Eerste stappen in het houtdraaien

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Goedendag forumleden,

alhoewel ik al enige tijd actief ben op het forum. Was dit voornamelijk in de Elektrisch gereedschap en bouwprojecten thread.
Hier gaat sinds vandaag verandering in komen.

Aan het einde van ons mid weekje Landal moesten we nog even op visitie bij de schoonfamilie.
Dit (soms) verplichte nummertje werd nu aangenaam verrassend doordat ik wat kon meenemen van mijn schoonvader die het toch nooit meer gebruikte.
Achter in de garage stond nog een draaibank die hij ooit eens op de kop getikt had, maar sindsdien stond te verstoffen in de hoek.
Niet het beste van het beste, maar, who cares! Ik kan het eindelijk eens proberen.
Alhoewel ik zelf bezig was met een eigenbouw draaibank, is dat natuurlijk helemaal van de baan.

Voor zover ik hem kan vergelijken met plaatjes op marktplaats moet dit een oude Ferm zijn.
Uit de periode, zolang het maar echt staal of gietijzer is....
Een type plaatje ontbreekt, maar soortgelijk teruggevonden via het www.



Erbij zaten ook nog een aantal beitels en gutsen.
Ik zal waarschijnlijk mijn benamingen wel fout hebben, maar dat leer ik gaandeweg wel.
Er zaten zelfs een paar Nooitgedacht beitels tussen :)



Alhoewel de beitels een serieuse slijpbeurt nodig hebben zat er eentje tussen die nog een "beetje" scherp was.
Ik kon het dan ook niet laten om ff een stukje te proberen. Zelfs de vrouw moest eraan geloven.
En ook zij vond het geweldig. Ik snap best dat mensen het draaien als een goede intro voor houtbewerken zien.
Erg laagdrempelig en het is echt heeeél leuk om te doen.
Voor mezelf gelijk even een slaghout gemaakt.



Enige wat nu rest is de draaibank ff een opknapbeurt te geven.
Stangen weer roestvrij maken en hier en daar wat spuitenwerk.
Tevens natuurlijk de beitels eens goed slijpen.

Iemand ideeën om de stangen weer mooi te maken.
Schoonvader zei dat wapenolie goed werkte en dan met een los scheermesje alles eraf krabben.
Zat zelf meer aan zo'n "schuurspons" te denken van een paar 100 grit.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zijn vele methodes om roest vrij te verwijderen. Een is wd 40 met scotts brite. Kan ook met olie. Schuren met schuurpapier. Roestverwijderaar van HG. Ook kan je het electrisch verwijderen. Deze methode staat al beschreven op ons forum. Even de zoek functie gebruiken. Al zou ik de laatste niet aanraden in dit geval: de onderdelen zijn te groot.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Draaibank is van het merk LMS, een fabrikant uit Noord-Brabant, 40 jaar geleden op zo een zelfde draaibank begonnen.

Idd - hoewel 'fabrikant' een groot woord is. Deze draaibanken werden voor zover ik weet uit oost-europa geïmporteerd en hier van een naamstikker voorzien. Ik kan overigens over de firma LMS hoegenaamd geen historie terugvinden op het net.

VWB de beitels, die Nooitgedagt beitels zijn volgens mij uit de laatste periode. For what it's worth. Die andere zijn beitels van permanent ontlaten PBS. Alleen geschikt als ballast.

Met die draaibank kun je best leuk langshoutwerk maken, zeker om het onder de knie te krijgen. Maar ik zou wel een of twee goeie beitels (b.v. een guts en een platte beitel) aanschaffen. En een bankslijper als je die nog niet hebt. met een witte steen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Even lid worden van Radius en Radius Noord-Holland Noord en er staan 70 leden in jouw provincie klaar om je te helpen, waarvan diverse in je woonplaats.
De rechter serie beitels is inderdaad zoals Henk al zegt PBS, pisbakkenstaal. Prima om te leren slijpen maar niet om te draaien.
Aan je werkstuk te zien heb je schrapend gedraaid ipv snijdend. Onze mentoren (of commerciële partijen) brengen je alle kennis en vaardigheden graag bij.
Kijk maar eens op de websites hieronder.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Mooi om te zien dat er meerdere met zo'n bank zijn begonnen.
Dan is het niet totaal k*t dus :)
De beitels gebruik ik gewoon zolang ze het doen.
Geen geld voor nieuwe iniedergeval. Enige is hoe ik ze ga slijpen.
Heb nog wel een bankslijpertje staan, maar daar zit niks op qua tafeltje/liniaal of hoe dat heet.
Ben van plan om daar wat voor te gaan maken zodat ik iniedergeval de juiste hoek heb.
Geld is er ook niet voor een Tormek oid.
Roeien met de riemen die je heb heet dat geloof ik.

