Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 50
    Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Ik heb zelf de Bosch GMF1600CE (+GOF) .. maar voor deze zwaluwstaarten is dit echt te "klein" ook al is het geen kleintje. Hiervoor heb je "zwaar"-vermogen nodig hoor.
    Jos

Ok het is niet makkelijk om een frees te kiezen...

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    J.P.
    Het is niet moeilijk, alleen willen het liefst van alles slechts 1 frees dat alles doet en alles kan, die licht en zwaar is, die groot en klein is, die met 1 hand te bedienen is en toch 2000W vermogen heeft, enz enz. ... en dan geraken we er niet meer uit en wordt het moeilijk. Ik zit zelf geregeld in dit dilemma hoor, je bent niet alleen.
    Je kiest een frees naar het benodigde vermogen. Voor de zwalustaarten zoals hierboven heb je meer dan 2000W nodig en dan wordt het beperkt.
    Dergelijke freesmachines zijn zwaar en kun je niet gebruiken als kantenfreesje met een 6mm as.
    Als de aanschafprijs te hoog is naar gelang het gebruik, kun je altijd overwegen om te gaan huren (in de veronderstelling dat dergelijke machines te huren zijn natuurlijk)

veel geluk in je zoektocht.
    Jos

Dan zal het toch een Triton TRA001 freesmachine 12mm worden.

Overweeg de Makita RP2300FCX ook in dit vergelijk. Door de liniaire lagering heeft deze een superlichte geleiding. Met 2300watt is deze ook sterk zat.

Als het kostenplaatje mee speelt, wil je nog wel eens slagen met een tweedehands machine. Een Dewalt DW625 (oude ELU OF177) kom je regelmatig tegen. Ook een oude Makita 3612 is een beresterke machine. Op MP stonden laatst ook twee Festool OF2000 (oude model) die de klus kunnen klaren.

Voor licht werk zul je altijd een kleine machine wensen. Met een specifiek gebruik als dit waar je meer als 2000watt nodig hebt zit je in de bovenklasse. Die machines wegen 6kg plus, daar waar bijvoorbeeld een OF1010 maar 2,5kg weegt. Dat verschil is te groot om met 1 machine te overbruggen. Veel gebruikers hebben als 1 machine compromis de Festool OF1400, maar die is hier veels te licht voor.

De zware Triton is een prima keus, maar veels te lomp voor klein handwerk, hou daar dus rekening mee bij de aanschaf.

Overigens een lichte machine tweedehands erbij is een veel makkelijkere opgave, die worden zat aangeboden. Denk daar ook eens aan.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
    Ik zal kijken wat er allemaal aangeboden wordt...

Mijn keuze voor de triton tra 001 werd grotendeels bepaald door vermogen voor zwaar werk. Uitmuntend geschikt voor onder de tafel en standaard meegeleverd spantang 1/2 = 12.7 mm. Waarom dit laatste: er is op internet enorme keuze indeze maat voor lage prijzen. 12mm in nederland is bijna allemal prof spul. Niets mis mee mar je zit zo boven de 100 euro voor een frees met lager. Bij de 12.7 maat vaak 20 tot 30 dollar. Wel even uitkijken met de portokosten.

Wie weet was de verschillen zijn tussen makita RP2300FCX en de RP2301FCX.
    Bij de makita site staat de 2301 er helemaal niet bij maar bij de video's ko. Ik die wel tegen als ik de 2300 zoek.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jos Cuypers Bekijk Berichten
    Dergelijke freesmachines zijn zwaar en kun je niet gebruiken als kantenfreesje met een 6mm as.
    Jawel hoor

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Jawel hoor
    Arme mug...

Forum Rechten