Advies zaagtafel €100/€199

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Ik heb jaren lang op een ferm zaagtafel gezaagd. Als je hem voorziet van een fatsoenlijk zaagblad, kan je er prima steigerdelen op schulpen. De langsgeleider is niet erg stevig,maar een lijmtang van 2 euro op de achterkant lost dat op. Ik maakte er hardhouten kozijnen en deuren op. Van de stofafzuiging moet je niks verwachten. De onderplaat met gaatjes moet je er gewoon afschroeven, zodat het houtstof er onder uit kan vallen. twee goedkope rolbokjes er bij voor het lange hout, want de zaagmachine is vrij kort. De ferm die ik had , had een tandwiel overbrenging. Die heeft nooit problemen gegeven. Een vriend had een einhel, die had een snaar overbrenging, maar die slipte al snel .
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
En iets als dit, gewoon uit V&A van het forum?
http://www.woodworking.nl/showthread.php?21840-Scheppach-zaagtafel

ai, is 380V zie ik nu. Maar met wat geduld kan je vergelijkbare kwaliteit echt wel vinden in 220V lijkt me :)
Dat is een "bouwzaag", op zich denk ik dat dit voor de toepassing van TS ook wel goed is, maar je moet er wel rekening mee houden.
In de categorie bouwzagen vind ik Elektra Beckum ook goed, deze bijvoorbeeld voor €150 https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=69 of een wat nieuwer model voor €225 https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=29

Wat meer precisie zagen maakte Elektra Beckum ook, waarvan de PK200 het kleinste model was (ik heb er zelf ook een)
Elektra Beckum is jaren geleden overgenomen door Metabo, die heeft dat model tot voor kort ook nog gewoon gemaakt.
Hier een PK200 op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=28
Is deze scheppach geen goede tafelzaag? Deze lijkt me best nauwkeurig. Heeft iemand hier ervaring mee?

https://www.toolnation.nl/scheppach...derstel.html?gclid=CNPY8JLgwNQCFcWVGwodmo4Flw
Succes, Rocky
Met het "oude" Duitse Scheppach zoals we die op Woodworking kennen van de HM1 en HM2 combimachines heeft dit weinig van doen.

Volgens de Scheppach website:
So sind unsere knapp 200 Mitarbeiter verteilt: Produktion 13%
Van de 200 man personeel werkt er dus maar ongeveer 26 in de productie.
Het meeste spul komt rechtstreeks uit China, ik wil daarmee niet zeggen dat het rommel is, daar niet van......

Artikel in een lokale krant over Scheppach: http://www.augsburger-allgemeine.de/guenzburg/Bei-Scheppach-laeuft-es-rund-id31445232.html
Geschäftsführer und Inhaber der Scheppach Fabrikation von Holzbearbeitungsmaschinen GmbH, Ernst Pfaff:
Scheppach verabschiedete sich von dem Gedanken, alle Maschinen in Deutschland zu produzieren. „Wo es sinnvoll ist, kaufen wir ein und lassen teilweise auch im Ausland produzieren“.

Zur Firmengruppe des Unternehmers Pfaff gehört seit wenigen Jahren die EMPU Ltd. in China. Dort arbeiten weitere 25 qualifizierte Techniker und Kaufleute, die in engstem täglichem Kontakt zu Herstellern in Fernost stehen und die Qualität der Handelswaren sicherstellen....
Korte vertaling: waar het kostenbesparend is kopen ze machines in het buitenland in, of ze laten machines produceren in het buitenland.

De eigenaar van Scheppach heeft ook een bedrijf in China, waar weer mensen werken die in contact staan met lokale fabrieken.
 
Laatst bewerkt:

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Is deze scheppach geen goede tafelzaag? Deze lijkt me best nauwkeurig. Heeft iemand hier ervaring mee?
De review op youtube lijkt me best aardig. Hij kan ook echt breed zagen, das vaak n probleem met een budgetzaag.

https://www.toolnation.nl/scheppach...derstel.html?gclid=CNPY8JLgwNQCFcWVGwodmo4Flw
https://www.youtube.com/watch?v=tvIKrl7Qwhg

Succes, Rocky

Ik heb deze sinds een week in m'n schuur staan. Na het afstellen wat testjes gedaan m.b.t. haaksheid, parallelheid etc. Lijkt allemaal in orde. Verwacht alleen geen top-of-the-bill machine, je zult zelf nog e.e.a moeten afstellen na ontvangst. Hoe lang deze afstellingen zuiver blijven?, geen idee, daarvoor heb ik de machine nog te kort in bezit.

Eerste indruk, veel zaag voor weinig geld.

Ik heb de zaag gekocht in Duitsland, mytoolstore.de (8 euro verzendkosten naar NL).

(Wat ik fijn vind is dat de geleider zowel aan de voorzijde als de achterzijde vastgeklemd word. Ook is de uitschuifbare, gegoten aluminium, tafel zeer eenvoudig te tweaken zodat je nog grotere panelen kan zagen, indien nodig).
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Wat ik fijn vind is dat de geleider zowel aan de voorzijde als de achterzijde vastgeklemd word.
Ik zou er dan toch nog een hulpgeleider tegen aan zetten, zie info hierover op het forum.
En ik zag op het filmpje ook geen spouwmes?
Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Ik zou er dan toch nog een hulpgeleider tegen aan zetten, zie info hierover op het forum.
En ik zag op het filmpje ook geen spouwmes?
Mvg, :).

Waarom zou jij er een hulpgeleider bijzetten, totaal afhankelijk van wat je wilt zagen toch(Schulpen, Plaatmateriaal)?

