Makita SP6000K1X inval cirkelzaagmachine

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
SP6000K1X.jpg


1 merk, type, jaar van aanschaf en prijs.
Makita SP6000K1X inval cirkelzaagmachine. Gekocht bij Toolstation in 2010 voor €411,- inclusief dubbele geleidingsrail

2 specifieke technische eigenschappen van het apparaat.
1300 W
Onbelast toerental 2000 - 5200 tpm
Bladmaat 165 x 20 mm
Zaagdiepte bij 90/45: 55/39 mm
Splintervrij zagen met geleidelineaal

3 waarvoor ik het gebruik
Voor alle mogelijke zaagbewerkingen.

4 ervaringen in gebruik
Positief:
Het is een zeer fijne, nauwkeurige, robuuste machine die ik voor alle mogelijke zaagbewerkingen gebruik. Ik heb in mijn werkplaats/garage een zaagtafel staan die ik voor de kleinere bewerkingen gebruik, maar voor plaatmateriaal gebruik ik de Makita. Op locatie word de Makita voor alle werkzaamheden gebruikt. Afkorten, schulpen, onder verstek zagen, het gebeurt allemaal.

Zou je de machine weer kopen
de resultaten zijn tot op heden dermate bevredigend dat ik ja zeg (of een eventuele opvolger van deze machine).[/quote]
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Deze zaag lijkt verdacht veel op de variant van Festool. Dus ik kan me voorstellen dat hij inderdaad fijn werkt. Veel plezier met de machine, Ik kan me geen cirkelzaag meer voorstellen zonder geleidebalk
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Als echte festoolfan misschien niet geheel onbevooroordeeld maar toch: heb een maal met een iets ouder en veel gebruikte makita invalzaag mogen (moeten werken) De resultaten waren zonder meer goed en gelijkwaardig aan festool. Het enige minpunt was dat deze moeilijk (lees zwaar) maar beneden ging. Dit kan natuurlijk aan vuil liggen maar in mijn tijd als festool dealer sinds begin jaren 80 tot 2009 een paar honderd verschillende modelen festool invalzagen te hebben verkocht is mij deze klacht nooit te oren gekomen. De enige problemen die bij de oude atf 55 voorkwamen waren gebroken plastic nokken ( komt altijd door vallen) en er is een partij geweest met slechte tandwielen (lang geleden) Over het nieuwere model zijn mij geen echte klachten bekend. Het punt over de makita betreft een enkel geval en geld misschien niet voor de andere modelen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi Wim,

Ik gebruik de Makita nu ongeveer een jaar (veelvuldig) en heb daar helemaal geen last van. Het zaagsel word er af en toe uit geschud, maar ook niet meer dan dat :oops:
Verder heb ik er sinds 2 weken zo'n nieuw type blad http://www.makita.nl/verbruiksartikelen/4952/mforce-handcirkelzaagbladen.html op liggen en ik moet zeggen dat ik daar tot op heden ook erg van onder de indruk ben. Laatst Douglas aan het zagen geweest, 55mm diepte in 1 keer, en de zaag vliegt er doorheen. Ben alleen nog benieuwd hoe de standtijd is doordat je met minder tanden zaagt.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
De Makita lijkt inderdaad erg veel op de Festool TS55. De prijs van de Festool is wel fors hoger. Kan iemand zeggen (buiten om het mogelijke probleem zoals Wim schetst) wat de Festool beter maakt? Anders gezegd, wat rechtvaardigt het prijsverschil?

Hoe nauwkeurig kan er gewerkt worden met een dergelijke invalzaag? Als ik op een tafelzaag bv een breedte instel van 65,3cm, dan wordt deze ook 65,3cm. Is dit ook snel en goed te doen met een invalcirkelzaag?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
het prijsverschil lijkt me niet echt gerechtvaardigd in dit geval, aangezien de makita eigenlijk op zowat elk punt nét iets verder kan, dieper kan, schuiner kan, ...

