Herstellen bankschroef timmermanswerkbank: op zoek naar een onderdeel

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Voor het herstel van een oude Nooitgedagt timmermanswerkbank (de vierkante schooluitvoering van 140cm, met op elke hoek een bankschroef) ben ik op zoek naar een specifiek onderdeel van de bankschroef: het verbindende T-stuk tussen de schroefdraad en de wringstok.

Heeft iemand een idee of, en zo ja waar, ik iets geschikts als vervanging zou kunnen vinden? De diameter van het schroefdraad-deel (heet dat de spindel?) is 20mm; het deel waar de wringstok doorheen moet zou 27mm diameter moeten hebben.

Ik heb al wat rondgezocht, maar nog niets geschikts gevonden:
* een t-stuk van steigerbuis is er wel in 27mm (kosten 5-6 euro; prima te overzien), maar dat is te ruim voor het schroefdraad; een T-stuk 20-27 heb ik niet gevonden. En een "opdik"-stuk van 20 naar 27mm ook niet.
* een complete schroefdraadstang is ook wel te vinden; mogelijk ook nog in de goede maat (kosten 30-50 euro)
* een complete bankschroef is ook te vinden (of tweedehands Nooitgedagt, met prijzen waar je bij een gemiddelde juwelier ook leuk voor kan slagen, of nieuw, nog steeds serieus geld)
* de wringstok is het minste probleem; voor ±7 euro per stuk heb je er een.

Iemand een idee hoe dit enigszins voordelig op te lossen?

20170623_121153.jpg
Hier ontbreekt het t-stuk en de wringstok.

20170623_121123.jpg
Dit dus.
 
P

Pel

Guest
De complete spindels zijn wel bij diverse handelaren te koop, maar of de onderdelen los verkrijgbaar zijn, betwijfel ik, of je zou op Marktplaats een spindel van Nooitgedagt op de kop kunnen tikken?

Groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Kan je geen gietijzeren t stuk gebruiken? Zo uit mijn hooft iets van 1"-1/2"-1".
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Wow, bedankt voor de gouden tips naar feinewerkzeuge.de!
(ik moet er maar niet te lang rondkijken "om verzendkosten te sparen", want daar wordt het per saldo vast niet goedkoper van...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.