Scheppach HM2 (aanschaf en onderhoud)

StefBlom

Nieuw lid
30 nov 2013
10
0
Hoensbroek Nederland
Ik heb zelf het antwoord op mijn vraag gevonden. Vandaag stond de machine in de zon en toen zag ik opeens dat er wel een sluitschakel in de ketting zat. Gisteren konden we dat niet vinden. Bovendien (stom, stom, stond ook op de onderdelenlijst) bleek er nog een tweede 'spannhülse' te zijn, aan de andere kant van het tandwiel. Ik wilde dat tandwiel eraf hebben, omdat er speling zat (het tandwiel kon een slag draaien zonder dat de tafel bewoog). Met een ring ertussen is de speling weg.
De ketting staat nu in de petroleum en wordt vervolgens in het 'kookvet' gezet. Dan loopt hij wel soepel, maar is verder 'droog', zodat er weinig stof aan blijft hangen.
 

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
Als nieuw forumlid mijn eerste bijdrage: ik heb de messen van mijn Scheppach Kombi geslepen op een platte wetssteen, gewoon met de hand, op 40 graden. Vlijmscherp! Kostte me een uurtje, maar ze wegbrengen en weer ophalen kost meer dan een uur. Zelf doen geeft mij overigens veel meer voldoening.

Nu hoop ik nog op een oplossing voor mijn slippende/terugvallende koppeling van de aandrijfassen. Zie mijn vorige post.

Frank
ik ben pas nieuw op het forum, maar bij een vorige HM2 ( die in de huisbrand is gebleven) had ik het opgelost met "superglue" en na enkele weken dan toch het geheel vastgezet aan het tandwiel met 2 boutjes. eerst 2 gaatjes boren, draad tappen (diam 4mm) en kleine boutjes erin. de rollen lopen dan wel altijd mee, maar het werkte wel.
 

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
Ik ben pas terug eigenaar geworden van een Scheppach combi HM1.

Nu zoek ik tussen diverse bouwtekeningen en handleidingen voor de afmetingen van de riemrol voor de freesinrichting, maar vind die nergens.
Blijkbaar is zo een rol niet direct voorhanden, en zou ik die bij een vriend op de draaibank kunnen maken, maar heb dan wel de juiste afmetingen nodig van de rol. ( lengte rol, diam rol enz..)

Iemand die me dat zou kunnen bezorgen?

Thnx, ivan
 

gixxersuperbike

Nieuw lid
20 feb 2017
18
0
Hout niet aangevoerd

Wellicht kunnen jullie mij helpen, ik zit met het volgende probleem.
Mijn HM2 had na aanschaf wat extra zorg nodig dus, aandrijf riemen enz netjes vervangen, tafels weer mooi van roest ontdaan.
Dus dat ziet er allemaal weer goed uit.

De tafels (zowel vaste als verstelbare tafel) van de vlakbank waren hopeloos uit het lood dus na veel gedoe alles mooi afgesteld gekregen.
Messen zijn netjes geslepen en zo goed mogelijk afgesteld.

so far so good zou je zeggen maar nu komt het probleem.

Bij aanschaf pakte de vandikebank het hout al niet goed op,(stuk hout van 1,2 m komt na een paar centimeter al tot stilstand)
Ik weet dat er bij aanschaf aan dat de aandrijfriem die helemaal op was.
Nu heb ik ook deze riem vervangen en gaat het iets beter en stopt hij na 20 cm.
Zelfs al zet ik de vandikte tafel zo laag dat ik hem er bijna onderdoor kan blazen pakt hij hem nog niet op.

Het gekke is dat voor het vervangen van de riem de tandwielen stil kwamen te staan en dat doen ze nu niet meer. (doorvoer schakel hendel lijkt ook gewoon op "ein" te blijven staan/springt niet terug )
Het lijkt wel of de rol iets omhoog komt bij het doorvoeren.

Wat zou dit volgens jullie kunnen zijn ?
De rubbers lijken nog wel in redelijk goede staat (zie foto's)

IMAG2043.jpg

IMAG2041re.jpg
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
staat er wel genoeg veerspanning op de doorvoerrollen?
er staat hier ergens geloof ik een handleiding voor het vervangen van de rollen met de juist veerspanning van beide zijden (de afstand van het moertje tot de onderkant van de bout staat gegeven)
aan de tandwielkant moet deze afstand 5mm zijn, aan de andere kan 8-10mm (zijn andere sterktes ook)

hopelijk is dit hetgene wat mis is, anders weet ik het zo ook niet, heel veel succes ermee!
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Ik ben in het bezit van een HM1 en zou wel wat meer willen doen met de zaagtafel module. Vandaar dat ik benieuwd ben wat andere eigenaren voor modificaties hebben doorgevoerd/toegevoegd. Ik zie bijvoorbeeld wel eens alternatieve langsgeleiders op foto's voorbij komen. Klopt het dat er ook een extra aanbouwstuk bestaat waardoor je een loopwagen kan monteren?
 

