Festool CTL stofzuigers

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb een bijna 10 jaar oude Kärcher 2234 bouwzuiger, maar ik vindt het voor gereedschap afzuiging een onding. Stofzakken vrij snel vol, valt snel om, zeer knullig buizen systeem met stofzuiger voet, een Miele stofzuiger voet past niet en het ergste, de machine slang is zo dun dat het vermogen wegvalt bij het aankoppelen op bv mijn (Festool) bovenfrees en cirkelzaag.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de nog enigsinds te betalen Festool CTL zuigers. Maar zijn de slangen niet wat dun wanneer je er gewoon de vloer mee wil zuigen? Passen de slangen op een miele buis/voet ? Hoe is de kwaliteit vd buizen en voet als je die er bij zou kopen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb de ctl 26 al jaren met diverse dia. Slangen. Als ik gedraaid heb.snel de 50 mm erop en zuigen. Zak is soms met 2 min vol legen en gaan. De dunne slang gebruik ik voor schuren de 36 mm slang voor frees en cirkelzaag. Bij mdf de 27mm versie en voor de vloer de 50 mm versie. Ik heb voornamelijk oude festool slangen deze zijn veel soepeler dan de laatste generatie.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Voor aansluiting op gereedschap gebruik ik de dunne slang.
Wil ik de vloer zuigen dan heb ik gewone slangen gehaald bij de kringloop.
Dit werkt prima.
Heb er wel een cycloon tussen gezet en dat scheelt een slok op een borrel!
Na een tiental ledigingen van het vat onder de cycloon zit er in de zak van de stofzuiger bijna niets.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Hier ook de versie met de cycloon. Kost wel veel extra, maar heb het aan stofzakken inmiddels terugverdiend. De 27 en 36 mm slang zat erbij (aanbieding) en ik had van een starmix nog een 50 mm slang liggen. De 36 mm werkt prima voor de stofzuiger, de 50 mm gaat op het zaagmachine en de 27 mm op de kleinere apparaten.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb onlangs een CTM 26 AC gekocht en ben er super blij mee. Kleine verbouwing in huis gedaan en alle stof/puin er mee opgezogen. Zit longlife zak in die straks voorzien wordt van nieuwe sluitbuis (19 mm grijs electrabuis na tip hier op fora). Moet nog een 50MM slang kopen heb de 27 en 36 erbij.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Ik heb zelf een oudere karcher met 20 liter zak. Die zit redelijk snel vol met cirkelzaag en frees. Ik heb er een cycloon voor geknutseld, dat scheelt enorm. Er blijft zelfs stof van mdf in achter. Dit kan voor weinig: cycloon van internet, voerton van de landbouwwinkel, wat pvc koppelingen en een stukje slang. Dan is die 15 liter van je beoogde stofzuiger niet meer krap.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik heb de CTL Midi en ben er erg blij mee. Gebruik hem hobbymatig met de invalzaag, bovenfrees, schuurmachines, domino, ... Ik vind dat de zak nog erg lang meegaat bij mijn gebruik, zelfs zonder cycloon. De 27mm voldoet prima voor dit gebruik. Ik heb net een Kapex gekocht, en daarvoor zou een (korte) 36mm slang wel beter zijn. Maar die kan ook op de CTL Midi, weliswaar zonder haakse aansluiting.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
@Seren Zo te horen gebruik je de CTL net zo als ik dat doe, niet al te grote klussen. Voor grove spaanders zal een 15 liter exemplaar misschien snel vol zitten, maar mijn oude Kärcher was 18 liter en erg inefficiënt van constructie en ook daar viel het wel mee.

Voor hout klussen tover ik mijn garage om tot twerkplaats, dus ik heb niet veel ruimte voor grote stationaire apparaten. Zo te horen gebruikt tot heden niemand deze stofzuigers om de vloer mee te zuigen��
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Voor hout klussen tover ik mijn garage om tot twerkplaats, dus ik heb niet veel ruimte voor grote stationaire apparaten. Zo te horen gebruikt tot heden niemand deze stofzuigers om de vloer mee te zuigen��

Ik gebruik hem niet als 'gewone' stofzuiger in huis, met een starre buis en klassieke stofzuigmond. Ik heb wel een paar losse zuigmonden bijgekocht (niet zo'n set in systainer) om na de job de werkruimte snel proper te maken, en dat gaat prima. Waar ik hem ook veel voor gebruik is met zo'n afzuighulp die zichzelf tegen de muur/plafond vastzuigt en steengruis/plakkerij opzuigt bij het boren van gaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.