De zaag heeft wel een spouwmes, hier zit de stof/beschermkap ook aan gemonteerd (alles is separaat demontabel).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb deze sinds een week in m'n schuur staan. Na het afstellen wat testjes gedaan m.b.t. haaksheid, parallelheid etc. Lijkt allemaal in orde. Verwacht alleen geen top-of-the-bill machine, je zult zelf nog e.e.a moeten afstellen na ontvangst. Hoe lang deze afstellingen zuiver blijven?, geen idee, daarvoor heb ik de machine nog te kort in bezit.

Eerste indruk, veel zaag voor weinig geld.


Ik heb de zaag gekocht in Duitsland, mytoolstore.de (8 euro verzendkosten naar NL).

(Wat ik fijn vind is dat de geleider zowel aan de voorzijde als de achterzijde vastgeklemd word. Ook is de uitschuifbare, gegoten aluminium, tafel zeer eenvoudig te tweaken zodat je nog grotere panelen kan zagen, indien nodig).
In het filmpje valt geen spouwmes te bespeuren. Die kerel toont hoe het vooral niet moet. Met doorlopende geleider, zonder spouwmes en achter het werkstuk staan. Zodra het werkstuk wat scheef gaat of de zaagsnede gaat klemmen wordt het stuk hout weggeslingerd (en je kan wel raden waar het terecht gaat komen!).
Als je nooit met machines gewerkt hebt en je gaat op deze manier aan de slag, loopt het gegarandeerd fout.
 

Rompertje

Actieve deelnemer
5 jun 2017
27
0
Vraagje wat is zon invalzaag ongeveer waard 2e hands

Festool invalzaag
TS 55 EBQ
1200 watt
Variabele toeren van 500 tot 2800 per min
Fast fix
Widia zaagblad fijn
Festool invalzaag TS55EBQ met variabele toeren
 

Rompertje

Actieve deelnemer
5 jun 2017
27
0
@ william

ik denk toch dat mischien een invalzaag/cirkelzaag wat beter bij mij past ivm ruimte besparend. dan zou ik gewoon in me schuur ermee kunnen werken . en als ik zaagtafel koop dan zit ik er mischien mee dat ik de ruimte niet heb om planken van 5mtr te zagen. dus ik ga denk ik toch opzoek naar een hand machine.. en dan me bedrag wat hoger richting de 350,-
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat de gek er voor geeft....
Festool is goed, maar ook wel erg gewild, dat maakt 2ehands machines best prijzig tov andere merken
even vergelijken op bijv. mp en dat weet je wat ze ongeveer op moeten brengen
 

Rompertje

Actieve deelnemer
5 jun 2017
27
0
Wat is beter een 2e hands festool van €220 of een nieuwe bosch of makita rond de €350 ?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Wat is beter een 2e hands festool van €220 of een nieuwe bosch of makita rond de €350 ?

Op de gemiddelde (pro)sumer zaagmachine zit standaard geen supergoed blad -- voor iemand die de zaag weinig gebruikt is dat geen punt, tenminste zo schatten de fabrikanten dat in. Bij Festool is het meegeleverde blad wel van goede kwaliteit (ik meen dat Leitz die voor ze maakt & dat is een hele goeie fabrikant). Daaruit zou je kunnen concluderen dat een tweedehands Festool wat voorsprong heeft op een nieuwe Bosch of Makita.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Op de gemiddelde (pro)sumer zaagmachine zit standaard geen supergoed blad -- voor iemand die de zaag weinig gebruikt is dat geen punt, tenminste zo schatten de fabrikanten dat in. Bij Festool is het meegeleverde blad wel van goede kwaliteit (ik meen dat Leitz die voor ze maakt & dat is een hele goeie fabrikant). Daaruit zou je kunnen concluderen dat een tweedehands Festool wat voorsprong heeft op een nieuwe Bosch of Makita.
Dat ligt er maar net aan of verkopende partij het originele zaagblad er nog op heeft zitten en er verstandig mee omgegaan is. Ik heb toen bij used products een makita sp6000 met lineaal gekocht en alle drie de zagen waren stomp. Er is een hele invalzagen review online te vinden met de voor en nadelen. Wat wel een feit is je kan de lineaal van makita en festool uitwisselen, ook de klemmen van makita passen op die van festool scheelt je alleen wel 20 tot 30 euro.
 

Rompertje

Actieve deelnemer
5 jun 2017
27
0
Ik ben eruit ik heb me budget iets overschreden en ga morgen een festool ts 55 rebq kopen via Mp €355 . Machine is nog nooit gebruikt en 3 jaar garantie via festool . Bedankt voor de reacties iniedergeval
 

Rompertje

Actieve deelnemer
5 jun 2017
27
0
Pas maar op dat ie niet gejat is, anders vroegen ze wel meer.

ja idd ik ben achteraf even gaan twijfelen en heb hem vermeld dat ik de deal alleen door laat gaan als ik de garantie daadwerkelijk op mijnnaam heb. want had Festool zelf gebeld en die zeiden dat ik alleen de garantie kon activeren als ik aankoopbon had van de winkel.. en half uur later kreeg ik berichtje dat de zaag verkocht was aan iemand anders. dus nu ben ik aan het twijfelen of ik mijn budget nog hoger verhoog :( en een nieuwe rebq koop van € 480 incl geleiderail.. of de Makita sp6000j incl extra zaagblad en geleiderail € 360
 
Laatst bewerkt:

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Zo'n 2ehands inca is hartstikke leuk, heb er zelf ook 1 gekocht, heeft een half jaar uit elkaar gelegen omdat 't wel wat nieuwe lagertjes kon gebruiken.

Maar wat nou het USP is van zo'n zaag? Of het beter is dan een Kity zaagtafel? Ook vragen sommigen er onbeschoft veel geld voor. Dat is wel even een puntje van kritiek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.