vlonderplanken olien - onderhoud

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
In juli is het twee jaar geleden dat we ons nieuwe huis hebben gekocht en is het tijd om het terras geheel in de olie te zetten. Nu heb ik al de wereld aan how-to gevonden voor het olien van nieuwe vlonder delen, maar voor onderhoud kom ik niet veel verder. Hoe pak ik dat nu aan, want de planken zijn natuurlijk niet helemaal vrij van aanslag, ook al heb ik alles regelmatig schoongemaakt.
Alles met een staalborstel schoonkrabben en dan olieen? Gewoon alles opnieuw olien? Ik heb nog twee weken verlof waarin ik dit een paar andere klussen will doen voordat ik weer in het buitenland zit en daarna echt van vakentie met mijn gezin will genieten op het geoliede terras:)
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ons iroko zonnebed staat tegenwoordig 's winters onder dak maar verder altijd in weer en wind. Het wordt dus aardig vies / groen / zwart. Ik schrob het bed eens per jaar met groene zeep in lauw water en spoel het grondig af. Daar knapt het behoorlijk van op. Na droging kwast ik er een royale hoeveelheid "houtolie" van de Aldi op. Volgens mij is dat gerecyclede frituurolie, het bed ruikt dan heerlijk naar kroketten ;).
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dank voor de tips, vanavond met bezem en groene zeep de eerste schrob beurt gegeven, morgenavond de tweede en dan olieen. Zag na het inwerken, schrobben en afspoelen dat al aardig wat groene aanslag werd weg gespoeld.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dank voor de tips, vanavond met bezem en groene zeep de eerste schrob beurt gegeven, morgenavond de tweede en dan olieen. Zag na het inwerken, schrobben en afspoelen dat al aardig wat groene aanslag werd weg gespoeld.

Nieuwe dag en nieuwe inzichten:) Moet duidelijk mijn huiswerk beter doen:)
De vloer is erg opgeknapt en ook niet, want hij is blijkbaar niet in de olie gezet want ik zie de lak los komen en dat past met wat ik in de Garage had gevonden van de vorige eigenaar - vlonderbeits.
Vanavond nog een keer schoonmaken, morgen schuren en dan maar gaan lakken. Het is gelukkig maar 15m2 en ik hoef niet alles leeg te ruimen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.