Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Da's inderdaad een sponningschaaf. Daar kan je zowel met de nerf mee als dwars op de nerf schaven. Vandaar het extra mesje van voor, dat de vezel doorsnijdt als je dwars op nerf schaaft. Beitels eruit halen, paar uurtjes in azijn, dan eventueel met wat staalwol of scotchbrite verder ontroesten, en natuurlijk slijpen. Het houten gedeelte zou ik niet schuren. Dan verliest de schaaf zijn karakter. Een goeie truc is brandspiritus gebruiken in combinatie met grove staalwol:
https://www.youtube.com/watch?v=priGZQdSuRs&t=245s
Brandspiritus bestaat voornamelijk uit ethanol, dus ontsmettingsalcohol (of eerder welk product met >70% alcohol in) werkt ook als je dit liggen hebt.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Als je grootvader er echt mee gewerkt heeft is het een erfstuk. Opknappen en gebruiken dus !
Ja, mijn grootvader heeft er altijd mee gewerkt. Achter de boerderij stond een kapschuur met allemaal gereedschap. Vond ik als kind altijd reuze interessant. Na zijn overlijden is heel veel gereedschap als oude rommel weggegooid. Dit is nog overgebleven. Eigenlijk een erfstuk met herinneringen, maar dat heb ik mij nooit zo gerealiseerd.
Heb zelf geen ervaring met opknappen van oud gereedschap. Moet me eerst maar eens wat gaan inlezen.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Da's inderdaad een sponningschaaf. Daar kan je zowel met de nerf mee als dwars op de nerf schaven. Vandaar het extra mesje van voor, dat de vezel doorsnijdt als je dwars op nerf schaaft. Beitels eruit halen, paar uurtjes in azijn, dan eventueel met wat staalwol of scotchbrite verder ontroesten, en natuurlijk slijpen. Het houten gedeelte zou ik niet schuren. Dan verliest de schaaf zijn karakter. Een goeie truc is brandspiritus gebruiken in combinatie met grove staalwol:
https://www.youtube.com/watch?v=priGZQdSuRs&t=245s
Brandspiritus bestaat voornamelijk uit ethanol, dus ontsmettingsalcohol (of eerder welk product met >70% alcohol in) werkt ook als je dit liggen hebt.

Aha, gelijk tips. Zal alles eens gaan bekijken.
Toevallig net slijpmachine en wetstenen gekocht om mijn beitels te slijpen.
Weer een projectje erbij.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
poosje geleden kwam ik in een krat oude rommel roestige oude boren tegen wat stoeltjesboren bleken te zijn

@Pine; Ik heb ze wel 'ns gezien onder naam slangenboor, is dat hetzelfde of zijn het echt verschillende boren?
Wat een leuk stuk gereedschap trouwens zo'n antieke stoeltjesboor en het werkt nog uit de kunst zo te zien!
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
@willem1958 het zijn slangeboren die wat zwaarder zijn uitgevoerd en er zit een deukje op de plek waar je hem vastzet met het boutje

@luinge het is een nooitgedagt schaaf , mochten onderdelen ontbreken of te ver weg zijn heb ik nog wel onderdelen liggen
 
D

DervishD

Guest
Nog een schaafje van Veritas, de zogenaamde "apron plane", oftewel "schortschaaf" :p Mijn Lie Nielsen 102 is onlangs op het werk gestolen en alhoewel het een prima schaafje was vind ik de Veritas uitvoering wederom een stuk beter. Het formaat, gewicht, de balans en de diepte/laterale instelling maken dit in mijn ogen een perfect schaafje. Ik heb 'm met een PM-V11 schaafbeitel gekocht. Wat ik ook fijn vind is dat het wieltje van de dekbeitel helemaal vrij is. Bij de Lie Nielsen zit die verder naar voren en dat maakt het minder toegankelijk. Het kostte me ook bijna niets. Mijn werkgever heeft aangifte gedaan van diefstal, het bij zijn verzekering gemeld en ik heb €100 gekregen. Het schaafje kost €105 en de verzendkosten zijn vanuit Duitsland €12,50 dus ik was er in totaal maar €17,50 aan kwijt ;)
IMG_20170310_121523a.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Altijd klote als je gereedschap gestolen wordt en uiteindelijk geluk bij een ongeluk want je hebt nu een nieuw schaafje wat je eigenlijk beter vindt voor uiteindelijk weinig geld extra.
Veel plezier met je nieuwe schaaf.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Nou vooruit, ik ben de beroerdste niet: ik bied €25, heb je nog winst ook. :)

Toch mooi dat het zo opgelost is inderdaad!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Hoe kon je aan je verzekering aantonen dat je het schaafje wel in bezit hebt gehad
Of deden ze daar niet moeilijk over ?
Mvg leroy
 
D

DervishD

Guest
Als je een account hebt bij Feine Werkzeuge kun je je bestelgeschiedenis ophalen. Ik heb de order voor de Lie Nielsen 102 uitgeprint en aan mijn werkgever gegeven.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Bedankt voor de info
Ja mijn verzekerings advieseur rade me aan om overal foto's van te maken en van het type plaatje
Dan heb he in iedergeval bewijs dat je het in bezit had
Mvg leroy
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nog een schaafje van Veritas, de zogenaamde "apron plane", oftewel "schortschaaf" :p Mijn Lie Nielsen 102 is onlangs op het werk gestolen en alhoewel het een prima schaafje was vind ik de Veritas uitvoering wederom een stuk beter. Het formaat, gewicht, de balans en de diepte/laterale instelling maken dit in mijn ogen een perfect schaafje.