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
beste, de rubber zijn verhard: verduurt. ze hebben geen veerkracht meer en zullen na zo goed in stukken springen.
beste is de aandrijfrollen vervangen en de juiste spanning steken op de veren.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
toen ik mijn Hm2 kocht waren de rollen heel slecht, ik had op marktplaats iemand gevonden die rubber hulzen verkocht om op de rollen te lijmen.
Zelf heb ik de hand weten te leggen aan een stuk stoomslang ,hier heb ik stukken van 2 cm lang gesneden en deze met 2componenten lijm op de oude rollen gelijmt.(eerst oude rubber verwijdert).
hierna in een hout draaibankje e.e.a op dikte af geschuurt/gedraaidt.
Dit is inmiddels een kleine 10 jaar geleden en dacht destijds dat ik wel nieuwe ging bestellen ,maar ze voldoen nog steeds.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Om mijn vraag te verduidelijken wat voorbeelden. Ik heb zelf alleen deze standaard geleider op de zaagtafel:
hm1_a.JPG

Ik kom op foto's ook wel eens deze extra geleider aan de zaagtafel tegen (links op de foto):
hm1.jpg

Ik ben dus erg benieuwd wat mede HM1/HM2 eigenaars voor modificaties hebben gedaan om de zaagtafel gemakkelijker te kunnen gebruiken. Of is deze zaagtafel simpelweg niet zo geschikt voor precisiewerk?
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Hallo alleen (ik hoop dat dit topic nog gelezen wordt).

Ik ben blij met mn recente aankoop met mijn HM2. De aandrijfrol (aanvoerwals) van de niet in hoogte verstelbare deel moeten echter vervangen worden.
Bij het losmaken viel me echter op dat de moer (waaraan de lager vast zit) los zit en dus mee draait wanneer ik de zeskantmoer los draai.
(het gaat dus om onderdeel 61004300)
Dit lijkt me niet geheel de bedoeling. Toch is dit aan beide kanten het geval. Ik vraag me af hoe ik deze bij het terugplaatsen ooit weer op spanning krijg. :confused::confused:

aanvoerwals.jpg

17.jpg

lagermoer.jpg



Ander punt:

Wat mij ook verbaast is dat de diameter van beide drukveren (onderdeel 18 artiekelcode 61004313) op mijn machiene beide even groot zijn, namelijk 11mm. . In de gebruiksaanwijzing staat dat aan de tandwiel kant de diameter 1,8 moet zijn en aan de andere kant 2,2. Ook in de onderdelenlijst wordt er geen verschil aangeduid.

Kan iemand antwoord geven op deze twee vragen?


 
Laatst bewerkt:

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Wat de drukveren betreft: ik heb hier een HM2 uit 1985 en eentje uit 1988. Op beide machines is de diameter van de gebruikte draad voor de veren 2.2 mm. (diameter veer zelf is iets minder dan 11 mm)

Wat je vraag over de meedraaiende moeren betreft, ben ik niet mee wat je bedoelt.

Groeten, Johan
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Hoi Bruine_beer.

Ik snap dat mn uitleg misschien niet helemaal helder is. Hieronder staan de foto's van mijn apparaat. Het gaat om de bout die aan de lager zit. Deze zit los. hoort dat zo?


WhatsApp Image 2018-06-17 at 11.13.34.jpg

WhatsApp Image 2018-06-17 at 11.13.34 (1).jpg
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Deze bout zit inderdaad los in de asbus. Ik heb met een dopsleutel en wat duwen geprobeerd de bout een beetje tegen te houden en dan draaien (en zorgen dat ie zonder enige weerstand erop draait, dus goed schoonmaken), eventueel zou je kunnen proberen met een tangetje de bout vast te klemmen

ondanks dat ie toch nog mee zal draaien heb ik hem er wel tot de aangegeven afstand op gekregen, de aanhouder wint!

succes ermee
 

Erik56

Nieuw lid
16 aug 2021
18
3
winterswijk
Hallo,

Ik heb onlangs ook een Scheppach HM2 aangeschaft met lang-gatboor (iemand interesse in de lang-gatboor?).

De tafels van de vlakbank zijn niet helemaal vlak.

Kan iemand mij adviseren hoe deze vlak te maken? Zelf of laten vlakken door een speciaal bedrijf?

Groet, Erik
 

Sheldir

Nieuw lid
17 mrt 2023
3
1
Belgie
Hallo,

ik heb onlangs een HM2 geërfd met vlakbank- vandiktebank en tafelzaag. De lagers van de tafelzaag zijn versleten en ik wil die graag vervangen. Heeft iemand een idee of de poelie waar de riem op loopt geschroefd of geperst is op de as, want dit is tot nu toe niet uit elkaar te krijgen.
 

Bijlagen

  • as zaagmachine.jpg
    as zaagmachine.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 28

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.