Ontwerp van een plantenkas, wat vragen

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Na enkele maanden het ontwerp van de te bouwen plantenkas weer opgepakt. Het ontwerp bestaat nu uit 8 losse delen die 'on site' aan elkaar gemonteerd kunnen worden.

Overigens is het nog niet zeker of de kas er komt aangezien de prijs van hardhout of gemodificeerd hout (plato of thermowood b.v.) ervoor zorgt dat het een dure aangelegenheid gaat worden (>€1000 voor het hout alleen). Dus misschien toch maar geïmpregneerd hout gebruiken(?) en dat goed behandelen tegen weersinvloeden.

Hieronder het voorlopige ontwerp, nog steeds een concept:



De vragen waar ik o.a. nog mee zit zijn de volgende:
- Aan iedere kant moet een dakraampje komen, hoe zorg ik ervoor dat het water dat hierover loopt (als het raam dicht is) niet allemaal naar binnen stroomt.
- De glaslatten komen aan de binnenkant in een 22mm diepe sponning, dit houdt in dat er (uitgaande van 66mm profielen) aan de buitenkant een 'rand' van 44mm staat ,op het dak (helling 15°) blijft er na iedere bui een kluts water staan op de ruit, tegengehouden door deze houten rand: hoe los ik dat op?
- Is het überhaupt mogelijk geïmpregneerd hout te gebruiken en dit te behandelen (en zoja, waarmee)?

Alle tips zijn welkom!

groet Peter

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Peter,

een dak is wezenlijk anders van opbouw dan de zijden bij een serre, om het water zo snel mogelijk van het glas te krijgen is een andere opbouw nodig.

Best niet werken met frames voor het dak, maar met een heuse nokbalk, waar de sparren in een uitsparing geplaatst worden. Het glas word hier langs buiten geplaatst, en aan de voorzijde steekt het glas over. Wat wil zeggen dat de voorregel dunner moet zijn ( de hoogte van de glassponning) Om te beletten dat het glas naar beneden schuift word in de dunne onderregel per glas twee strips zink of koper ingefreesd en vastgezet met schroeven, nadien word de strip over het glas terug geplooid, je krijgt dan een haakvorm waar de onderkant van het glas in gevat zit.
Enkele details voor deze sparren op schets 01.

Een dakraam bij een serre, daar zijn verschillende oplossingen voor. Eentje zie je in schets 02, belangrijk is wel dat het dakraam bovenop de sparren komt te liggen, en altijd moet beginnen op de nok. Begint dit dakraam lager dan blijft er altijd water staan achter de scharnierkant.
De plaatsing van het glas bij een dakraam is analoog aan de sparren, dus ook hier het glas vooraan laten oversteken en vastzetten met strips van zink of messing.

De scharnieren worden afgedekt met een flap EPDM, of iets dergelijks, als het maar soepel is. aansluiting frame dakraam met de dakspar dichtkitten met MS Polymeer.

De glassponning in de sparren word ongeveer 15mm breed en 20mm hoog, met in de binnenhoek een watergeul die doorloopt tot het uiteinde. Het glas word vastgelegd met (hardhouten) kappen die met een groef over het resthout tussen twee sponningen vallen.


Mvg,

André

Attached files
 

calle

Nieuw lid
25 nov 2011
22
0
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

hallo ik lees net dat het hout alleen al 1000 euro betaald???????
Welke houtsoort is dat dat is wel erg veel wan ik je kan aanraden voor je serre is afzelia dat is een hardhout zeer goed materiaal eerste klasse geschikt voor buiten en per m3 betaal je 1700 euro dus voor een serre dat jij wilt schat ik 500 euro. ik studeer zelf schrijnwerkerij.
Afzelia gaat zeker voor 25 jaar mee zonder bescherming wil je langer houden zet er dan een beits opn die weersbestendig is en je serre is goed voor 50 jaar.
Moest je nog vragen hebben stel ze gerust.

Groeten?
Cedric
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

André, bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga dit bestuderen en omzetten in een sketchup tekening (als dat lukt dan heb ik door hoe het moet ;) )

Cedric, ik denk dat ik inderdaad wat hoog zat met die prijs, dit was platohout en de prijs (/m) had ik van het internet geplukt op één van de weinige Nederlandse sites die prijzen toont van dit product. Inmiddels contact gehad met Martens (België), zij hebben Thermowood in hun assortiment. De prijzen daarvan zijn een stuk gunstiger. Het voordeel van thermowood (thermisch behandeld 'zachthout') is, naast de duurzaamheid, de eenvoudige verwerking.

