Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Hoe halfhoutverbinding maken van dikke balken

Ik ben bezig met het maken van een soort 'playseat', geinspireerd op http://www.isrtv.com/forums/topic/46...bile-wood-rig/. Maar dan iets mooier uitgewerkt Deze krijgt een verstelbare stuurkolom (hoogte en diepte) en verstelbare pedalen.

De stuurkolom maak ik als volgt:
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_1582.jpg
Bekeken:   558
Grootte:   51,3 KB
ID:        65140Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_1581.jpg
Bekeken:   556
Grootte:   56,5 KB
ID:        65141Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_1580.jpg
Bekeken:   560
Grootte:   63,7 KB
ID:        65142

Dit was een proefje, met een smallere balk.
    De verbinding heb ik op beide delen afgetekend, weggestoken met een beitel en vervolgens verlijmd. Was niet heel erg veel werk en het lijkt een sterke verbinding te zijn.

Echter ben ik nu met het eindproduct bezig en heb echt belachelijk dik hout uitgezocht: 56x148 oid. Veel te zwaar voor deze klus, maar naar nu blijkt ook heel erg veel werk. De kopse kant heb ik deels kunnen zagen met een kapzaag, en de rest ging relatief makkelijk met de beitel. Maar ben nu met het middendeel bezig en dat blijkt lastig.

Hoe kan ik dit het makkelijkst aan pakken?
    Ik heb nog geen bovenfrees, maar overweeg die wel aan te schaffen. Zou dit met een bovenfrees te doen zijn? Ik moet dus tot 28mm kunnen komen.

Ik hoor graag jullie reacties! Alvast bedankt.

Bij vragen: ik licht het graag toe.
    Laatst gewijzigd door beloth; 13-06-17 om 12:32.

Dat moet toch met een beitel geen enkel probleem zijn?
    En het laatste stukje met een grondschaaf.

Inzagen en beitelen, Het is 28 mm... Dat gaat prima. Misschien een scherpe zaag gebruiken? Ik weet niet hoe bot je huidige kapzaag is, maar een normale goede zaag, zaagt zo door 28 mm heen.
    Met vriendelijke groet,

Leroy

bovenfrees kost je 200,-
    freestjes... pakweg 20 / 30?
    hout 20?
    schroeven boutjes 10
    zitting/stoel 15,-

ok leuke ervaring versus playseat 279,--

i rest my case...
    Murphy was een optimist!

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Misschien je gereedschap eens slijpen, of laten slijpen, moet je eens zien hoe die zaag en of beitel er door vliegt.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Moi Beloth,

Inderdaad, kijk even naar de staat van je gereedschap want alle uitbreeksels wijzen erop dat je met bot gereedschap werkt. Een zaag slijpen is niet heel moeilijk, maar dan moet hij wel herslijpbaar zijn (dus geen geharde tanden) en ook beitels worden bot. Ik zou hier geen frees voor aanschaffen (tenzij je een excuus zoekt voor mooi speelgoed ;-))

Groeten,
    Hans

Eerst met de handzaag meerdere keren inzagen om de 2 cm en dan met de beitel van twee kanten grofweg weghakken daarna met een scherpe beitel de laatste restjes wegsteken of als je hebt een grondschaaf

die frees heb je uiteraard hartstikke nodig misschien een Vaderdag tip
    En gelijk wat slijpgereedschap erbij

persoonlijk zou ik een pennetje maken of een dook gebruiken als verbinding

Ik heb een nieuwe kap- en handzaag, beide van bahco. Nieuwe, scherpe beitels. Dat is wel in orde.

Wat ik nog vergeten was te vermelden is dat ik bijna nooit een hamer kan gebruiken bij mijn beitel. De momenten dat ik tijd heb om eraan te werken ligt de kleine 1 verdieping hoger op bed. Die waardeert het niet als het lawaaiig wordt

Ik zal het inderdaad eens proberen om meerdere zaagsneden te maken. Wellicht dat dat scheelt.

Bedankt voor de tips alvast!

Forum Rechten