Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Ontwerp van een plantenkas, wat vragen

Na enkele maanden het ontwerp van de te bouwen plantenkas weer opgepakt. Het ontwerp bestaat nu uit 8 losse delen die 'on site' aan elkaar gemonteerd kunnen worden.

Overigens is het nog niet zeker of de kas er komt aangezien de prijs van hardhout of gemodificeerd hout (plato of thermowood b.v.) ervoor zorgt dat het een dure aangelegenheid gaat worden (>€1000 voor het hout alleen). Dus misschien toch maar geïmpregneerd hout gebruiken(?) en dat goed behandelen tegen weersinvloeden.

Hieronder het voorlopige ontwerp, nog steeds een concept:

De vragen waar ik o.a. nog mee zit zijn de volgende:
    - Aan iedere kant moet een dakraampje komen, hoe zorg ik ervoor dat het water dat hierover loopt (als het raam dicht is) niet allemaal naar binnen stroomt.
    - De glaslatten komen aan de binnenkant in een 22mm diepe sponning, dit houdt in dat er (uitgaande van 66mm profielen) aan de buitenkant een 'rand' van 44mm staat ,op het dak (helling 15°) blijft er na iedere bui een kluts water staan op de ruit, tegengehouden door deze houten rand: hoe los ik dat op?
    - Is het überhaupt mogelijk geïmpregneerd hout te gebruiken en dit te behandelen (en zoja, waarmee)?

Alle tips zijn welkom!

groet Peter

Attached files

Re: Onwerp van een plantenkas, wat vragen

Peter,

een dak is wezenlijk anders van opbouw dan de zijden bij een serre, om het water zo snel mogelijk van het glas te krijgen is een andere opbouw nodig.

Best niet werken met frames voor het dak, maar met een heuse nokbalk, waar de sparren in een uitsparing geplaatst worden. Het glas word hier langs buiten geplaatst, en aan de voorzijde steekt het glas over. Wat wil zeggen dat de voorregel dunner moet zijn ( de hoogte van de glassponning) Om te beletten dat het glas naar beneden schuift word in de dunne onderregel per glas twee strips zink of koper ingefreesd en vastgezet met schroeven, nadien word de strip over het glas terug geplooid, je krijgt dan een haakvorm waar de onderkant van het glas in gevat zit.
    Enkele details voor deze sparren op schets 01.

Een dakraam bij een serre, daar zijn verschillende oplossingen voor. Eentje zie je in schets 02, belangrijk is wel dat het dakraam bovenop de sparren komt te liggen, en altijd moet beginnen op de nok. Begint dit dakraam lager dan blijft er altijd water staan achter de scharnierkant.
    De plaatsing van het glas bij een dakraam is analoog aan de sparren, dus ook hier het glas vooraan laten oversteken en vastzetten met strips van zink of messing.

De scharnieren worden afgedekt met een flap EPDM, of iets dergelijks, als het maar soepel is. aansluiting frame dakraam met de dakspar dichtkitten met MS Polymeer.

De glassponning in de sparren word ongeveer 15mm breed en 20mm hoog, met in de binnenhoek een watergeul die doorloopt tot het uiteinde. Het glas word vastgelegd met (hardhouten) kappen die met een groef over het resthout tussen twee sponningen vallen.

Mvg,

André

Attached files

hallo ik lees net dat het hout alleen al 1000 euro betaald???????
    Welke houtsoort is dat dat is wel erg veel wan ik je kan aanraden voor je serre is afzelia dat is een hardhout zeer goed materiaal eerste klasse geschikt voor buiten en per m3 betaal je 1700 euro dus voor een serre dat jij wilt schat ik 500 euro. ik studeer zelf schrijnwerkerij.
    Afzelia gaat zeker voor 25 jaar mee zonder bescherming wil je langer houden zet er dan een beits opn die weersbestendig is en je serre is goed voor 50 jaar.
    Moest je nog vragen hebben stel ze gerust.

Groeten?
    Cedric

André, bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga dit bestuderen en omzetten in een sketchup tekening (als dat lukt dan heb ik door hoe het moet )

Cedric, ik denk dat ik inderdaad wat hoog zat met die prijs, dit was platohout en de prijs (/m) had ik van het internet geplukt op één van de weinige Nederlandse sites die prijzen toont van dit product. Inmiddels contact gehad met Martens (België), zij hebben Thermowood in hun assortiment. De prijzen daarvan zijn een stuk gunstiger. Het voordeel van thermowood (thermisch behandeld 'zachthout') is, naast de duurzaamheid, de eenvoudige verwerking.

