kistje van andaman padauk, plataan en esdoorn

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.038
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Sommige stukken hout heb ik jaren in bezit, gewoon een beetje voor de heb en omdat het zo mooi is. Jaren geleden gaf Jaap van Leersum van Inlands Hout me een stuk esdoorn met wat slaap er in; voor weinig en toen ik het openzaagde (Ik was nog niet zo lang met deze hobby bezig) zag ik het prachtige hout met de tekening voorbij komen. Twee gespiegelde stukken liggen al jaren te wachten om deurtjes te worden voor een klein kastje en het derde deel had ik al een gepolijst. Er zitten wat strepen in en een beetje slaap in 1 hoek. Het plataan komt ook bij Jaap vandaan, maar veel later gekocht, toen Hemski een keer op bezoek was! En van Haijo uit Akkrum komt het padouk, wat ik wonderlijk mooi hout vind, en waar ik hier ook een handelaar gevonden heb die een klein beetje op voorraad heeft. Van het plataan en het padouk het kistje gemaakt en de bedoeling was om het esdoorn dekseltje van een padauk frametje te voorzien met open pen-gat verbinding op de hoeken. Dat laatste is een beetje een knoeiboel geworden en na het maken van de foto heb ik het gesloopt en maak het opnieuw. Het hout wat ik gebruikte zat een warrig stuk in, dat maakt het mooi glad schaven al moeilijk. Het sleufje het ik er in gefreesd met de lamello, die heeft rechte tanden en dat geeft een mooi gat. De pennen heb ik gefreesd op de freestafel, maar even niet opletten en frees ik er aan de verkeerde kant teveel af. Ik dacht slim te zijn en zaagde de hele pen wat korter om er in het gat gewoon een stukje bij in te lijmen. Op zich kan dat, het wordt nauwelijks op sterkte belast, maar dan moet je wel de richting van de nerf goed hebben :oops: . Dus zie op de foto wel dat ene kant mooie doorloopt en de andere maar half is. Dus wordt vervolgd.

jaap




Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

Zo, veel technieken in een kistje!! Erg inspirerend!Er schieten een boel vragen door mijn houten hoofd:

Zijn de zwaluwstaarten gemaakt met de gifkins-jig?

De bodem zit in een groef? Heb je deze gemaakt op de freestafel ?

Hoe zit de deksel aan het kistje vast ?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.038
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

Man, Rick, het lijkt wel een verhoor!
Ja Gifkins jig, maar als ik ze zo zie zouden handgezaagde, die zo mooi spits toelopen op de hoek, nog mooier staat. De bodem zit in een groef die ik op de freestafel maak, dat moet wel, met de zaagtafel zou je zichtbaar door de verbindingen heenzagen; hetgeen ik tot mijn schande al 2 keer gedaan heb :oops: .
Het deksel valt met een rabat in het kistje, dat doe ik met de 2e poging ook weer. Ik denk wel dat er scharniertjes op komen. Hoe vind je het hout?

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

Hahaha FBI-agent Koorman van de houten-kistjes-inspectie-dienst!!!

Die truc met de bodem moet ik ook nog eens gaan proberen , er staat een kistje in de planning van esdoorn en gouden regen. Daar komen ook zwaluwstaarten in(op verzoek van een gewaarderd forumlid uit onze hoofdstad)

Het hout is erg mooi. Plataan is heerlijk hout om mee te werken. Ik heb eens wat mooie stukken van Athanor gekregen en toen snel zelf nog eaa gekocht. Het uitzoeken is wel lastig maar een goede houthandel helpt dan enorm.
Esdoorn met slaap : zeer apart, qua look had ik denk ik hier het liefst ook plataan gezien maar da's persoonlijk.

Waarme ga je het kistje afwerken ? Ik wil nog graag jouw methode eens proberen met de producten van Ron.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

dat zijn enkele mooie houtsoorten verwerkt in een mooi kistje .
mooie houtcombinatie met die plataan en padoek en zeer mooie zwaluwstaarten .
het dekseltje vindt ik persoonlijk iets minder geslaagd , hoe komt het dat op de voorlaatste foto op de zijkanten van het deksel aan één kant een spatpen zichtbaar is en aan de andere kant een open doorgaande verbinding ?
buiten dat is het zeker een geslaagd kistje .


groetjes
ruben
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

jaap zei:
Man, Rick, het lijkt wel een verhoor!
De bodem zit in een groef die ik op de freestafel maak, dat moet wel, met de zaagtafel zou je zichtbaar door de verbindingen heenzagen; hetgeen ik tot mijn schande al 2 keer gedaan heb :oops: .
jaap

Jaap het kan wel met de cirkel zaag maar dan moet je wat in verstek zagen .
Helaas kan ik het niet scannen de pc en de scanner vinden elkaar niet #$*@#&.

