Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Ik ben erg blij dat er geen exportverbod is op dit soort dingen. Eigenlijk is de schaaf heel duur want het kost me een hele dag.;) Heen, zoeken, terugrijden en schoonmaken. Maar dat is de sport. Ik heb er al het een en ander mee gemaakt en het is snel gepakt ingesteld en weer opgeruimd. Het mooiste vind ik dat het weinig geluid maakt. Het schaafje is in England gemaakt dus niet bijzonder. Wat wel bijzonderis is dat het volledig intakt was toen ik het kocht.
 

Charel

Nieuw lid
14 jul 2014
1
0
Koningshooikt België
Hier nog een occasie schaafje, vandaag gekocht (in een lot, zat ook nog een set oude houtbeitels, boor 2, hamer, schroevedraaier, serrejoint, 2 puntslagen??, 2 moderne (bah) serrejointen bij, voor 15 euro.) Ik heb geen gedacht hoe oud het schaafje is en van welke kwaliteit. Het ziet er in ieder geval compleet en onbeschadigd, wel gebruikt uit. Op de blok staat 'made in USA', op de klem 'MEMO' en op het mes 'HERCULES SARGENT & co. MADE IN USA' Bovenaan het mes, op de achterkant, 3 puntslagen.
Wie kan weet er iets meer over (ouderdom, type, kwaliteit,...)

DSC_0362.jpg
DSC_0360.jpg
DSC_0361.jpg
DSC_0363.jpg
DSC_0364.jpg
DSC_0365.jpg
DSC_0366.jpg
DSC_0368.jpg
DSC_0369.jpg
DSC_0358.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Charel,

ik zie dat het je eerste post is.
Eerst en vooral : welkom op dit forum!

Normaal staat er op een Memo schaaf dat die in zweden werd gemaakt, men vind ze vaak met een mes van E.A Berg maar ik weet niet of die er origineel bij zit. Geen idee of eer ook een US versie van is verschenen.
Het zou ook kunnen dat je schaaf onderdelen heeft die oorspronkelijk aan andere schaven hebben toebehoord.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Vandaag weer een rommelmarkt gedaan. De oogst was niet mis:

IMG_1803.jpg

Het haalmes + de boren + de kleine rasp had ik voor 4€. De grote rasp voor 1€ en het zaagje voor 1,5€.

Daarnet als eens een boor geslepen en uitgeprobeerd, werkt heerlijk. Het zaagje heb ik al wat geschuurd, moet nog geslepen worden. De raspen zitten in het citroenzuur, hopelijk komt alle roest er vlot af.
Het haalmes is mijn favoriet. Het is belachelijk smal, maar verkeerde in goede staat. De onderkant was nog mooi vlak en de snede behoorlijk. Het roest was vrij oppervlakkig en ging er vlot af. Met wat schuurpapier alles grof geslepen en daarna afgewet op de strop. Het werkt heerlijk. Daarna de handvatten even in de walnoot-olie gezet, die kunnen er ook weer tegen.
Hopelijk morgenvroeg weer veel moois op de volgende rommelmarkt.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
En ja hoor, deze ochtend weer een haalmes op de kop getikt voor 2 euro.

IMG_1963.jpg

Binnenkort zitten alle rommelmarkten in de streek er op. Voorlopig kan ik alvast niet klagen. Ik blijf hopen om een mooie zaag te vinden, maar ik vrees er voor.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Na een lange tijd afwezig te zijn geweest van het forum, ben ik eindelijk weer terug. In de tussentijd een hoop gereedschap verzameld dat ik langzaam aan opknap en hier zal tonen. Ik merk dat het voor mij het beste werkt om een project aan te pakken en dan het bijbehorende gereedschap op te knappen - pas als ik het echt nodig heb, heb ik blijkbaar de discipline om aan de gang te gaan...

Allereerst een kantenschaafje. Leuk ding, en blijkt nu opeen onmisbaar te zijn! Perfect om een gefreesde gleuf net iets breder te maken, en er ook voor te zorgen dat hij netjes glad afgewerkt is.

IMG_20140811_230814.jpg


Ik heb een uur zitten klooien om die kleine mesjes goed te slijpen, maar dat is wonderwel gelukt (mijn nagels zijn ook direct scherp). En daarna las ik op een forum dat je ze gewoon andersom in de schaaf moet zetten, en dat je dan een 'natuurlijke' houder voor slijpen hebt....

Enfin, er komen prachtige kleine krullen af en de afwerking is echt perfect.

- - - Updated - - -

Ook in gebruik genomen; een lief klein router plane (grondschaafje?).

IMG_20140811_230830.jpg


Blijkt het ook wonderwel goed te doen, eigenlijk. Ik snap niet helemaal waarvoor het tweede gat nu bedoeld is, je zou verwachten voor hoogteverstelling maar ik zie nergens een afbeelding die er gebruik van maakt.

