Hoe halfhoutverbinding maken van dikke balken

beloth

Nieuw lid
13 jun 2017
7
0
Daar ben ik het volledig mee eens. Hoe meer je weghaalt, hoe zwakker de balk wordt. Als je dus tot de helft uitkeept, dan moet je er vanuit gaan dat de balk ook nog maar de halve sterkte over de lengte heeft. Soms kan als er drukspanning op komt dit geen kwaad, maar wees in het algemeen voorzichtig met te diepe uitkepingen. Deze zijn iet voor niets in de jaren zestig/zeventig van de vorige eeuw verlaten. Ik kan mij die sterkteproeven en berekeningen nog wel goed herinneren.

Nogmaals, het was een proefje :) Het eindproduct heeft geen onzinnige inkepingen.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Nogmaals, het was een proefje :) Het eindproduct heeft geen onzinnige inkepingen.

Prima. Het gaat er om dat veel verbindingen leiden tot veel houtverlies. Soms lijkt het wel sterk, maar is het niet. Een balk van 5 x 10 cm halfhouts inkepen levert een balksterkte op die gelijk is aan een balk van 5 x 5 cm. Vergeet niet dat hout (i.t.t. staal) weinig treksterkte aan kan en wel veel druksterkte.
Daarnaast heb je ook te maken met afschuifsterkte. Dat is ook niet zo goed met hout. Vandaar dat er in de jaren zestig ook is gestopt met haaklassen bij dakgordingen. Eén flinke storm en het haakje knapte los.
Daarbij moet ik wel opmerken dat het met name voor balkhout geldt die niet te zwaar is. In Nederland proberen wij de houtmaten zo gering mogelijk te houden, omdat wij van huis uit een 'arm' houtland zijn. In landen waar veel hout aanwezig is, zie je balken van 8 x 20 cm voor een overkapping ruimtes van 3 meter. Dan heeft het hout zoveel reserve dat het niet uitmaakt.
 
P

Pel

Guest
Het ligt er maar net aan waar, en wanneer je de halfhoutsverbinding toegepast wordt, soms is een pen en gat verbinding een veel betere oplossing.

Groet Pel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het ligt er maar net aan waar, en wanneer je de halfhoutsverbinding toegepast wordt, soms is een pen en gat verbinding een veel betere oplossing.

Groet Pel.

Geldt voor een pen-gat verbinding niet hetzelfde criterium als voor de halfhout verbinding. Vooropgesteld dat de pen ook ongeveer de halve dikte van de balk heeft... hoewel die meestal ongeveer een derde is en het dan wel iets gunstiger is.

Gevoelsmatig denk ik dat als de kepen in het op druk belaste deel zitten (en die mooi passend gevuld worden), dat het nog wel mee valt met het stekte verlies.

jaap
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik ben het eens met de halfhout discussie maar laten we niet het bouwwerk voorbij lopen, Het is geen dakconstructie in een zuidwester storm... Dit hoeft amper wat op te vangen.
 
P

Pel

Guest
Zoals je al zegt Jaap, een pen is meestal een derde van de houtdikte, een halfhoutsverbinding kan makkelijk druk op de hoge kant hebben, maar een pen en gat kan van beide kanten druk verdragen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.