Heeft er iemand het boekje :
-de houtberkings gids van Paul Forrester blz 136 onderaan .
-hout verbindingen van Terrie Noll blz 137 rechts onderaan

Dit is een stukje met de zwaluwstaartjes hieronder heb ik tijden geleden gemaakt , zoals je ziet zijn de zijkanten in verstek en nu kan je naar believen de circelzaag er in zetten , wel in het verstek :lol: anders ga je de zaag snee aan de buitenkant zien !!!

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

Hmm, Veritas heeft een mooie schaaf om groeven te maken. Ik heb hem zelf nog niet, maar dat gaat niet lang meer duren. Ik begrijp dat er weinig mensen hier zijn die dat gebruiken om groeven te maken?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

ironmikie zei:
Hmm, Veritas heeft een mooie schaaf om groeven te maken. Ik heb hem zelf nog niet, maar dat gaat niet lang meer duren. Ik begrijp dat er weinig mensen hier zijn die dat gebruiken om groeven te maken?

Daar heb ik een oude amerikaanse variant van, de Stanley #50. Maar ik gebruik die nog niet heel vaak, want ik vind het verbazend moeilijk om daar een mooie rechte groef mee te krijgen. Dus bij mijn vorige grote groevenproject (keukenlades) heb ik stiekem weer de freestafel gebruikt. Moet ik toch eens op gaan oefenen. De Record 044 heb ik ook liggen maar daar zit nog wat werk aan.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

@Seek: Op de website van Derek Cohen (www.inthewoodshop.com) staat toevallig een mooie review van groevenschaven. En volgens mij vergelijkt hij daar de Veritas met de Stanley en de Record. Wellicht leuk voor jou om te lezen (tenzij je dat al eens gedaan hebt).
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

Ik ga eens proberen hoe het in multiplex werkt met zo'n groefschaaf. Ik heb zo'n 50 meter te ploegen...
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

Wow, 50 meter. Ik zou eerst maar even goed gaan slapen :) Het moet wel leuk bliven he.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

Nou, eerst maar even op vakantie. Heel veel energie opdoen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.038
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

Vandaag een nieuwe rand voor het deksel gemaakt en deze ziet er een stuk beter uit. Het is echt leuk werk, een beetje freeswerk en hoofdzakelijk handgereedschap, radio aan (nederlands via internet) koffie, meer schik kun je bijna niet hebben. Na het verlijmen het deksel pas gemaakt op het kistje en de bovenkant met de schuurmachine 120 grit geschuurd. Daarna met de hand 180 en 320. Om de vage tijgerstreepen wat meer te accentueren wil ik het deksel eerst met een kleur bewerker. Heb hier een paar maanden geleden een fles gekocht waarin een soort dunne shellac in palissander kleur, een beetje paarsig-buin. De randen afgeplakt en het esdoorn flink ingekwat met een dot met het kleurspul. Even laten drogen en weer schuren met de machine 120 grit en daarna met de hand 180, 320, 400 en 600. Daarna de viltschijf op de boormachine en met EEE shine gepolijst en met shellawax afgewerkt. Dat laatste ook met een viltschijf (een schone) op de boormachine. De warmte die door de wrijving ontstaat zorgt dat de shellawax een mooie glanzende afwerking geeft. Ben wel tevreden met het resultaat, dit was wel wat in in gedachten had. Nu het kistje zelf nog afwerken, ik denk fijn opschuren en dan in de hardwax olie.

jaap








Attached files
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

Hoi Jaap, deksel ziet er goed uit! Zo op de foto lijkt de afwerking een mooie satijnen glans te hebben. Is dat een eigenschap van het polijsten met ee shine/shellawax?
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

het deksel ziet er idd een stuk beter uit :)
dat schilderen en afschuren geeft nog een fijn effect op de plek met slaap .



groetjes
ruben
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.775
445
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Re: kistje van Andaman padouk, plataan en esdoorn

Hallo Jaap,

Dat is een erg mooi kistje geworden. Dat plataan is ook apart zeg! Op elke foto lijkt het door de andere lichtinval een andere kleur te hebben, heel apart!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.038
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb het kistje vandaag geschuurd met de hand tot 320 en daarna 1 laagje hardwax olie (Osmo) zijdemat. Het deksel nog een keer opgewreven en buiten in de schaduw gefotografeerd. Dat geeft toch de beste kleurweergave, in mijn werkplaats is het altijd een combi van buiten en lamplicht. Het eerste deksel was een drama, maar nu zit er wel "drama" in het kistje.

jaap





Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.