Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Het rommelmarkten seizoen komt hier bij ons in de streek stilaan weer op gang. Deze ochtend alvast een mooie vondst gedaan:

IMG_1167.jpg

IMG_1170.jpg

Een mooie schaar en een spookschaaf met vlakke zool voor de mooie prijs van 3 euro.
Vooral de spookschaaf was behoorlijk vuil en vettig. Even wat ontvetter, en dan hup het citroenzuur in.

IMG_1171.jpg

Benieuwd wat het resultaat gaat zijn binnen een paar dagen...
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zo, de schaar heeft wat in het zuur gezeten, en ik heb ze daarna met verschillende schuurmiddelen onder handen genomen.
De schaar was na het zuur trouwens nog perfect te gebruiken. Eens alles opgepoetst was heb ik de schaar toch maar eens geslepen en ingesteld. Knipt fantastisch.
De spookschaaf onderdelen zijn nog wat aan het weken, het roest was daar wat hardnekkiger.

IMG_1198.jpg

IMG_1199.jpg
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Net even opgezocht op Google. Het is een "Kretzer Spirale 8" gemaakt in Solingen. Nog steeds verkrijgbaar. Nieuwprijs is al snel 40 euro. Van een koopje gesproken :)
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Daarnet heb ik de bijtel van de spookschaaf uit het zuur gehaald. Alle roest is weg, maar nu is er een beitel van bedroevende kwaliteit tevoorschijn gekomen. Krom in alle richtingen en heel dun flut-staal vol met porositeiten :(.
Toen ik de spiegelzijde nog maar ruw probeerde te vlakken werd het al snel duidelijk dat het verloren moeite ging zijn. Ik kan dus op zoek naar een nieuwe beitel. Als er iemand nog iets liggen heeft, laat maar weten.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Net even opgezocht op Google. Het is een "Kretzer Spirale 8" gemaakt in Solingen. Nog steeds verkrijgbaar. Nieuwprijs is al snel 40 euro. Van een koopje gesproken :)


Dacht al dat het een dure zou zijn geweest. Een textielschaar, voor stoffeerders?

- - - Updated - - -

Dacht al dat het een dure zou zijn geweest. Een textielschaar, voor stoffeerders?

*Schaam* Google verricht wonderen, en jawel, mijn vermoeden klopt:)
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Het is inderdaad een textielschaar, zoals ik ze altijd al gezien heb bij iedereen die naait of stof verwerkt. Ik vind ze alleen wat kort, een 10 of een 12 was beter geweest.
Daarnet is ze door mijn vrouw een eerste keer gebruikt om stof voor een kleedje uit te knippen.
De vorige schaar die ik gevonden had op een rommelmarkt was een huishoudschaar van Herder (met het windmolentje), ook heel degelijk.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Mijn moeder heeft onlangs op een rommelmarkt deze zaag gevonden:

DSC_0012.jpg

Een Spears & Jackson. Er is echter één probleempje: de rug ontbreekt :( Ik ga hieromtrent een apart topic openen.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Vandaag weer een rommelmarkt gedaan. Onderaan in een bak met rommel gereedschap zat deze verscholen:

IMG_1527.jpg

Een Stanley 60 1/2. Aan de lengte van de beitel te zien, behoorlijk veel gebruikt. Kostprijs 1,50€ :).

Ik open even een apart topic over het tweede leven van deze schaaf.
 

Loki

Actieve deelnemer
13 okt 2009
34
0
Groningen
Netjes Reinoud! Ik heb zo'n zelfde schaar, volledige lengte meet ik hier 31cm. Toen ik hem kreeg zat hij gelukkig niet zo dik in de roest, maar had nog wel wat werk nodig. Ik heb het handvat in een hoogglans hammerite gezet. Niet helemaal netjes gegaan, maar goed genoeg.

IMAG0160.jpg

En hier nog wat ander speelgoed, Een Record 043 en 050c.
De 050c was eigenlijk nog nooit gebruikt en met alle beitels (waar het me eigenlijk om ging) er bij voor een prikkie kon ik het niet laten liggen.
Geen slechte schaaf, maar de 043 is zo veel fijner om mee te werken.

IMAG0159.jpg
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Mooie schaar! Zo mooi glanzend ga ik de schaar van mijn vrouw helaas niet krijgen, daarvoor was het roest te hardnekkig. De Hammerite vind ik trouwens best geslaagd. Hoe heb je het aangebracht? Met een kwast of gespoten? Ik heb ook al gedacht om het zwart te vernieuwen, maar het schijnt niet altijd even goed te hechten las ik ergens. Heb je de schaar vlot kunnen slijpen?

Wat een knappe schaven! Als je ze ooit beu wordt, hier is steeds plaats en krijgen ze de beste zorgen ;) Die schaaf die er half op staat, is dat een Veritas?
 

Loki

Actieve deelnemer
13 okt 2009
34
0
Groningen
Bedankt! Ik heb het er met een spuitbus opgespoten. De eerste laag ging er wat te dik op en drogen ging ook niet echt snel, maar nu zit er een harde laag verf op.

Mijn schaafjes blijven mooi hier! haha. Rechts is een JUUMA (quangsheng geloof ik) Low Angle Jack van fine-tools.com
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Die quangsheng mag er ook best zijn.

Ik kan ook nog altijd op mijn werk de koetswerk jongens vragen om de schaar opnieuw mooie zwarte handvatten te geven. Alleen weet ik niet of auto-lak hier zo geschikt voor is.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
was deze tegengekomen via ebay en gezien ik eigenlijk dringend een "deftige" schaaf nodig had (altijd wel een gok natuurlijk )
maar onbekende fabrikant
20140719_144344(0).jpg20140719_144317.jpg20140719_144338.jpg20140719_144404.jpg20140719_144421.jpg20140719_144505.jpg
en ze werkt :) . en een hele andere ervaring dan de goedkope chinese rommel kopie die ik had en dat is absoluut geen kritiek op de quangsheng btw ( de bramen aan de zijkant van het handvat dan het mes :) )
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Mooie schaaf man. Als er een bekend merk op stond doen die schaven een flink bedrag. Jammer dat er geen foto bij zit waar de hele schaaf op te zien is maar dat is te herstellen. Hoeveel patina je eraf haalt is een kwestie van smaak. Ga je hem gebruiken komt het er vanzelf op. Volgens mij heb je een goede kwaliteit schaaf. Als ik een opmerking mag maken zou ik bij deze schaaf licht transparante krullen zien net zo breed als de beitel.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Een koopje, gekocht in belgie. voor 5,- kon ik het niet laten liggen.2014-07-30 15.12.02.jpgIk heb een klein beetje roest weg gepoetst en de beitel geslepen. verder gewassen om de was er af te halen. blijkbaar was dit gedaan om de schaaf lang te bewaren, en dat is gelukt. verder is hij helemaal kompleet. hij schaaft uitstekend. nu heb ik weer een reden minder voor een freesmachine.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@houtkever: nu wordt ik jaloers hoor. Vooral omdat je dit in ons kleine Belgenlandje gevonden hebt. Ik schuim regelmatig rommelmarkten af, meestal zonder resultaat :-(
Hier ga je veel plezier aan beleven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.