Voor degene die ook zo'n bank hebben gehad, is dit alleen geschikt om langhout te draaien, of kan er ook een 3/4 klauw op gezet worden?

Ik zal eens kijken Pieter, maar ik heb al genoeg moeite om dit forum bij te houden.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Viepert, wanneer je werkelijk iets met die draaibank en het houtdraaien wilt doen, Zhou ik het advies van Pieter zeker ter Harte nemen!
Het voor komt teleurstelling en spa art veel geld uit.
Mijnerzijds een herhaling van een welgemeend advies.
Vr.gr. Jan Pranger.
Www.arstorno.nl
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik heb ook zo'n bankje gehad schalen wil wel maar mijne was (ondanks vastgebout aan een werkbank) niet heel stabiel bij het draaien van grotere schalen. Mocht je dit toch willen proberen raad ik een vierklauw aan met losse adapter zo kun je de klauw van draaibank naar draaibank meenemen ik heb er 1 van Oneway maar meerdere merken zullen dit wel in hun assortiment hebben. Ik heb ondertussen al 2x de adapter gewisseld zodat ik hem mee kon nemen naar de volgende draaibank (adapter is toch een heel stuk leuker geprijsd dan een nieuwe vierklauw).
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik zal eens kijken Pieter, maar ik heb al genoeg moeite om dit forum bij te houden.
Ik wil geen zieltjes winnen maar je een goed advies geven. Als je jezelf leert schrapend te draaien is het moeilijk om dat weer af te leren. Je leert sneller en beter onder leiding van een oude rot in het vak (lees ambacht).
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Haha, maakt mij niet uit hoor Pieter, maar ik snap je.
Waar is het forum te vinden van Radius, op de websites geweest maar kan het niet vinden.

En hoe bedoel je, schrapend draaien?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Eigenlijk is dit het forum van Radius. Hoewel ik lid ben van radius kijk ik nauwelijks op het radiusforum. Voornamelijk omdat er weinig gebeurt. Ik sluit mij aan bij vorige opmerkingen. Ga in de leer bij Radius of iemand die snijdend draaien kan. Je zal bij een goedafgewerkt werkstuk geen verschil zien tussn snijdend en schrapend draaien. Het gaat echter veel sneller, je hoeft zo veel minder te schuren.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Eigenlijk is dit het forum van Radius. Hoewel ik lid ben van radius kijk ik nauwelijks op het radiusforum. Voornamelijk omdat er weinig gebeurt. Ik sluit mij aan bij vorige opmerkingen. Ga in de leer bij Radius of iemand die snijdend draaien kan. Je zal bij een goedafgewerkt werkstuk geen verschil zien tussn snijdend en schrapend draaien. Het gaat echter veel sneller, je hoeft zo veel minder te schuren.

Ik zag dat je lid moet zijn om bij de "officiele" Radius te komen. Dat gaat hem voor mij helaas niet worden.
Heb 2 weken geleden mijn verjaardagscadeau gehad en ben de komende 20 jaar dus overgeleverd aan mijn vrouw en de portemonnee.
Tis omdat ik de draaibank en beitels gekregen had anders had ik er het geld niet eens voor.

 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Eigenlijk is dit het forum van Radius. Hoewel ik lid ben van radius kijk ik nauwelijks op het radiusforum. Voornamelijk omdat er weinig gebeurt. Ik sluit mij aan bij vorige opmerkingen. Ga in de leer bij Radius of iemand die snijdend draaien kan. Je zal bij een goedafgewerkt werkstuk geen verschil zien tussn snijdend en schrapend draaien. Het gaat echter veel sneller, je hoeft zo veel minder te schuren.

Het forum van Radius is opgedoekt sinds enkele maanden. Binnenkort is er een overleg tussen het bestuur van Radius en de beheerder van dit forum (Jaap) om eea opnieuw op te zetten en Radius meer te integreren en te profileren hier. Alle suggesties van jullie kant zijn natuurlijk welkom.
 
P

Pel

Guest
Dat is m.i. zonder meer een goed idee om het Radius forum hier op het woodworking forum te integreren, zeker omdat hier al veel houtdraaiers op dit forum zitten. Ik denk dat het voor het radius forum veel voordelen bied, niet alleen op leden aantal, maar ook dat misschien de provinciale rayons hier beter door gaan floreren? Want ik dacht dat bepaalde rayons heel goed floreren, maar bij sommige op een heel laag pitje staat, zoals o.a. Limburg?

Groet Pel.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Verkoop je toch gewoon je motor ??? (grapje) LOL

Jajajaja, heb niet voor niks 5 jaar zonder moto gezeten. Eerst de schulden wegkrijgen en dan weer een moto.
Nu die er weer is gaat ie niet meer weg ;) Al moet ik AL me gereedschap ervoor verkopen, blijven doet ie :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.