Neemt niet weg dat ik nog steeds geïnteresseerd ben in eventuele alternatieven. Heb je zelf ervaring met afzelia, hoe is de verwerkbaarheid? En waar is dit te koop?
 

calle

Nieuw lid
25 nov 2011
22
0
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

hallo,

zeker heb ik ervaring met afzelia.
Ik ben persoonlijk fan van afzelia het is een zeer goede houtsoort kleur donker bruin en de prijs is ook nog niet te veel voor de goeie kwaliteit. nu het is een echte hardhout en ook al is het een hardhout het is gemakkelijk bewerkbaar. Nu kan je ook voor Noord Rood Grene hout gaan gebruiken. dit is een degelijke zachthout. ok zachthout denk je dat is toch niet zo goed? houten afsluitingen van bevoorbeeld paarden afsluitingen dit is meestal NRG maar moet natuurlijk wel behandeld worden als het voor buiten is laat je best je hout vacuum trekke en dan onder druk producten op het hout inbrengen hier is het voordeel dat je product of beits dieper in hethout gaat trekken en dus beter. maar als het voor een serre is komt de houtconstructie langs de binnekant en word het niet echt nat en kan er ook bijna geen wind aan dus als je je hout om de 5 jaar een goed behandeld dan kan je deze ook gebruiken. dus zal dit al goedkoper zijn dan te laten behandelen. Je vroeg ook waar je afzelia kunt kopen? bij elke houthandelaar kan je deze houtsoort krijgen. vraag wel eerst de prijs per m3 en deze moet voor afzelia rond de 1700euro zyn en niet veel meer. de prijs van RNG weet ik nu niet direct maar is wel goedkoper en ik weet de prijs niet exact maar denk dat deze rond de 700euro ligt maximum.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Over Thermowood is al eens geschreven. Ik zou het persoonlijk afraden voor een echte constructie. Ik heb de ramen en deuren van mijn werkplaats gemaakt uit dit hout. Het grote nadeel van Thermowood is dat het erg bros is, en dat het nogal wat fouten bevat (knopen en harsgangen). Deze fouten maken de constructie nog zwakker, en het kan zijn dat door de lege harsgangen nogal wat gaten tevoorschijn komen na het bewerken. Er zou ook beukenhout beschikbaar moeten zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee. Tamme kastanje is misschien ook een optie. Is niet te duur en verantwoord (milieu) te gebruiken. Duurzaamheid is goed en het zou beschikbaar moeten zijn in gevingerlaste profielen voor ramen. Beschikbaarheid is een ander paar mouwen. Nadeel kan wel zijn dat in het begin veel looistoffen gaan uitspoelen (zwarte vlekken).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Nog een kleine opmerking. Voordat je effectief begint kan je misschien al uitkijken voor glas. Serreglas heeft standaard afmetingen en zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan op maat gesneden glas (glas is ook niet echt goedkoop). Met een beetje geluk kan je tweedehands glas van een oude serre op te kop tikken. Een andere mogelijkheid om de kosten te drukken is op zoek gaan naar enkele oude ramen. Op marktplaats en dergelijke worden deze regelmatig aangeboden, of eventueel bij een plaatser van ramen en deuren. Mijn vader heeft destijds een plantenkast gemaakt van een overbodig geworden voorzetraam en de etalage van een kruidenier.
Mathieu
 

tuoh

Oud hout
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Voor plantenkassen worden doorgaans geen duurzame houtsoorten gebruikt, meestal vind je hier Vuren of Grenen.
Het geheel mag ook niet te zwaar worden, anders eindig je met een constructie om U tegen te zeggen :D

Als je er constructief voor zorgt dat water zo snel mogelijk word afgevoerd, en er nergens water kan blijven staan, is Vuren of Grenen een goede keuze. De afdekkappen op de daksparren waar het glas mee vastgezet word kan je best wel in een duurzamere houtsoort maken. Die hebben het meeste te lijden van de weersinvloeden. Laat het dak voldoende oversteken op de zijden, dat helpt ook om de zijkanten te beschermen.

