Mening gevraagd werkbank

generationkill

Nieuw lid
31 jan 2015
6
0
Beste forumleden,

Dit is mijn eerste post hier, ben maar een beginnende klusser dus van mij mag je nog geen kunstwerken verwachten zoals sommigen hier.

Nu waarom ik hier iets post... Ik maakte gisteren een verrijdbare werkbank, met afmetingen 200x80cm. Hij is opgebouwd uit cls'en van 89 en het blad bestaat uit multiplex van 18mm.

Nu heb ik op de 4 buitenhoeken wielen gezet maar nu is mijn vraag of ik er in het midden ook beter 2 had gezet? M.a.w. Zal de onderste cls gaan doorbuigen met de huidige opstelling?

Heb het idee van de werkbank van internet geplukt... daar stonden soms 4, soms 6 wielen onder de werkbank. Nu zijn 2 wielen snel bij gekocht maar als het niet nodig zou zijn dan laat ik het liever zo uiteraard.

Mvg Max

unnamed.jpg
 
Laatst bewerkt:

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Prima werkbank hoor. 4 wielen is prima, door de staanders in het midden zal ie heus niet zomaar door zakken.

Je zou, als ie ooit niet stevig genoeg blijkt, een schoor in het onderstel kunnen maken. En misschien nog een plaat extra op het blad leggen, dan heb je wat meer massa als je er op gaat hameren. Gewoon lekker gaan gebruiken dan kom je vanzelf achter wat je nog wat verbeteren.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Advies om in de achterwand en de zijwanden een schoor te maken.
Stabiliteit komt nu uit de geschroefde verbindingen, na verloop van tijd komt daar meestal speling op.
En idd gewoon gebruiken.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Denk ook dat je beter nu maatregelen neemt tegen doorzakken. Als hij namelijk eenmaal is doorgezakt zal het moeilijk worden hem weer recht te krijgen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Prima werkbank hoor. 4 wielen is prima, door de staanders in het midden zal ie heus niet zomaar door zakken.

Je zou, als ie ooit niet stevig genoeg blijkt, een schoor in het onderstel kunnen maken. En misschien nog een plaat extra op het blad leggen, dan heb je wat meer massa als je er op gaat hameren. Gewoon lekker gaan gebruiken dan kom je vanzelf achter wat je nog wat verbeteren.

De tweede plaat kun je schroeven in plaats van lijmen en als hij na verloop van tijd slecht is geworden, eerst een keer schuren en de volgende keer omdraaien. Ik heb mijn blad gewoon wit geschilderd om de zichtbaarheid te vergroten. Begint na twee jaar beetje groezelig te worden, Maar heb me al jaar geleden voorgenomen een nieuwe Werkbank te maken. In plaats van een schoor kun je ook overwegen om achterin een strook multiplex te maken, bijvoorbeeld het reststuk van je tafelblad. Dat zou ik dan wel aan de onderkant monteren zodat je nog enigszins tweezijdige bereikbaarheid hebt als je dat nodig hebt.

800mm is trouwens een goede maat als je hem een keer door de deur naar buiten wilt brengen, hij past dan mooi door de deuropening:)
 

generationkill

Nieuw lid
31 jan 2015
6
0
Een schoor van halverwege de achterwand naar waar juist? Die bovenste balkenlaag of de onderste?

Inderdaad beter voorkomen dan genezen.

Mvg
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Je zou andere wielen kunnen overwegen, minder werk en maakt de werkbank gelijk zeer stabiel. Namelijk de bench castors van Axminster, daarmee kun je de werkbank heffen en verrijden en hem neerzetten als je eraan wilt werken. Ik ben er zeer tevreden over, werkbank van 150 kg kun zonder problemen verrijden.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Je kan volstaan met een (bv 18 mm underlayment)plaat tegen de achterwand te schroeven .De bank zal met zo'n eenvoudige fix veel stijver worden en het zal doorbuigen voorkomen. (denk aan het achterwandje in de IKEA-kast :))

mvg
klaas0639
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
maak een balkje dat precies passend is onder het midden (van voor naar achter) staat hij geparkeerd op zijn vaste plek schuif je die er onder ga je er mee rijden laat je die weg
Dan is de werkbank voor het grootste gedeelte van de tijd ondersteund
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je tegen de wanden op beide uiteinden een blokje hout maakt wat je naar beneden schuift dan klem je je werkbank in feite tegen de wand en staat ie stevig.
Of blokjes die je van horizontaal in vertikale richting draait en zo je werkbank vergrendelt
Je zou inklapbare wielen kunnen overwegen, dan staat je werkbank wat steviger en verrijd je 'm wanneer nodig.
Hier zie je verschillende voorbeelden op yt
https://www.youtube.com/watch?v=0_pRdgX-_iw
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
je kan op de achterwand ook deze vorm gebruiken als schoor ^ dus van de onderste hoeken onder naar het midden boven. 1 zijkant (de linker zal ik doen) slechts 1 diagonaal
 

generationkill

Nieuw lid
31 jan 2015
6
0
Dank voor alle ideeën hier... mijn vraagstelling was misschien niet helemaal correct. De werkbank is zeker stabiel genoeg, mijn vraag was of de langste regels op het onderste verdiepje niet zouden beginnen doorhangen i.v.m. het gewicht dat het moet dragen.

De werkbank staat nu een dikke 2 weken en heb daarstraks de waterpas er eens opgelegd, nog niet de minste doorzakking. Maar omdat ik vooral wil voorkomen in plaats van genezen ga ik dit weekend in het midden 2 schoren maken. Tevens ga ik een balk maken die ik onder de werkbank kan plaatsen wanneer hij een tijdje statisch zal blijven.
Hopende dat dit voldoende zal zijn en ik nog lang kan genieten van de werkbank!

Nogmaals dank voor de vele tips.

Max
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
schoren? balk onder de werkbank plaatsen? gewoon een achterplaat van 12 mm erin en vooral de wielen iets meer naar het midden plaatsen. Gaat hier in de werkplaats al 5 jaar goed met afkortzaag en de kolomboor erop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.