Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
WP_20170224_001.jpg

Vandaag voor 10 Euro op Marktplaats gekocht: 2 bijlen, een dissel en een klein formaat handboor. De dissel en de kleine bijl zijn ongemerkt, de grote bijl, met een soort spijker trekker op de achterkant komt van "J.Wiebelhaus". Op de andere zijde een inscriptie met veel getallen en daaronder "BUND". Van de Bundeswehr geweest?

Aaa batterij toegevoegd als maatreferentie.
 
P

Pel

Guest
@Nerf, de dissel lijkt behoorlijk veel op een stratenmakers hamer, maar ik kan mij natuurlijk vergissen?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik vrees dat jullie gelijk hebben; mijn oog was vooral op de bijlen gevallen, en ik had bij Roy Underhil wel eens wat mooi werk met de 'adze' gezien. In combinatie met de boor en de bijlen leek me dit dan wel zo'n dissel, maar gelukkig wijzen jullie me terecht voor ik ga hakken :)
Ik vond de onderste bijl ook wel apart; er zit dus een soort klauwhamer constructie op de achterkant. Waar zou deze gebruikt zijn?
 
P

Pel

Guest
Dat zijn vaak Duitse bijlen, maar hamers van Duitse makelij hebben ook soms een inkeping om spijkers uit te trekken, werden voor het merendeel in de bouw gebruikt.

Groet Pel.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Ik vrees dat jullie gelijk hebben; mijn oog was vooral op de bijlen gevallen, en ik had bij Roy Underhil wel eens wat mooi werk met de 'adze' gezien. In combinatie met de boor en de bijlen leek me dit dan wel zo'n dissel, maar gelukkig wijzen jullie me terecht voor ik ga hakken :)
Ik vond de onderste bijl ook wel apart; er zit dus een soort klauwhamer constructie op de achterkant. Waar zou deze gebruikt zijn?
Als je googled op Bund axt of Bund hacke dan kom je meer van dit soort bijlen tegen, het zijn duitse timmermansbijlen. Eigenlijk veel handiger dan zo'n spijkertrekker bij bijvoorbeeld een stanley timmermansbijl die ik heb.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Wat bedoel je met:

Eigenlijk veel handiger dan zo'n spijkertrekker bij bijvoorbeeld een stanley timmermansbijl die ik heb.
Ik bedoelde dat een spijkertrekker in het verlengde van de steel zoals bij een klauwhamer of zoals bij deze duitse bijl ergonomischer is dan in de wang van het blad zoal sbij de Stanley die ik heb. Meer gerichte hefboom .
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ha, leuk dat is 'm inderdaad. Nou ik ga er in ieder geval wat houtjes voor de vuurkuil mee kloven, en wie weet ga ik er nog wel 's wat vers hout mee bewerken.
 

Musimgm

Nieuw lid
27 feb 2017
1
0
hehe, eindelijk thuis. Sinds ik klein was verzamel ik alles wat op een gereedschap lijkt, maar nooit van deze site gehoord! Nu ik toch hier ben... we zijn pas verhuist en tijdens het uitpakken kwam ik onderstaand weer tegen, geen idee waar die voor werd gebruikt. een aantal jaar geleden op de vrije markt gekocht:


IMG_3352.jpgIMG_3353.jpg
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, lijkt mij een onderdeel ergens van, het is denk ik geen op zich zelf staand gereedschap??

Groet Pel.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De bekken sla je met het handvat wat zwaar is uitgevoerd om de kop van een draadnagel in het hout daarna maak je een hefboombeweging waardoor de bekken om de kop sluiten en de draadnagel eruitgetrokken word , erg handig als je een oude bouwvloer plaatselijk moet openen
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik heb nog een oude catalogus (vermoed jaren dertig vorige eeuw) van Nooitgedagt, waarin wel handzagen staan. Maar gezien de afbeelding, beschrijving denk ik dat deze door Atkins zijn gemaakt. Dus professionele handzagen. Zowel Atkins als Nooitgedagt zaten op de professionele markt. Dus dat past wel bij elkaar.
In andere catalogi heb ik het nooit aangetroffen en zeker niet vanaf de jaren zeventig toen ik gereedschapswinkels bezocht. (oude) timmerlieden waar ik mee gewerkt heb, heb ik nooit een Nooitgedagt handzaag zien gebruiken.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik vind deze juist wel handig voor kleinere spijkers, ik heb nu zo'n grote maar heb vaak moeite om de bekken buitenom de kop te houden en voordat je het weet sla je de spijker er nog dieper in.
Dit is meer een aanvulling enk ik
dan een vervanging want moet nog zien op je er ook lange oude spijkers (dus roestige) er mee uitkantrekken
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Toen mij vader naar het verzorgingstehuis ging heb ik oa een slijpmachine van hem gekregen. Nu realiseer ik me pas dat het gewilde machines zijn, een Tormek, in dit geval een 1200.

Maar hij is incompleet. De waterbak ontbreekt. Iemand een idee hoe ik daar aan kom?
Helaas ook geen accessoires.
image.jpg

manual heb ik wel kunnen downloaden van de Tormek site.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    20,3 KB · Weergaven: 212

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.