Ik heb een oude festool TS55 (is dat het lichte model van de 2?) en als die ooit kapot gaat, koop ik gewoon een makita denk ik. Latten zijn zelfs hetzelfde geloof ik.. (een goede vriend heeft de makita ;))
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi Marco,

Met een invalzaag met geleiderail is zeer zeker goed op de mm nauwkeurig te zagen. Enige is dat dat wel wat oefening en bekendheid met de machine vraagt. Het is namelijk zo dat elke geleide rail (van elk merk dus) een rubberen strip heeft langs de zaagkant, dit is om splinter 'vrij' te kunnen zagen. Echter door het gebruik verslijt deze strip wel (ze zijn ook te vervangen) en dan kan je de rand van de strip niet meer klakkeloos op de aftekening zetten, maar zal je deze slijtage voor jezelf moeten gaan corrigeren.
Als je dat eenmaal onder de knie hebt zal correct zagen geen enkel probleem zijn.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je een paar stukken op dezelfde breedte moet zagen is een zaagtafel handiger.
Een invalzaag werkt vooral handig bij het zagen van materiaal waar je er maar 1 van nodig hebt, of als het te zagen materiaal schuin moet lopen, bij bv het maken van gootplafonds waarbij de breedte nog wel eens verschillend is.
Voordeel van een invalzaag is dat je minder werkruimte nodig hebt, ( de lengte van je materiaal, bij een zaagtafel minimaal 2 x de lengte van je materiaal) Ook kun je met een invalzaag makkelijker alleen grote platen zagen. Als je voor bv een paar kasten de zijden, dekken en bodems moet zagen werkt een zaagtafel sneller en precieser.

mvg, bjorn
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
de rail is anders dan festool, bij de makita zit er een extra lipje aan de rail om de zaagmachine bij 45° op de rail te houden , hierdoor kan je het parralel systeem van festool er niet op gebruiken
op de festool zit een spouwmes , op de makita niet

jos
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
josiboy zei:
de rail is anders dan festool, bij de makita zit er een extra lipje aan de rail om de zaagmachine bij 45° op de rail te houden , hierdoor kan je het parralel systeem van festool er niet op gebruiken
jos

Heb vandaag de beide machines eens van dichtbij bekeken in de winkel en de geleiderails eens uitgeprobeerd.
De makita past 100% op de festool-rail, met die aantekening dat de 45-graden-vergrendeling dan ontbreekt.
Wat ook aardig is om te weten (vanmiddag uitgeprobeerd) is dat de klemmen van festool ook op de makita-rail passen. Dit laatste is handig omdat Makita, voor zover mij bekend, geen snelspanklemmen heeft in haar assortiment.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik heb ook zo'n set van Makita met 2 rails. Geweldig fijn om mee te werken ook behoorlijk 'stil'! Gebruik hem vooral om hele platen te verzagen tot handzamer stukken die ik dan op mijn tafelzaag verder op maat maak. Ik heb een paar Festool stops aangepast om ze op de Makita rail te laten passen, gaat goed!

Diezelfde rails gebruik ik trouwens ook voor mijn bovenfrees met een Makita hulpstuk en een Festool fijnafstelling. Dat eerste is prima, maar dat laatste is een onding: draait veel te zwaar.
 

Dikke234

Nieuw lid
20 okt 2016
5
0
Ik lees dat jij voor de Makita rail Festoolstops aangepast heb. Wat moet ik mij hierbij voorstellen (aanpassing)?
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik lees dat jij voor de Makita rail Festoolstops aangepast heb. Wat moet ik mij hierbij voorstellen (aanpassing)?
Oh.....heel simpel: de Makitarail heeft een extra "hoekje" waarmee voorkomen wordt dat de zaag uit de rail rolt als je onder een hoek zaagt. De Festoolrail heeft dat niet, en dat betekent dat de stops niet zonder meer passen. Je moet met een vijltje even ruimte maken in de Festool stop zodat hij om het "hoekje" past. Wijst zichzelf als je ze allebei voor je neus (voor je ogen is trouwens beter....) hebt
 

Dikke234

Nieuw lid
20 okt 2016
5
0
Beste Mga1600, fijn zo'n snelle reactie. Ik ga die stops kopen. Als het niet helder is voor mijn ogen dtuur ik nog eens een bericht. Nogmaals bedankt!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.