Neemt niet weg dat ik nog steeds geïnteresseerd ben in eventuele alternatieven. Heb je zelf ervaring met afzelia, hoe is de verwerkbaarheid? En waar is dit te koop?

hallo,

zeker heb ik ervaring met afzelia.
    Ik ben persoonlijk fan van afzelia het is een zeer goede houtsoort kleur donker bruin en de prijs is ook nog niet te veel voor de goeie kwaliteit. nu het is een echte hardhout en ook al is het een hardhout het is gemakkelijk bewerkbaar. Nu kan je ook voor Noord Rood Grene hout gaan gebruiken. dit is een degelijke zachthout. ok zachthout denk je dat is toch niet zo goed? houten afsluitingen van bevoorbeeld paarden afsluitingen dit is meestal NRG maar moet natuurlijk wel behandeld worden als het voor buiten is laat je best je hout vacuum trekke en dan onder druk producten op het hout inbrengen hier is het voordeel dat je product of beits dieper in hethout gaat trekken en dus beter. maar als het voor een serre is komt de houtconstructie langs de binnekant en word het niet echt nat en kan er ook bijna geen wind aan dus als je je hout om de 5 jaar een goed behandeld dan kan je deze ook gebruiken. dus zal dit al goedkoper zijn dan te laten behandelen. Je vroeg ook waar je afzelia kunt kopen? bij elke houthandelaar kan je deze houtsoort krijgen. vraag wel eerst de prijs per m3 en deze moet voor afzelia rond de 1700euro zyn en niet veel meer. de prijs van RNG weet ik nu niet direct maar is wel goedkoper en ik weet de prijs niet exact maar denk dat deze rond de 700euro ligt maximum.

Over Thermowood is al eens geschreven. Ik zou het persoonlijk afraden voor een echte constructie. Ik heb de ramen en deuren van mijn werkplaats gemaakt uit dit hout. Het grote nadeel van Thermowood is dat het erg bros is, en dat het nogal wat fouten bevat (knopen en harsgangen). Deze fouten maken de constructie nog zwakker, en het kan zijn dat door de lege harsgangen nogal wat gaten tevoorschijn komen na het bewerken. Er zou ook beukenhout beschikbaar moeten zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee. Tamme kastanje is misschien ook een optie. Is niet te duur en verantwoord (milieu) te gebruiken. Duurzaamheid is goed en het zou beschikbaar moeten zijn in gevingerlaste profielen voor ramen. Beschikbaarheid is een ander paar mouwen. Nadeel kan wel zijn dat in het begin veel looistoffen gaan uitspoelen (zwarte vlekken).

Nog een kleine opmerking. Voordat je effectief begint kan je misschien al uitkijken voor glas. Serreglas heeft standaard afmetingen en zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan op maat gesneden glas (glas is ook niet echt goedkoop). Met een beetje geluk kan je tweedehands glas van een oude serre op te kop tikken. Een andere mogelijkheid om de kosten te drukken is op zoek gaan naar enkele oude ramen. Op marktplaats en dergelijke worden deze regelmatig aangeboden, of eventueel bij een plaatser van ramen en deuren. Mijn vader heeft destijds een plantenkast gemaakt van een overbodig geworden voorzetraam en de etalage van een kruidenier.
    Mathieu

Voor plantenkassen worden doorgaans geen duurzame houtsoorten gebruikt, meestal vind je hier Vuren of Grenen.
    Het geheel mag ook niet te zwaar worden, anders eindig je met een constructie om U tegen te zeggen

Als je er constructief voor zorgt dat water zo snel mogelijk word afgevoerd, en er nergens water kan blijven staan, is Vuren of Grenen een goede keuze. De afdekkappen op de daksparren waar het glas mee vastgezet word kan je best wel in een duurzamere houtsoort maken. Die hebben het meeste te lijden van de weersinvloeden. Laat het dak voldoende oversteken op de zijden, dat helpt ook om de zijkanten te beschermen.

Thermowood is inderdaad niet geschikt om een dragende constructie mee te bouwen, de mechanische weerstand is door het procedé bijna gehalveerd. Dan is Accoya heel wat beter, de prijs jammer genoeg ook.

Word een Grenen kas goed in de verf gehouden, en zijn alle kitnaden in orde dan kan er weinig mee gebeuren, en ben je voor jàààren safe.

Mvg,

André

Ai, dat zijn verontrustende berichten over thermowood :cry: Desalniettemin zeer bedankt voor de waarschuwing, geen thermowood dus ('k zal de houthandel maandag berichten dat de offerte niet gemaakt hoeft te worden).

v.w.b. het glas: hier is tweedehands tuinbouwglas te koop: www.handelsondernemingdevogel.nl, ik had de maten van mijn ontwerp daarop aangepast.

Peter,
    Had je dit ook al bekeken:
    www.handelsondernemingdevogel.nl/index.php?paginaid=47

Forum Rechten