Brede vaas in iep

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb uit een mooie iepen stam eens gekeken hoe breed ik een vaas kon maken:

IMG_9864.jpg
IMG_9865.jpg
IMG_9866.jpg
IMG_9867.jpg
IMG_9868.jpg
IMG_9869.jpg
IMG_9870.jpg
Hoogte 34 cm, breedte 43 cm, wanddikte 1 cm. Geolied met walnootolie (kernhout) en walnootolie met wit pigment (spinthout)

IMG_9871.jpg
Ik heb er een voet aangemaakt, zodat ik na het drogen die voet nog eens kon nadraaien - dit soort objecten is wat groot om te laten wiebelen.
Een kleine barst in de voet heb ik opgevuld met epoxy (zo'n 2 componentenspuit van de Hema) en wat zwart pigment.
 
P

Pel

Guest
Prachtig vaas Jurriaan, nooit geweten dat iepenhout zo mooi kan zijn, heel mooi model wat je gedraaid hebt.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zeer geslaagd. Mooi contrast. Ook ik ben nieuwsgierig naar het anrwoord op de vraag van Brem. En wat gebruik je als wit pigment?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wit pigment kun je gewoon kopen (titaandioxide). Ideaal spul, niet giftig, niet duur en verbleekt niet.

Ik noem de 1e Nederlandse link van google:

https://www.online-zeepwinkel.nl/a-26606376-1199548/zuivere-kleur-pigmenten/zuiver-kleur-pigment-titanium-dioxide-wit-kzp06/

Ik gooi gewoon wat van dat spul in een fles met walnotenolie + verdunning, voor gebruik goed schudden, klaar.

Ik kocht een kilo in Duitsland. Wel een mooi verhaal, dat kwam aan in een doos met een niet-afgesloten plastic zak. Ik ben blij dat ze die doos niet ondersteboven hebben gehouden onderweg, anders vermoed ik dat niet alleen de postbode voor de deur gestaan had...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.