- - - Updated - - -

En als laatste: een mooi zwaluwstaart zaagje. Moet ik eigenlijk nog een keer goed slijpen, en ik twijfel of ik nog iets aan het blad moet doen - er zit een hele lichte kromming in.

Maar, hij doet het op het moment goed genoeg om ook te gebruiken, dus voorlopig heb ik andere prioriteiten...

IMG_20140811_230903.jpg
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Blijkt het ook wonderwel goed te doen, eigenlijk. Ik snap niet helemaal waarvoor het tweede gat nu bedoeld is, je zou verwachten voor hoogteverstelling maar ik zie nergens een afbeelding die er gebruik van maakt.
Mooie verzameling! Dat tweede gat is voor het geval je een groef moet laten eindigen tegen een opstaande rand. In de standaardpositie van de beitel kom je daar net niet bij omdat de bodemplaat in de weg zit. Als je de beitel in dat tweede gat zet dan kun je hem naar buiten onder de bodemplaat laten uitsteken en kom je wél tot de rand.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
@ArtHarg: Nee, dat kan niet - dat zou een logische verklaring zijn, maar er zit geen schroefdraad in dat gat, dus de beitel kan je daar niet vastzetten. Het is echt een compleet lege bus. Ik kan ook nergens iets vinden van een hoogteverstel mechanisme oid, misschien is het alleen om ijzer te besparen :)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Probeer maar eens. Als het goed is kan je de beitel in het tweede gat zetten en met dezelfde stelschroef vastzetten. Dus de stelschroef gewoon laten zitten. Dat is tenminste wat ik lees over de Record 722.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Gisteren was er nog eens een rommelmarkt hier in de buurt. Er was niet veel gereedschap te vinden, maar toch dit zaagje op de kop getikt:

IMG_2132.jpg

Ik ga voor het restaureren een apart topic opstarten.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik wilde al lang een bankschroef voor in de schuurtje.. wel vaak rondkijken maar nooit wat kopen. je kent dat wel. Heb trouwens nog geen tafel waar deze op gemonteerd zou moeten worden...!

Toen las ik een stukje over een paramo No51 ergens op dit forum. Dus zo dat is een mooi ding dacht ik nog, mooie brede bekken enzo.

Dus mijn zoekopdracht op marktplaats ging ook richting een bankschroef.......

Ik heb voor mijzelf de regel aangenomen: voor elke groot karwei in huis dat ik doe daar mag ik een stukje gereedschap voor aanschaffen. Ben momenteel bezig met een tafel voor in de keuken (komt nog een salontafel bij).

En dan scoor je gewoon gelijk zo'n ding! Hij moet nog wel effe opgeknapt worden, beetje verf en nieuwe houtjes erop maar ik ben er superblij mee.

2014-08-16%2013.35.29_1024x768.jpg


2014-08-16%2013.35.23_1024x768.jpg

2014-08-16%2013.35.18_1024x768.jpg



Hij loopt soepel en de snelsluiting werkt goed!
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zo dat is keurig! Hier ga je veel plezier aan beleven. Het ziet er allemaal nog behoorlijk goed uit ook. Dat stukje over die Paramo was wss van mij :). Mijn Paramo zag er lang niet zo goed uit, die heb ik helemaal moeten afschuren en herspuiten.
Ik vermoed dat een werkbank nu wel een project is dat bovenaan de stapel komt te liggen :).
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Er is toch echt iets met die Paramo's in Nederland. Er moet toch een tijdje een soort voorloper van Baptist geweest zijn die de Paramo 51 permanent in de etalage had staan. Zijn er op de marktplaats eigenlijk nog andere bankschroeven dan de Paramo te vinden?
Trouwens niet geklaagd hoor, hier in België vind je alleen bankschroeven voor metaalbewerking (meestal van Perel...) en als iedereen dezelfde bankschroef heeft dan is er des te meer expertise voor het onderhoud en de restauratie!
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Als beginnend houtwurm heb ik enkele maanden geleden wat geluk gehad op marktplaats. Heb een in uitstekende staat verkerende mooie oude record 52 1/2 met quick release voor een heel schappelijke prijs weten te vinden.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Als beginnend houtbewerker en liefhebber van oud gereedschap, afgelopen week mijn eerste mazzeltje gehad via marktplaats.
Twee kisten vol met diverse juweeltjes gekocht. (Juweeltjes voor mij dan in ieder geval)
Er zat natuurlijk ook een heleboel rommel tussen, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken.

hieronder enkele fotootjes. (En enkele gerealiseerde projectjes in de woonkamer op de achtergrond)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    79,4 KB · Weergaven: 354
  • image.jpg
    image.jpg
    62,8 KB · Weergaven: 353
Laatst bewerkt:

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Dank je. Gaat goed komen.
Er komen deze week nog een paar mooie stukken aan voor een redelijke prijs, ik zal ze wel posten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.