oude parketvloer: planken te herbruiken voor meubels?

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
Ik zou zo'n 50m2 aan planken kunnen krijgen van een oude parketvloer.

1 à 2 meter lang, 12cm breed en 25mm dik. Waarschijnlijk eik en ze zijn misschien 50, misschien 100 jaar oud, dat weten we niet.

Ze hebben een pen- en groef (die moet eraf), en er is 2x geverfd over de bovenkant. Hier en daar zitten er ook kleine nageltjes in en die zijn moeilijk te spotten.

De vragen die ik me stel zijn:
  • is zo'n hout kwalitatief nog goed om er meubels of andere dingen mee te maken? (planken lijken nogal 'uitgedroogd')
  • hoe zou je zo'n massa planken snel en correct kunnen proper krijgen?
  • is het sop de kool waard?

De groeven lijken me wel eraf te halen met tafelzaag (heb ik alvast niet). De verf met een schaafmachine? (te huren aan 20 euro / dag ).

Wat zouden jullie doen? Bijhouden of naar het stort?

En hoe zouden jullie ze 'proper' maken?
 
P

Pel

Guest
Doodzonde om ze naar de stort te brengen, de veer en de groef eraf zagen, en door de vandiktebank doen, spijkertjes kun je opsporen met zo'n detectie ding. Dat het hout droog is dat is geen probleem, als het maar niet vermolmd is, maar dat zou je even kunnen uit proberen.

Groet Pel.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Er worden meubels bij de vleet gemaakt van pallethout en steigerplanken, met 25 mm dik eikenhout ga je echt wel wat moois kunnen maken. Mocht je in het Oosten van NL wonen en er geen raad mee weten, dan heb ik nog wel een plekje vrij op zolder :p

Met een schaafmachine ga je wel ram gek worden denk ik. Je kan dan beter iemand met een vandiktebank lief aankijken; veel sneller en veel mooier resultaat. Wel het slijpen van z'n messen betalen als er zo'n klotespijker in blijkt te zitten. (daar zijn dan ook weer apparaatjes voor om die te vinden)

EDIT: wat Pel dus zegt...
 
Laatst bewerkt:

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ik heb vorige week grenen vloerplanken met mes en groef gekocht om een bed van te maken.
Werkt perfect, je hebt alleen soms wat extra werk om de mes en groef er af te halen. Aan de andere kant zijn ze ook weer ideaal voor het verbinden.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je zou verwachten dat de spijkertjes precies in de hoek van de messen zitten, zodat ze onzichtbaar zijn als de vloer gelegd is. In dat geval levert het wegzagen van de messen dubbel voordeel op, als je het ruim genoeg doet.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
25mm dik is niet verkeerd. Als jij ze niet wilt, kom ik ze wel halen ;)

Ik hergebruik ook oude eiken vloerdelen. Heb er bv. een bed van gemaakt en een vensterbank. De mes en groef passen niet precies in elkaar dus voor een sterke lijmverbinding moeten ze precies pas gefreesd worden. Bij het bed heb ik de delen alleen schoongemaakt. De afwerking van de delen is de afwerking van het bed :)

Sommige vloerdelen hebben aan de onderkant langsgroeven. Dat kan voor meubels wel storend zijn. Die eraf schaven kost veel dikte.
 

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
Bedankt voor de tips! Vermolmd zijn ze niet, gelukkig.

Vandiktebank zou nu goed van pas komen ja. Maar dat heb ik niet. Heb een gekeken bij boels, dat verhuren ze ook niet.
Ik heb al geprobeerd met schuurmachine en bandschuurmachine maar dat is hopeloos . Hopelijk zal het iets beter gaan met de schaaf, daarop is voorlopig mijn hoop gevestigd.
 
P

Pel

Guest
Voor 50 vierkante meter eiken planken, is het m.i. toch waard om een vandiktebank aan te schaffen dunkt me?

Groet Pel.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Bedankt voor de tips! Vermolmd zijn ze niet, gelukkig.

Vandiktebank zou nu goed van pas komen ja. Maar dat heb ik niet. Heb een gekeken bij boels, dat verhuren ze ook niet.
Ik heb al geprobeerd met schuurmachine en bandschuurmachine maar dat is hopeloos . Hopelijk zal het iets beter gaan met de schaaf, daarop is voorlopig mijn hoop gevestigd.

Ik zou het niet verprutsen... Wellicht bij een houtwerkplaats of timmerman waar het door de vandiktebank mag?
Gooi ze sowieso niet weg...
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Vroeger had ik jouw kansen op het vinden van iemand met een vindaktebank die oude parket daarmee willen schaven op helemaal nul geschat maar nu in de periode na Piet Hein Eck met dank aan Frozenfountain ter Amsterdam die hem aan de publiek heeft opgeheven met alle gevolgen van dien is alles mogelijk.

Succes.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Je zou verwachten dat de spijkertjes precies in de hoek van de messen zitten, zodat ze onzichtbaar zijn als de vloer gelegd is. In dat geval levert het wegzagen van de messen dubbel voordeel op, als je het ruim genoeg doet.

Dat was bij mij inderdaad het geval bij een eiken vloer. Mes en groef wegzagen en klaar!
Ik doe bijna niet niet anders als eiken vloeren hergebruiken voor meubels. (momenteel dan)
 

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
Voor 50 vierkante meter eiken planken, is het m.i. toch waard om een vandiktebank aan te schaffen dunkt me?

Groet Pel.


Laat me even een foto plaatsen dan zien jullie ook de kwaliteit van die dingen. Dit is de afvalhoop, de meeste planken zijn iets beter zonder scheuren, maar hebben wel allemaal van die grote nagelgaten.

20170602_212518.jpg

Lijken ze nog altijd de moeite om een vandikte voor te voorzien?
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Er zit een hoop lengte in. De meest slechte stukken eraf zagen, mes en groef eruit zagen en dan zeker 3mm boven en 1,5 mm onder vandikte eraf. Moet je eens kijken wat je dan voor mooie planken overhoudt!
 

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
en anders leg je ze maar bij mijn houtstapel ;)

:) De reacties zijn bemoedigd. Ik heb al veel minder het gevoel dat ik tegen beter weten in, een hoop ouwe rommel in huis zou halen.

Stockage binnen is wel een probleem, ik kan ongeveer de helft binnen leggen. Als ik de rest buiten leg met een bash erover, zodat er geen directe regen aankan, kan dat kwaad? Zouden ze dan krom trekken?
 

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
gekke vraag misschien, maar weet je zeker dat het eiken is?

Nee ik ben daar helemaal niet zeker van. Ik leidde het af omdat ik hoorde dat men vroeger altijd eik gebruikte voor vloeren.

Hierbij een foto van wat geschaafde stukjes, misschien dat de kenners daaraan kunnen zien.

20170609_151151.jpg


Hier nog een link naar de foto in volle resolutie:

https://drive.google.com/file/d/0B9roWbS_SDUtMmhuNlpQWXgtTTQ/view?usp=drivesdk


In het echt is het minder bleek en bruiner dan op de foto. Op de foto lijkt het wel grenen vind ik maar dat is het zeker niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.