Grenen/vuren plankenvloer

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Hallo,

We zijn de zolder aan het renoveren. Dit wordt deels de slaapkamer, deels bureau. We zouden graag een planken vloer hebben maar parket wordt te duur.

Heeft er iemand ervaring met massieve grenen/vuren vloeren? Dat het hier en daar putten en krassen zal vertonen is niet erg. Ik heb prijzen gezien van €12-15 euro tand/groef vuren.

Indien aan te raden, waarmee behandelen jullie zo'n vloeren? Aandachtspunten? Zwevend leggen? Het komt op een betonnen onderlaag.

Alvast bedankt!
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Ik heb er niet veel kaas van gegeten. Maar: bij een bekende van me lag vuren in zijn huis op de eerste verdieping (slaapkamers etc) Dat was echt zo zacht, beschadigde snel en splinterde ook goed. Meermalen afgeschuurd met zo'n apparaat van de boels maar het bleef ellende. Uiteindelijk alles maar vervangen voor laminaat want functioneel is ook wat waard.

Grenen weet ik niet, volgens mij is dat wat ze in al de jaren 30 huizen geslagen hebben. Moet eerlijk zeggen: bij mijn ouders ligt dat er na 90 jaar nog steeds keurig bij!~Dus daar zou ik voor gaan als ik moest kiezen tussen die 2.

Mvg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Wij hebben een grenen vloer liggen op de begane grond en de eerste verdieping.
Op de eerste verdieping ziet het er netjes uit, hier en daar wat putten vanwege het zachte hout.
In de woonkamer gaat het heel erg hard, heeft regelmatig aandacht nodig, putten overal en de vloer werkt hier het meeste.
Woning is jaren 30, de vloeren liggen dus op een houten ondervloer (met isolatieplaten eronder).
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Vriend van mij heeft een grenen vloer, hier komen relatief snel butsen en krassen op.

Geeft wel karakter, ik vind het niet zo storend over het algemeen. Maar wel goed oppassen bij het verplaatsen van zware zaken zoals koelkasten. De butsen die dergelijke zaken achterlaten zijn niet de mooiste...
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Veel zal er niet moeten verschoven worden, eventueel dat ik dan wel een beschermmat moet leggen waar de bureaustoel kan rollen.

Ik dacht aan Osmo hardwax-olie voor de behandeling.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
kijk op marktplaats voor een gebruikte eiken vloer
een keer goed schuren en hij ziet er uit als nieuw
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Dat idee had ik in het idee ook maar in België vindt ik enkel eiken vloeren (± 55 m2) vanaf € 1200-1500...
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik had in mijn vorige huis een (tweedehands) eiken vloer, nu een grenen vloer die er al in lag. Ik ben er niet zo heel erg blij mee. Ten eerste moet je veel meer schuren, of is het schuren meer werk; ik ben uiteindelijk op de grenen vloer tot korrel 240 gegaan, omdat het daarvoor nog steeds erg 'vezelig' was. Ik had het eerste laagje hardwax er al op zitten, maar merkte dat het heel erg vuil aantrok zo ruw als het was. Goed, nog een keer geschuurd dus op korrel 240, en toen werd het wel mooi. Met schuren moest ik ook beter uitkijken dan met m'n eiken vloer, een foutje daar maakte niet zoveel uit, de grenen vloer was minder vergeeflijk, wanneer je te hard gaat ga je meteen veel te hard (lees: deuk in de vloer). Ook onze mooie immitatie Mart Visser bank die probleemloos op eiken stond heeft nu een heel putjespatroon op de grenen vloer gemaakt.

Ooit, ooit ga ik 'm vervangen.....
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Momenteel heb ik de grenen vloer nog niet afgeschreven gezien het om een slaapkamer gaat. In de woonkamer zal die -nu wel zeker- nooit komen.

Hebben jullie ervaring met werking van het hout als het een massieve grenenvloer wordt (tand/groef), ik las ooit eens iets over "veren" die gebruikt kunnen worden onder de plinten om de spleten tussen de planken te minimaliseren (bij zwevend leggen).
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Mijn ervaring leert dat die veren alleen effectief zijn om de boel bij elkaar te houden. Als de boel gaat werken (kromtrekken) kun je het shaken, want dan gaat alles alsnog uit elkaar staan...
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Met veren heb ik wel goede ervaring. Boven heb ik 1 vloer met grenen en 2 vloeren met 'sea pine' liggen. Ik heb die vloeren met 'X' veren gelegd, hier gekocht: http://www.limmies.nl/Accessoires

