Dewalt D27300 afstelling

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hoi alemaal,

Ik heb eindelijk een tweedehands, maar zo goed als ongebruikte vlak en vandikte bank op de kop kunnen tikken voor een mooie prijs.

Dit is mijn eerste machine om te vlakken, dus ik heb hier geen ervaring mee.
Het vlakken lukt niet zo goed en ik denk dat het komt doordat de tafels niet perfect parallel staan zoals je op de foto hieronder kan zien. De rechtertafel loopt dus schuin af.
Ben ik correct dat dit een probleem is?

20170617_155658.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dat is zeker een probleem, maar de oplossing is simpel en zichtbaar op de foto, de bout die net links naast de stuen van de tafel zit heeft een moer onder en boven de pen die door die steun heen gaat, draai de bovenste moer ietsje los en die eronder weer vastdoe dit aan beide kanten van de tafel tot je de tafel zowel links als rechts weer reht hebt staan.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Normaal gesproken is een waterpas voor dit soort controles voldoende. Het is per slot van rekening ook een stuk meetgereedschap.
Een rei zal ook niet bij iedere hobbyist in de schuur liggen.

Je hout wat je gaat vlakken zal ook niet rechter worden als het waterpas. Hij moet wel goed zijn natuurlijk.

Voor het afstellen is het wel belangrijk dat je goed kijkt voordat je zaken los gaat draaien. Staan de messen wel goed op hoogte, en laat je op de foto de invoertafel of de uitvoertafel zien. Doorgaans stel je de invoertafel, deze verander je ook om de schaafdiepte in te slellen. Het is vaak de bewegingsmechaniek of een ruwe behandeling waardoor de invoertafel gaat afwijken.
 

Willemvm

Nieuw lid
8 mei 2017
10
0
Fluo ik neem aan dat je de instelling inmiddels gefixed hebt? Zou je kunnen vertellen hoe de DW27300 bevalt?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Een lang verhaal, maar ondertussen is de machine perfect afgesteld en doet hij het prima.
Grotere ruwe stukken hout heb ik er nog niet mee geschaafd of op dikte gebracht, dit zal ik uitproberen bij een volgend project.
Voorlopig is de machine het meest gebruikt om massieve achterwanden en legplanken op dikte te brengen en te schaven vooraleer tot panelen te verlijmen en dat ging zoals verwacht.
 

Willemvm

Nieuw lid
8 mei 2017
10
0
Als je zegt massieve achterwanden en legplanken, over welke houtsoorten heb je het dan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.