in de muur. Er hoorde ook een blikje bij met een vezelige stof. Je nam een beetje en maakte dit nat. Je kon er een soort van worm van draaien en je perste het in het gat. Het werd hard en je kon er een schroef in draaien. Het bedrijf bestaat nog steeds maar heeft het assortiment wel drastisch gemoderniseerd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wall_plug
http://en.wikipedia.org/wiki/Rawlplug_Ltd.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Wauw, nu kan ik dus echt bijna alles me de hand doen! zagen, schaven, schrapen, hameren, en nu dus ook schroeven en in steen boren!
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Vanavond een mooie vondst gedaan via marktplaats.

1 keer ulmia jointer plane
2 keer ulmia bankschaven
1 keer ulmia fillester plane
1 keer ece grondschaaf
3 keer ulmia beitels
1 keer stanley 80
1 keer ulmia dubbel kruishout
2 keer ulmia zweihaak
En nog wat toffelzaagjes, verstekbak, bankschroefje, mallet en een soort schrapers (handvatje plus een stukje licht gebogen staal)

Alles in behoorlijk goede staat, binnenkort foto's :)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Vandaag wat gereedschap gekocht op de rommelmarkt.
GG1rhZi.jpg


Koop je op de rommelmarkt een beitel. Blijkt de bijtel al is geslepen te zijn door mijn eigen vader. Toen hij nog op de Tiendweg zat. De rechter sticker is de laatste versie die is gemaakt. De andere is van eind 1986,
r0zhX7w.jpg

xYQsRnu.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.