1 van de ruimtes boven is de gang, ik heb de vloer een paar mm oversteken boven de laatste traptrede, ik zie dat de veren goed werken omdat er geen kieren in de vloer komen, en het overstekende stukje af en toe wat groter is, af en toe wat kleiner.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mijn ervaring met een grenen / vuren ? vloer was dat ik vooral last had van de verf- beits splinters (scherpe stukjes verf die afbrokkelen) en houtsplinters. Dat was in een woongroep waarbij de woonkamer veel werd gebruikt. Ik heb toen ik helemaal flauw van de splinters werd, een grote parket schuurmachien gehuurt. Tot korrel 150 ben ik gegaan. Het na werk met de rotex. Gelukkig was de hele vloer toch al een golvend landschap, want de parket schuurmachien is een monster en bij de aanzet-invallen van dat ding ging soms wel wat mis. Daarna 3 lagen traelyx gerold. Super spul droogt lekker snel. Gedurende het hele proces moest er een kleine vleugel piano worden verplaatst ;) en soms ging dat niet helemaal handig waarbij er best wat sporen kwamen. Al met al was het toch een grote verbetering. En de lelijke plekken vallen na een tijdje toch niet meer op, hier en daar een plant of een kleedje...
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Met veren heb ik wel goede ervaring. Boven heb ik 1 vloer met grenen en 2 vloeren met 'sea pine' liggen. Ik heb die vloeren met 'X' veren gelegd, hier gekocht: http://www.limmies.nl/Accessoires

1 van de ruimtes boven is de gang, ik heb de vloer een paar mm oversteken boven de laatste traptrede, ik zie dat de veren goed werken omdat er geen kieren in de vloer komen, en het overstekende stukje af en toe wat groter is, af en toe wat kleiner.

Dat klinkt al interessant. Heb jij geolied onder de hardwax? Welke dikte planken? Tips voor de ondervloer die we best eerst op de beton leggen?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Wij hebben op de 1e een grenen vloer liggen. Mooi, warm en lekker aan de voeten. Maar het krast heel makkelijk en 22 maanden na het leggen heeft de vloer aardig gewerkt, maar het vreemde is dat hij niet overal evenveel werkt. En we hebben toch het als een doorlopende vloer laten leggen.
De vloer is zowel gekrompen waardoor de messing/groef uit elkaar ging als uitgezet waardoor de laatste plank bij de trap naar zolder kraakt.
De vloer is twee keer gelakt en ik zou dat misschien dit jaar nog een keer willen laten doen om de krassen in de lak weg te werken. Ik zou hem zeker niet helemaal "kaal" schuren.
De delen liggen gewoon op van die isolatieplaten en zijn niet verlijmd aan een ondervloer.

De vloer komt bij Bebo parket vandaan, durf je eerlijk gezegd niet te zeggen of het een goede of mindere:) zaak is.

In onze woonkamer had de vorige eigenaar een heel mooie eiken vloer laten leggen, ook bij de keuken:) Maar die heeft aardig wat gebruikssporen, zeker bij de schuifdeur naar de tuin en de keuken.

HTH
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Momenteel heb ik de grenen vloer nog niet afgeschreven gezien het om een slaapkamer gaat. In de woonkamer zal die -nu wel zeker- nooit komen.

Hebben jullie ervaring met werking van het hout als het een massieve grenenvloer wordt (tand/groef), ik las ooit eens iets over "veren" die gebruikt kunnen worden onder de plinten om de spleten tussen de planken te minimaliseren (bij zwevend leggen).



Je geeft in je beginpost aan dat wat putten en krassen de ramp niet zijn... Heb zelf geen grenen vloer liggen, wel recent een paar kamers van eiken plankenvloer voorzien (verslag volgt nog).

Een grenen vloer is relatief zacht en zal inderdaad sneller krassen en deukjes vertonen. Werken van het hout zal wel meevallen (breedtes zijn meestal niet zo groot als bij een eiken vloer). Ik zou afwerken met iets dat er vrij natuurlijk blijft uitzien (olie, eventueel hardwax of rubio monocoat, zeker geen vernis of lak...). Je gaat een vloer krijgen die mooi verouderd en er altijd heel naturel blijft uitzien. Dit in tegenstelling tot b.v. een laminaat uit dezelfde prijsklasse.

Ik zou persoonlijk verlijmen. Voordeel: veel massiever geheel, de vloer gaat niet schotelen, minder geluid, nergens een hol gevoel. Nadeel: iets duurder, je kan de planken niet opnemen en hergebruiken als je toch niet tevreden bent..., je gaat de naden misschien iets meer zien bij het werken van het hout, maar dit hoort eigenlijk zo. Vriend heeft een grote oppervlakte zwevend gelegd om ze wat later terug op te rapen en te verlijmen.