Thermowood is inderdaad niet geschikt om een dragende constructie mee te bouwen, de mechanische weerstand is door het procedé bijna gehalveerd. Dan is Accoya heel wat beter, de prijs jammer genoeg ook.

Word een Grenen kas goed in de verf gehouden, en zijn alle kitnaden in orde dan kan er weinig mee gebeuren, en ben je voor jàààren safe.

Mvg,

André
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Ai, dat zijn verontrustende berichten over thermowood :cry: Desalniettemin zeer bedankt voor de waarschuwing, geen thermowood dus ('k zal de houthandel maandag berichten dat de offerte niet gemaakt hoeft te worden).

v.w.b. het glas: hier is tweedehands tuinbouwglas te koop: www.handelsondernemingdevogel.nl, ik had de maten van mijn ontwerp daarop aangepast.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Peter,
Had je dit ook al bekeken:
www.handelsondernemingdevogel.nl/index.php?paginaid=47
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Yep, die had ik gezien, toch was ik er nog niet opgekomen om de kas van vuren te maken omdat ik vrees dat er na een paar jaar niet veel van over is.
 

calle

Nieuw lid
25 nov 2011
22
0
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

hallo,

Je kan idd ook vuren of grenen gebruikenmaar dat raad ik af want deze houtsoorten zyn echt niet zo sterk en als je deze gaat gebruiken zal je ze elk jaar moeten behandelen en heb je nog kans op rot.
Moest je voor grenen gaan ga dan voor RNG ( Rood Noords Grenen hout) net als ik in een vorige mail al had gezegd omdat deze er meer voor geschikt is.

groeten,
Cedric
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Hier een infoblad van Plato zelf waarin staat dat (en waarom) platohout niet geschikt is voor constructieve toepassingen.

Vuren of grenen zie ik niet zitten, ik verwacht niet dat ik daarmee een kas kan bouwen met een lange levensduur. Het wordt dus hardhout. In mijn veranda-overkapping heb ik gebruik gemaakt van vuren in de delen die nooit nat worden en Azobé palen in de delen die wél nat worden (de palen waar het dak op rust dus). Ik denk dat ik dit ook kan gebruiken om de kas mee te maken.

Bijvoorbeeld deze. Ik heb ook enige ervaring met bankirai: prachtig hout, maar bijna niet te bewerken met handgereedschap (zagen, beitels) of de bovenfrees (t.b.v. profilering), Azobé is hard, maar wel bewerkbaar.

Nog een paar voordelen van Azobé:
- eenvoudig verkrijgbaar
- relatief goedkoop
- duurzaamheidsklasse 1

Zijn er wat jullie betreft redenen om niet met Azobé te werken?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Ik heb afgelopen zomer mijn terras in azobé gemaakt. Azobé is niet stabiel. De planken waren 5cm dik in wisselende breedtes tussen 10 en 25 cm. Als je zo een (relatief) rechte plank in de breedte doorzaagt, gaat ofwel de zaag klemmen, of de stukken trekken voor je ogen uit elkaar. Het resultaat is twee kromme stukken. Bovendien vreet azobé je snijgereedschap op en wordt de machine zwaar belast. Stof alom. Hakken lukt enkel met de Chinese HSS beitels van Dictum. Ik heb een stuk proberen door de schaafbank te steken, maar ben gestopt omdat de machine vreselijk lawaai maakte.

Mathieu
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

En is ceder geen alternatief hiervoor?
Licht , goed bewerkbaar en duurzaam .
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Vuren of grenen zie ik niet zitten, ik verwacht niet dat ik daarmee een kas kan bouwen met een lange levensduur. Het wordt dus hardhout. In mijn veranda-overkapping heb ik gebruik gemaakt van vuren in de delen die nooit nat worden en Azobé palen in de delen die wél nat worden (de palen waar het dak op rust dus). Ik denk dat ik dit ook kan gebruiken om de kas mee te maken.