Maar deze is ook fijn de Luban met A2 schaafmes, prijs kwaliteit verhouding zeer goed!
IMG_3742.jpg

Wel balen zeg! Nooit je gereedschap onbeheerd achterlaten en zeker bij dit soort schaafjes die makkelijk in een broekzak verdwijnen.
Maar mooi opgelost.

groetnis
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Hallo,
Deze schaaf heb ik al erg lang in mijn bezit, ooit gekregen van mijn grootvader. Ik noem het altijd een sponningschaaf, maar weet niet of dat ook zo is.
Ik kan er zo geen merkje op vinden, kan zomaar een eigenbouw zijn. Initialen van mijn grootvader staan er in ieder geval ingebrand.
Is het de moeite\mogelijk om op te knappen?

Bekijk bijlage 60981

Groet Roelof
Het is inderdaad een glassponningschaaf van Nooitgedagt. Ik heb er nog mee gewerkt. Je gebruikte hem voor glassponningen. Voor deursponningen had je een voorloper, maar die gebruikten we niet. Voor de beitel zit een 'voorsnijder'. Daarmee sneed je de nerf door, zodat de beitel geen krul opleverde die breder was dan de sponningbreedte. Deze voorsnijder hoeft maar 1 tot 2 mm in het hout te drukken. Dan wordt het schaven ook niet zo zwaar.
Je begint achteraan op het hout en geleidelijk aan ga je zo naar voren toe. Dan heb je de minste kans op tegendraads te schaven.

Mooi exemplaar hoor!
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Het is inderdaad een glassponningschaaf van Nooitgedagt. Ik heb er nog mee gewerkt. Je gebruikte hem voor glassponningen. Voor deursponningen had je een voorloper, maar die gebruikten we niet. Voor de beitel zit een 'voorsnijder'. Daarmee sneed je de nerf door, zodat de beitel geen krul opleverde die breder was dan de sponningbreedte. Deze voorsnijder hoeft maar 1 tot 2 mm in het hout te drukken. Dan wordt het schaven ook niet zo zwaar.
Je begint achteraan op het hout en geleidelijk aan ga je zo naar voren toe. Dan heb je de minste kans op tegendraads te schaven.

Mooi exemplaar hoor!

Interessant! Ik kan nergens een merkje van Nooitgedacht vinden. Misschien als ik hem heb schoongemaakt, schaaf is erg smerig.
Bedankt voor de uitleg!
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.023
366
Alphen aan den Rijn
6 lijmklemmen zo goed als nieuw , voor maar 25 euro op een rommelmarkt . Lijkt een kopie van Bessey , had nog niet van dit merk gehoord .
F81FC02B-64CE-42E7-8614-B944A7FF14AF.jpg183FD6A7-CF40-40EA-B867-F9D6F2E2B617.jpg
Erg goedkoop , later dacht ik er aan dat dit misschien wel afkomstig was van diefstal .
Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:

stefanvc

Nieuw lid
22 jun 2015
23
0
Sint-Niklaas
4tecx is een private label van necomij. Zij laten verschillende zaken maken onder deze merknaam bij dikwijls gerenomeerde fabrikanten. Ivana is ook zo een merk van hen.
 

Streep

Nieuw lid
15 mrt 2017
1
0
Laatste vakantie naar Engeland wat gereedschap mee terug genomen

om hobby's te combineren maar een paar mooie foto's gemaakt :)

vond een redelijk mooi Stanley No. 220 blokschaafje
AE0X1667.jpg
bij nadere inspectie een sweetheart logo erop
AE0X1668.jpg
Ook nog heel goedkoop(2-3 pond per stuk) mooie beitels gevonden
AE0X1669.jpg
Een heuse I.Sorby...
AE0X1671.jpg
... met Mr Punch logo

AE0X1672.jpg
Ook nog een Robert Sorby, wat is dat boxwood handvat fijn zeg.

AE0X1673.jpg
Stanley No.151 spookschaafje lag er ook nog, kan je natuurlijk niet achterlaten.

en ja, dan zit je met al dat oude gereedschap, wat gek genoeg door mensen erg scheef is geslepen. Als beginnende slijper heb ik me dan toch laten verlijden

AE0X1674.jpg
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Vandaag naar een rommelmarktje van een plaatselijke kerk geweest en ik trof daar een kartonnen doos, alles 50 eurocent per stuk. Daarin diverse vijlen, een oude beugel ijzerzaag met een draadvormig blad erin, een soort passer om dikte te meten, en een oude zaag die de kenners onder jullie wel zullen herkennen...

IMG_20170401_134004.jpg

IMG_20170401_133614.jpg

IMG_20170401_133514.jpg

In totaal 3,50 euro uitgegeven, geen gekke buit dacht ik zo. In een van de vijlen zit echter soldeer of lood en ik krijg het er met de ijzerborstel en proxxon met ijzerdraadwieltje niet uit. Iemand van jullie een suggestie??

Groet, Zaagselsnuiver
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik gebruik voor hardnekkig vijlsel dat niet met de vijlenborstel weg wil een staafje messing. Daarmee kun je het vijlsel er evenwijdig aan de tanden mee wegduwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.