hoe gaan jullie houthalen ?

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey ,

tja vroeger in school als we iets wouden maken gingen we gewoon in het magazijn ons hout nemen , dit was ook meestal ongekant recht hout.
maar nu zou ik graag voor hier thuis 2 badkamerkastjes maken in eik , hiervoor zou ik wel gekant recht hout kopen .
nu heb ik al een tekening gemaakt en een houtlijst opgemaakt van de 2 meubels , met houtlijst bedoel ik de lengte , breedte , dikte en aantal van alle regels , stijlen en posten van de deurtjes en kasten .
nu weet ik niet echt goed hoe ik hiervoor nu hout moet gaan halen bij de houthandel .
ga ik nu met deze houtlijst naar de handelaar ? of tel ik alle stukken van dezelfde breedte en dikte tezamen tot een lengte van telkens bv 2000mm of 2500mm ?

hoe doen jullie dit nu ?

groetjes
ruben
 

tuoh

Oud hout
Ga gewapend met houtstaat en dubbele meter naar een houthandelaar, geef aan welke houtsoort je wenst, en de man of vrouw toont je verschillende planken of stamdelen die kunnen gekocht worden.

Aan de hand van je houtstaat kan je het hout terplaatse al provisorisch uitsmetten om te zien of alles erin zit.
Voorzie steeds wat meer hout dan je nodig hebt, anders kom je gegarandeerd wel een stukje te kort.

Hou er ook rekening mee dat je sommige houtsoorten enkel per schaaldeel kan aankopen, en dan nog niet eender welk stamdeel, maar eerst dat deel wat het bovenste ligt, heb je er meerdere nodige dan word er steeds ééntje dieper gegraven. Enkel als je een goede band hebt met de firma word hier al eens van afgeweken :D

Bij gevierschaalde planken is de keuze groter, heb je minder afval, maar is de prijs per m3 een stuk hoger.


Mvg,

André
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hoi André,

Je gebruikt nogal wat vaktermen in je reactie. Zou je die eens kunnen toelichten?

houtstaat
dubbele meter
uitsmetten
schaaldeel
gevierschaald

Dank, @lex
 

tuoh

Oud hout
@lex zei:
Hoi André,

Je gebruikt nogal wat vaktermen in je reactie. Zou je die eens kunnen toelichten?

houtstaat
dubbele meter
uitsmetten
schaaldeel
gevierschaald

Dank, @lex


@lex, sorry voor het chinees :D maar er is gelukkig vertaling.

Houtstaat: = lijst met de benodigde stukken hout, aantal, afmetingen, functie.
Dubbele meter: = in België veel gebruikte vouwmeter van twee meter lengte. Werkt juister dan een rolmaat.
Uitsmetten: = op het hout aftekenen van de verschillende onderdelen, aan de hand van deze lijnen worden nadien de planken verzaagd.

Schaaldeel: = een stam gezaagd in evenwijdige "plakken" één zo een plak is een stamdeel, kan dosse, vals kwartiers of kwartiers gezaagd zijn, afhankelijk van de plaats in de stam.

Gevierschaald: = be- of gekantrecht hout, een schaaldeel al ruwweg als plank verzaagd, soms nog wat spint of schors aanwezig.

Ik hoop dat één een ander duidelijker geworden is?


Mvg,

André
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Dank, niet alleen voor mij, maar voor alle beginners hier!

@lex
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey dank je Anrdé ,

ik ga dan morgen of zaterdag eens bij de houthandel wat informeren over de prijs van het hout
in gekant en ongekantrecht hout .
ik zit dan ook nog wat te twijfelen tussen dosse of kwartiershout .
eerst dacht ik kwartiers te nemen ivm werken van het hout omdat het toch in een badkamer komt te staan , maar ik zou het hout willen ceruseren ( witten van de nerven ) .
hiervoor kom ik dan toch op mijn eerste gedacht terug en zou dosse planken nemen omdat dit toch een mooier effect gaat geven , maar gaat dit hout niet te veel werken in zulke vochtige en temperatuurschommelende kamer ?

alvast bedankt

groetjes
ruben
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Je gaat waarschijnlijk ook de term 'vallende breedte' tegenkomen. Dit betekent dat het hout van de bundel waaruit je het hout gaat kiezen geen standaard breedte heeft. De dikte is meestal wel standaard (vaak keuze uit twee of drie dikten), de lengte loopt per aantal voet (30cm) op, maar de breedte is variabel omdat er zo efficiënt mogelijk uit de schaaldelen gezaagd is. Let trouwens ook op oppervlakte ruwhied. Vaak al wel behoorlijk vlak, maar niet geheel glad! Dus je zal het nog een keer door een vandiktebank moeten halen of door een belt sander.

Keuze tussen kwartiers en dosse (en vals kwartiers) is natuurlijk in eerste instantie de geschiktheid voor vochtige ruimte. Maar houd er ook rekening mee dat het het uiterlijk heel erg bepaalt. Zelfs zo erg dat de Arnhemse Fijnhouthandel zelfs vele partijen gefineerd MDF dubbel heeft zodat je kan kiezen tussen dosse en kwartiers (en dan gaat het uiteraard alleen om uiterlijkheden).

@lex
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
dank je voor de bijkomende tip @lex ;)

ik ben dus vandaag naar de houthandel geweest en met het lijstje kon hij me nog niet direct een prijs zeggen .
hij heeft er de maten zowat opgeschreven van diktes en breedtes die ik zou moeten hebben.
nu moet ik nog eerst even uitrekenen hoeveel lopende meters hout ik moet hebben .
dus nu even de lengte van alle stukken met dezelfde breedte en dikte optellen en dan kan ik morgen nog eens terug gaan.
ik ga ook vragen of ze de prijs in eik en in yellow line kunnen berekenen , dit voor moest het in eik wat te duur zijn .
maar dan zouden mijn plannen voor het hout te ceruseren ook in het water vallen dus daar moet ik toch nog even over na denken.

groetjes
ruben
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Even een héél oud topic vanonder het stof halen.
Ik ben nu zelf ook meer stappen aan het zetten in houtbewerkingsland.
Naar de houthandel gaan is voor mij nog deels Chinees.
Kwartiersgezaag, gevierschaald, winddroog, hoeveel duim mag dat zijn, ...
Dit zijn maar enkele voorbeelden.
Misschien niet slecht om een sticky te maken met uitleg voor de beginnelingen onder ons?
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Even een héél oud topic vanonder het stof halen.
Ik ben nu zelf ook meer stappen aan het zetten in houtbewerkingsland.
Naar de houthandel gaan is voor mij nog deels Chinees.
Kwartiersgezaag, gevierschaald, winddroog, hoeveel duim mag dat zijn, ...
Dit zijn maar enkele voorbeelden.
Misschien niet slecht om een sticky te maken met uitleg voor de beginnelingen onder ons?

Of eens meegaan met iemand die vertrouwd is met hout kopen, heb dat vroeger ook zo geleerd en zegt meer dan woorden :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.