Transportrol afdruk op werkstuk Record PT260

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Hallo forumgebruikers,

Vorige week heb ik een Record Power vlak- en vandiktebank gekocht voor hobbymatig gebruik. Hoewel ik weet wat een professionele tafel kan (zie introductie: http://www.woodworking.nl/showthread.php?21968-Ook-maar-even-voorstellen&p=246669#post246669) valt het me niet tegen hoe deze tafel zich in laat stellen. Een paar kleine manco's (zo heb ik al twee dolgedraaide schroeven omdat deze in aluminium getapt waren en niet geheel goed, de beitels zijn niet super geslepen, de geleider is doordat het getrokken aluminium is wat hol over de breedte) maar niet wat niet eenvoudig te verhelpen is of is aan te passen. In ieder geval geen dingen die ik niet had verwacht van een machine van dit budget.

Van één ding ben ik er echter nog niet achter hoe ik dit zou kunnen veranderen/instellen. Bij het op dikte schaven blijft er nl. een ligt spoor achter van de transporttollen. Ik denk zelf als ik het spoor zie van de transportrol achter de beitels (uitvoer gedeelte dus). Zie onderstaande foto's
image4%202.jpg


image5.jpg


Ik heb al geprobeerd om de messen wat verder naar buiten te zetten en heb getwijfeld om de druk van de rollers aan te passen. Echter omdat de machine nieuw is en ik niet het risico wil lopen om iets helemaal in de soep te draaien, ben ik daar nog terughoudend in.

Iemand van jullie tips/ideeën? Of toch maar even terug naar de leverancier?

Alvast dank voor het meedenken!
Groet,
Ad
 

Bijlagen

  • image5.jpg
    image5.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 239
P

Pel

Guest
Ik denk dat de druk op de veer van de transportrol op de transportrol te groot is, normaal gesproken moet je dat kunnen instellen.

Groet Pel
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Dank voor de reacties.
Het verschijnsel doet zich voor bin zowel veel (3 mm) als weinig afnemen. Lijkt in eerste instantie dus niet aannemelijk. Of de messen moeten niet laag genoeg zijn ingesteld voor de onderkant. Maar ja. Voor de vlakkant staan de messen wel weer ideaal

De veren van de rollen heb ik zien zitten. Eerst gemarkeerd zoals ze stonden en toen losser gedraaid totdat ik bijna aan het einde van de spoed zat. Helaas bracht dit geen verbetering
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit lijkt op de afdrukken die ik krijg als mijn spaanafzuiging verstopt zit en er dus (veel) spanen op de transportrol achterblijven. Ik kan me niet voorstellen dat de transportrol zélf (dus zonder spanen erop) dergelijke 'beschadigingen' veroorzaakt.
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Dank voor de reacties. Je kunt idd afdrukken in het werkstuk krijgen als de spaanafzuiging verstopt zit. Dit is hier echter niet het geval. bij een totaal schoongemaakte machine heb ik deze afdrukken ook.
Het is maar minimaal en met een paar poetsen schuurpapier weg te krijgen maar het hoort niet natuurlijk. Zeker niet bij een machine in deze prijsklasse niet.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dit verschijnsel ken ik ook en heeft wel degelijk met de aanvoerrol te maken en niet met de afvoerrol(die is namelijk van rubber)
Het ontstaat door te weinig of geen afname als ik doorvoer met minimale afname dan heb ik het soms maar ik heb het altijd als ik voor de tweede keer doorvoer in de zelfde stand en dus niets afneem.
De truuk is om met de juiste afname te eindigen. Als je dit spoor ook bij zwaardere afname ziet dan staat de aanvoerrol te strak en geeft een te grote druk naar beneden. Als het goed is kun je deze druk instellen. Het is dus niet de afvoer rol deze is glad met rubber omkleedt.
Als je de aanvoerwals niet kunt instellen en bij elke doorvoer hij dit resultaat geeft zal de machine retour moeten en zal de fabrikant een nieuwe moeten leveren zonder dit euvel. Want dit hoort echt niet en zeker niet bij deze machine.

Groetnis,

Roeland
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Dank voor de reacties!
De machine is idd gekocht bij de Baptist. En dit bedrijf kennende zullen ze me ook zeker goed helpen om dit probleem herstelt te krijgen. daar twijfel ik geen moment over.
Ik ben echter ook nieusgierig of dit makkelijk zelf te herstellen zou zijn en of jullie het probleem kennen.

@ Roeland. Dat het de aanvoerrol is daar ben ik niet geheel zeker van. deze heeft nl. een patroon van rechte ribbels haaks op het oppervlak. En het patroon dat ik zie lijkt meer op de het ruitachtige patroon in de afvoerrol. Deze is overigens bij deze machine niet van rubber.

Groet,
Ad
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ Roeland. Dat het de aanvoerrol is daar ben ik niet geheel zeker van. deze heeft nl. een patroon van rechte ribbels haaks op het oppervlak. En het patroon dat ik zie lijkt meer op de het ruitachtige patroon in de afvoerrol. Deze is overigens bij deze machine niet van rubber. Groet, Ad

Weet je dit zeker?
Bij mijn machine is dit andersom aanvoerrol kruislinks gekarteld en de afvoerrol rechte ribbels haaks op het oppervlak.
Mvg, :).
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Vrij zeker.....of ik met het hout er aan de verkeerde kant indrukken hahahaha.....
Zal het voor de zekerheid thuis nog na moeten kijken en op de foto zetten. Maar dit de aanvoerrol volgens het wereld wijde web. En dat lijken me duidelijk rechte ribbels

rept260c.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Inmiddels is er wat tijd verstreken aan onderzoek. De Baptist heeft me prima geholpen. Het blijkt dat de rollen nogal wat last hebben van "bramen" die zijn ontstaan bij het maken van het grip patroon op de walsen. Dit was met wat linnen schuurpapier korrel 180 snel opgelost naar tevredenheid.

De officiële reactie van Record:"Apologies for the issues with PT260
With regards the marks on the timber this can occur on new machines due to the fresh cast spike on the outfeed roller. These should soften over time, if he is able to feed some scrap hard wood through the machine this may speed up the process, looking at the timber he using it seem to be soft pine or something similar?
If he can try this and let us know how he gets on."

Dit proces is met het schuurpapier nu dus iets versneld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.