hout draaibank kopen

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
beste forumers..

ik ben zelf druk op het internet aan het rondkijken voor een mooie hout-draaibank.

mijn vraag is of jullie nog een mooie draaibank hebben gezien. ik wil graag een draaibank met een losse kop, en dus niet 2 centres maar je ze in moet zetten. met een losse kop kun je namenlijk ook hulpstukken maken zodat je je spullen makenlijker in kan klemmen

alvast bedankt,

VG, stephan
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.817
883
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eerlijk gezegd, op marktplaats vind je vooral ouwe meuk. Toevallig zat ik er vandaag weer even rond te neuzen, en kwam ik tussen de recente posts 2 Emco's DB5 tegen, waarvan 1 wel erg aan de (vraag)prijs was. De DB5 is niet echt een topbank, maar duidelijk wel een paar slagen beter dan de Ferms en Kinzos, en ook de LMSen en Huvema's en Harwi's, en eigenbouwers, die je voornamelijk tegenkomt. Er staan af en toe ook echt professionele banken op, maar dat zijn grote en lompe dingen die meestal een aardig bedrag op moeten brengen.

Een nieuw lid van dit forum heeft onlangs ook via marktplaats een DB5 op de kop getikt, voor een schappelijke prijs, en is daar voor zover ik weet erg blij mee. Een van de grotere nadelen van deze bank is dat hij geen morseconus in de vaste kop (aandrijfkant) heeft. Gelukkig heeft 'ie dat dan wel in de pinole.

Maar over het algemeen ben ik van mening dat je beter een niet al te dure nieuwe bank kunt kopen om eea uit te proberen, en dan eventueel later naar een echt goede bank over te stappen - volgens mij zijn er meer draaiers hier die zo begonnen zijn (vaak op een HBM 450 of aanverwant apparaat).
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
@henkverhaar

ik heb zelf al wel eens hout gedraaid om mijn school (ik doe technische opleiding). ik vond het erg leuk, en het begint aardig goed te gaan, nu wil ik dus een draaibank aanschaffen

ik ga kwa prijs ongeveer tot €300,--

bedankt voor je reacktie

VG, stephan (schrijver van dit onderwerp)
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
@peterderooij

wauw, bedankt, dit is een erg mooi bankje!!!!

weet jij toevallig hoe lang de balken/stokken maximaal kunnen zijn

(omdat ze anders niet in de draaibank passen snap je?)
 
ik zit ook nog steeds te kijken voor een andere draaibank
gisteren een mooie gezien volgens mij ook een emco
de verkoper had ook nog een lutz jumbo zaag te koop staan die er goed uit zaag
meteen even gevraagd wat beide machines kostte
antwoord was 300 euro
probleem was dat ze vanmorgen al verkocht waren(shit:()
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
@peterderooij

laat maar, ik zag het net zelf al,

maar toch bedankt,

dit is echt perfect, dan ga ik deze nemen

hardstikke bedankt!!!

VG, stephan (de schrijver)
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
@ nyckle

maar mijn vraag is nog steeds, wat voor soort kop het nou is, ik wil het liefste iets hebben, maar ik heb vast in kan KLEMMEN

VG, stephan
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Als je genoeg hebt van klein werk draaien kun je er 55 cm bij kopen voor ca €50.
Als je draaiwerk samenstelt uit verschillende werkstukken heb je ook zomaar groot werk. :)
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
ik ga geen grote dingen draaien. mijn vraag is wel of het een beetje een goede draaibank is
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Stephan ik begrijp dat je chucks en andere hulpstukken op de kop wilt kunnen bevestigen. Dan moet je weten dat die kleine machines practisch allemaal een dunne as hebben met 1/8 "TPI draad. De gangbare hulpstukken zijn meestal gebaseerd op M33 schroefdraad. Je hebt dus een adapter (€50) nodig met als risico op meer trillingen. Trouwens een goede chuck kost al gauw meer dan €150.00. Ik wil er mee zeggen, dat een machine met M33 draad de voorkeur verdient, want dan passen al je nog te kopen hulpstukken ook op eventueel toekomstige machines. Ik heb vorige week de MIDI-draaibank gekocht bij
www.drechselbedarf-schulte.de Dan heb je voor €800,-- een topmachine.
Ik onderschrijf wat Henk schreef, namelijk dat die HBM en ook de LARA van Schulte een goede start kan zijn. Je leert houtdraaien en ervaart of het voor jou een hobby is om uit te bouwen. Koop je iets groters, dan blijft die kleine machine altijd nog een goede tweede voor kleinwerk.
Veel succes bij het maken van een keuze!
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.