Als je een vloer wil die er altijd als een opgeblonken spiegel uitziet, is dit een verkeerde keuze, maar dan moet je eigenlijk uberhaupt niet voor een planken vloer kiezen. Rekening houdend met beoogd gebruik zou ik het in elk geval doen.

Wat ook interessant kan zijn is om eens bij een gerenomeerde parketteur te vragen of ze hout / producten willen verkopen voor zelfplaatsing. Hoeft niet per sé duurder of veel duurder te zijn dan de houthandel om via zo iemand te kopen Je krijgt er advies op maat bij van iemand die jaar in jaar uit niets anders doet... Kan eventueel een schuurmachine lenen of huren goedkoper dan bij verhuurbedrijven.... Ik heb er in elk geval uitstekende ervaringen mee.
 
Laatst bewerkt:

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Even een stand van zaken.

We hebben nog niet alle pistes die hier aangeraden werden bekeken maar zie onder voor onze bedenkingen.

Blijkbaar bestaat er een groot verschil in soorten grenen vloeren. De "déclassée" (of bij sommige "Type II") grenen vloeren zouden redelijk wat noesten bevatten, vandaar het grote prijsverschil bij vele (Nederlandse leveranciers)

Spanveren/parketveren zullen we al mogen laten vallen. Ik lees tegenstrijdige info omtrent zwevend leggen maar zo'n veren zouden blijkbaar niet bruikbaar zijn wanneer de lengte of breedte van de vloer meer dan 7 meter is. Bij ons is de ruimte 9 x 7 meter (min het trapgat komt dat uit op ± 55 m2) en zou de breedte van de planken over de 9 meter liggen (mooier dan breedte van de planken over de 7 meter leggen).

De afwerking zal een olie- en/of zeepafwerking worden. Nog niet volledig zeker wat dat dan wordt.

De ondervloer is nog een moeilijke. Het niveauverschil momenteel op de zolderruimte is ± 2 cm.
Egalisatiebeton wordt redelijk duur maar lijkt momenteel de "beste" oplossing. Wat raden jullie aan om onder de plankenvloer te leggen, wetende dat het een beton ondergrond betreft en die ondervloer noch geluids noch warmte-isolerend hoeft te zijn? Kan ik die oneffenheid van ± 1,5 à 2 cm wegwerken met een ondervloer of zal dat eerst geëgaliseerd moeten worden?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Egaline is de oplossing met het minste verlies aan hoogte (ik veronderstel dat er op een zolder niet al te veel overschot zit aan plafondhoogte?), maar is relatief prijzig.

Alternatief kan zijn om in plaats van een ondervloer, een houten regelwerk te bouwen en dat netjes te nivelleren met spieën of opvulblokjes. Staat een mooi voorbeeld op het forum van Benchworks bij de bouw van zijn nieuwe werkplaats. Dit kost je natuurlijk wel wat hoogte... (latje van 4cm + de uitvulling). Zal ook wel wat meer geluid geven dan een verlijmde vloer...

Link naar pagina: https://www.woodworking.nl/showthread.php?12480-Nieuwe-werkplaats/page4
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Spanveren/parketveren zullen we al mogen laten vallen. Ik lees tegenstrijdige info omtrent zwevend leggen maar zo'n veren zouden blijkbaar niet bruikbaar zijn wanneer de lengte of breedte van de vloer meer dan 7 meter is.

Heb ik nog niet eerder gehoord. Zeggen ze dan dat boven die 7m het niet zwevend gelegd kan worden? Er zijn volgens mij geen alternatieven voor de veren.

Mijn vurenhouten plankenvloer was ongeveer €8/m2. Maar echt recht waren de planken niet allemaal :rolleyes: Waren planken van ±5.4m lang.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Er zijn volgens mij geen alternatieven voor de veren.
Origineel zaten er bij mij geen veren in maar stukjes kurk... (wellicht een alternatief als de vloer meer dan 7m heeft?)
Nadat wij het huis kochten en de vloer lieten schuren en olien hebben wij er meteen veren in laten zetten.

Ik denk dat wanneer de vloer meer lengte/breedte heeft dan 7m de veren niet meer effectief zijn.
Het eigen gewicht van de vloer icm weerstand zorgt ervoor dat de veren de boel niet meer kunnen aanduwen in het midden van de vloer.
Overigens beperkt zich dat alleen in de breedte van de vloer (relatief aan de legrichting).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.