Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Mooi schaafje.Zie je niet veel meer.Is een low angle schaafje.Mijns inziens zeer geschikt om kops hout mee te schaven.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Die roffelschaaf is een zogenaamd Nederlands model. Deze waren vroeger iets rond aan de bovenkant. Ook de vorm van de hoorn duidt daar op: typisch Hollands. Ik sluit niet uit dat dit een oude schaaf is (meer dan 150 jaar oud). Maar aan de andere kant zie ik weinig houtworm gaatjes en is de beitel aan de wat dunne kant voor zo'n oude schaaf.

Wel een mooi exemplaar.
 

Aeschere

Nieuw lid
24 jul 2016
21
1
Deze kwam vandaag binnen. In "iets" slechtere staat dan ik had gehoopt maar ik ben benieuwd of er nog wat van te maken is. Wordt mijn eerste zaag restoratie project dus een hoop te leren.

Het zaagblad zal ik een nachtje in de azijn laten weken en dan schoonmaken met een brillo/schuurspons.
Het handvat kaalschuren en daarna olien lijkt me de beste manier al weet ik nog niet wat voor een olie ik hiervoor kan/moet gebruiken. Iemand advies?

IMG_3300.jpg
 
P

Pel

Guest
Je zou gekookte lijnolie kunnen gebruiken, is dacht ik het goedkoopste, maar je kunt er ook Danish oil voor gebruiken die is een stuk duurder maar het is een fijn olie die een lichte glans geeft. De draaiers gebruiken hem vaak, zelf gebruik ik hem ook om mijn werkstukken in te oliën verkrijgbaar bij o.a. Baptist.

Groet Pel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Het zaagblad zal ik een nachtje in de azijn laten weken en dan schoonmaken met een brillo/schuurspons.
Het handvat kaalschuren en daarna olien lijkt me de beste manier al weet ik nog niet wat voor een olie ik hiervoor kan/moet gebruiken. Iemand advies?
Leuk! Mooie zaag, heb zelf ook wat zagen liggen:
Bijna alle bladen zijn roestvrij, gedaan met scotchbrite en hier en daar wat azijn
Sommige nog een beetje krom, die moet ik nog recht krijgen...
Alle handvaten moeten nog gedaan worden, dus ik ben wel benieuwd waat voor een tips er voorbij komen!
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Leuk modelletje, eerst proberen te demonteren. en dan de restauratie, ik vind het het leukst om de messing boutjes (hoe heten die?) te polijsten. Mijn idee is dat het een schulpzaag is.
Kleine tip is om net als bij schaven een klein beetje kaarsvet op het blad te doen, en met scherpe tandjes vliegt ie dan door het hout.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik zou met het blad beginnen. Daar zit behoorlijk veel roest op. Als je dat niet goed weg kunt schuren, dan is het de vraag of het nog wel de moeite waard is met het handvat te beginnen.
 
P

Pel

Guest
Leuk modelletje, eerst proberen te demonteren. en dan de restauratie, ik vind het het leukst om de messing boutjes (hoe heten die?) te polijsten. Mijn idee is dat het een schulpzaag is.
Kleine tip is om net als bij schaven een klein beetje kaarsvet op het blad te doen, en met scherpe tandjes vliegt ie dan door het hout.


Dat zijn hulsmoer patentboutjes Blom.

Groet Pel.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ik zou met het blad beginnen. Daar zit behoorlijk veel roest op. Als je dat niet goed weg kunt schuren, dan is het de vraag of het nog wel de moeite waard is met het handvat te beginnen.
Je hoeft de roest niet weg te'schuren'...
leg een verroest object 2 dagen in een oplossing van 19 delen water en 1 deel citroenzuur (voedingszuur bij de drogist te krijgen)
door een afwassopje halen en even naspoelen
en volledig proper is dat ding!
 

Aeschere

Nieuw lid
24 jul 2016
21
1
Het blad ligt nu in de schoonmaakazijn te weken. Daar waar het handvat heeft gezeten begint het al los te laten dus ik ben benieuwd wat morgenochtend het resultaat is.
Wat voor een tips hebben jullie voor die hulsmoer boutjes? Schuren geeft teveel krassen maar weet verder eigenlijk niet goed hoe ik ze schoon moet krijgen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mooie zaag! Als niet alle roest eraf is na het azijnbad, kun je nog beetje wrijven met fijne staalwol (00 bijvoorbeeld). Dat geeft geen krassen zoals schuurpapier. Staalwol kun je overigens ook gebruiken om de boutjes beetje op te blinken, eventueel gevolgd door doek met polijstpasta. Het handvat zou ik niet schuren. Dat deed ik vroeger ook, tot ik deze tip zag:
https://www.youtube.com/watch?v=priGZQdSuRs&t=244s
Samengevat: gewoon wrijven met grove staalwol (nr. 2 of zo) gedrenkt in brandspiritus (=ethanol met nog wat dingen bij). Daarna nog eens oliën en klaar.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Mooie zaag! Als niet alle roest eraf is na het azijnbad, kun je nog beetje wrijven met fijne staalwol (00 bijvoorbeeld). Dat geeft geen krassen zoals schuurpapier. Staalwol kun je overigens ook gebruiken om de boutjes beetje op te blinken, eventueel gevolgd door doek met polijstpasta. Het handvat zou ik niet schuren. Dat deed ik vroeger ook, tot ik deze tip zag:
https://www.youtube.com/watch?v=priGZQdSuRs&t=244s
Samengevat: gewoon wrijven met grove staalwol (nr. 2 of zo) gedrenkt in brandspiritus (=ethanol met nog wat dingen bij). Daarna nog eens oliën en klaar.
Prima tip Bossy! Ga ik eens proberen, thanks!
 

Chris1994

Actieve deelnemer
25 dec 2013
36
2
Kwadendamme
De hulsmoer boutjes maak ik altijd schoon door ze in de kop van m'n kolomboormachine te klemmen en er al draaiende met scotch brite langs te gaan.

De zaagbladen maak ik vaak schoon door ze een poosje in een bak ("onder het bed opbergbox" met wieltjes) met citroenzuur (water + citroenzuurkorrels) te laten liggen. De citroenzuurkorrels bestel ik via internet (Bol.com --> citroenzuur). De roest verdwijnt en er komt een zwarte aanslag op het blad. Dit haal ik er af door eerst een schuursponsje en daarna scotch brite te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Ook ik gebruik voor het ontroesten citroenzuur met een nabehandeling van Scotch Bride rood en staalwol.
De tip voor het handvat van BossyRangs ga ik proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.