Vraag over opliggend keukenscharnier

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag, ik ben net begonnen om met hout te werken, en ik was met 18 mm mdf bezig om een kastje te maken voor mijn schoonzus.

Alles ging goed, heb gewerkt met deuvels (wat een uitdaging trouwens ) maar het is gelukt tot zover.

Ik heb ook een deurtje gemaakt, en de bedoeling was dat het deurtje gelijk ligt met de kast.

Ik heb 2 softclose opliggende 35 mm keukenscharnieren gehaald.

Ik dacht dat ik alles goed doorgemeten had, maar ik krijg het niet goed passend.

Ik weet niet op welke plek ik boren moet om hem vlak met de kast te hebben zonder dat hij aanloopt.

Ik heb youtube afgezocht naar iets dat me helpt om dit beter te begrijpen maar geen succes.

Heeft iemand ook een idee hoe ik dit het beste aanpakken kan?

Ik was al metceen proefstukje bezig, maar ik weet er te weinig van om dit goed te krijgen.

Alvast bedankt, en nog een fijne avond.

Gr Danny
 

Bijlagen

  • IMG-20170618-WA0002.jpg
    IMG-20170618-WA0002.jpg
    23,4 KB · Weergaven: 243
  • IMG_20170619_193314.jpg
    IMG_20170619_193314.jpg
    99 KB · Weergaven: 242
Laatst bewerkt door een moderator:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Juiste type scharnier?
Er zijn 3 hoofdgroepen
Vol opdek
Half opdek
Erin liggend
Zet het scharnier in het meest linkse gat met het montage plaatje aan de korte zijde en evenwijdig hieraan.
Maak dan een foto vanaf boven of de zijkant.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dit is zo te zien vol opdek als de lijn op 18 mm staat.
Zijn de zijwanden ook 18 mm dik?
Een reststukje gebruiken om het plaatje op te monteren, werkt het dan wel?
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Nee lukte ook niet.

Alles is 18 mm mdf.

Ik ga het anders doen, ik ga de hulptroepen inschakelen.

Mijn collega is goed met hout, ik neem het hele gevaarte mee morgen naar mijn werk, en dan boort hij de gaten voor me, daar maak ik een malletje van, en dan kan ik thuis rustig om mijn gemak oefenen voor later.

Mocht het morgen goed gaan,(of niet) ik stuur je wel een fotootje toe.

Bedankt voor het meedenken.

Danny
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Als ik het goed begrijp is het deurtje even groot als het corpus. Dat gaat dus niet. De deur moet iets smaller zijn, anders kan die niet wegdraaien. Op zijn best is twee millimeter speling nodig.

De documentatie van Blum is echt onontbeerlijk in dit soort gevallen.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Je helemaal gelijk, hij was vlak met het kastje, dus ik ga straks naar gamma om nieuwe plaat te halen om een nieuw deurtje te maken.

De oude was na al het passen niet ze fris meer.

Bedankt voor het meedenken.

Gr Danny
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
In doorsnee is de afstand van het scharnier tot de zijkant van de deur bij Blum tss 3 en 7 mm en dan met de stelschroef juist afregelen. Daarom is het belangrijk dat je het juiste type koopt zoals Ronald aangeeft (Vol opdek / Half opdek / inliggend).
Blum.jpg
Jos
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
stel regel voor mij is om de deur 5 mm smaller te maken als de corpus zodat mocht er eventueel iets naast kon=men te staan of een 2e kast naast komen de deur goed blijft draaien middelpunt van de pot is ongeveer duimstok breedte 22 mm 17,5 mm en 4,5 mm naar achteren
Proef maken en mits goede scharnier kom je altijd goed uit.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Mensen bedankt voor alle hulp, het is eindelijk gelukt, heb wel een strookje mdf verknald maargoed er valt van te leren.

Nogmaals bedankt.

Gr Danny
IMG_20170626_184613.jpg
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Nee, had de gaten niet goed geboord.

Daardoor kwam ik niet uit met de scharnier.

Ik heb nu een malletje gemaakt dit overkomt me niet nog eens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.