Heb je de reactie van Andre (Tuoh) gezien enige posts geleden:

Voor plantenkassen worden doorgaans geen duurzame houtsoorten gebruikt, meestal vind je hier Vuren of Grenen.
Het geheel mag ook niet te zwaar worden, anders eindig je met een constructie om U tegen te zeggen

Als je er constructief voor zorgt dat water zo snel mogelijk word afgevoerd, en er nergens water kan blijven staan, is Vuren of Grenen een goede keuze. De afdekkappen op de daksparren waar het glas mee vastgezet word kan je best wel in een duurzamere houtsoort maken. Die hebben het meeste te lijden van de weersinvloeden. Laat het dak voldoende oversteken op de zijden, dat helpt ook om de zijkanten te beschermen.

Als andre zegt dat vuren of grenen mits juist toegepast een goede keuze is dan zou ik dat zeker niet in de wind slaan. Ik zeg niet dat Andre houtgod is en altijd gelijk heeft maar heeft op dit forum in vele posts laten zien een uitstekende vakman te zijn die weet waarover hij praat en wiens advies echt weat waard is, getuige ook al de constructiedetails die hij eerder voor je maakte.

Je moet het zelf weten maar ik zou zo'n advies echt serieuzer nemen.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Hallo Scheppie,

Die reactie heb ik inderdaad gelezen, ook ben ik me bewust van de deskundigheid van André. Een advies van hem sla ik uiteraard niet lichtvaardig in de wind ;) . Maar in dit geval ben ik het vooralsnog toch van plan. Het probleem is dat een plantenkas een prefecte omgeving is om hout te laten vergaan. Zeer hoge luchtvochtigheid, heel hoge temperatuur, grote temperatuurverschillen tussen binnen en buiten én tussen dag en nacht. Ook is het zo dat het niet eenvoudig is om het hout regelmatig te behandelen, de kas zal vol staan met schappen en planten waardoor je er niet bij kunt.

Daarnaast heb ik niet gezegd dat vuren of grenen niet geschikt zou zijn (want wie ben ik om de houtgod tegen te spreken :D ), maar " ik verwacht niet dat ik daarmee een kas kan bouwen met een lange levensduur", lees het maar met de nadruk de tweede 'ik'.

Dus ik hoop nog steeds vuren of grenen te kunnen vermijden. Gisteren heb ik toevallig (niet geheel toevallig natuurlijk) een boek over plantenkassen in handen gekregen waarin staat dat van oudsher lariks een veel toegepaste houtsoort is in de kassenbouw (voor de komst van gietijzer en daarna aluminium en tegenwoordig ook kunststof).

Dus lariks zou ook een mogelijkheid kunnen zijn, ik zal eens op zoek gaan naar de eigenschappen, prijzen en beschikbaarheid.
 

tuoh

Oud hout
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Geen probleem, elk is vrij om te doen of laten wat ie zelf wil. Het advies is niet bindend :D

Als je liever iets duurzamer hout hebt kijk dan eens naar "Aquawood" dat is langs chemische weg gemodificeerd. En in Nederland vlot te verkrijgen dacht ik. Dit gemodificeerd hout heeft wel al zijn oorspronkelijke eigenschappen nog.

Lariks is in de praktijk qua duurzaamheid niet zoveel beter dan Grenen.


Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Ik ben behoorlijk achter met het lezen van de bijdragen en ontdek dat de discussie over een kas al weer een grote vlucht heeft genomen :eek: Ik heb nog een aardig partij Lariks liggen, voldoende om een leuke kas van te bouwen. Ik denk er aan om een eenvoudige constructie te gebruiken naar het voorbeeld van de profielen van de leverancier van 2e hands glas die hiervoor is genoemd. Ik denk er zelfs aan om het hout niet te behandelen, of hooguit in de olie te zetten, maar gezien enkele vorige opmerkingen moet ik misschien toch maar m'n schilderskwast opzoeken :?

Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Er zijn toch ook goede houtbehandelingsproducten op de markt. Zelf zou ik een dunvloeibaar product kiezen dat goed indringt om het hout te behandelen voor de constructie wordt samengebouwd. Verschillende keren goed insoppen en zeker de kopse kanten niet vergeten.
Chemisch verduurzaamd tuinhout is ook een optie als je voor vuren/grenen kiest. Hoef je normaal nooit meer te behandelen. Ik heb er wel geen idee van hoe giftig de producten zijn die de fabrikanten tegenwoordig gebruiken. Vroeger werden wolmanzouten gebruikt, maar dat waren erg giftige producten (chemisch afval).
www.wolmanzouten.nl

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.