Apenboom draaien

Berm

Actieve deelnemer
Schuurrol werkt fantastisch. Linnen met houten spie vastgetikt en klein schroefje door linnen flap in kopshout. Ik draai hem op 250 rpm. Er zit 180 grit op.
Stekelblaadje perfect passend te maken.
Ik meet de diameter van de plek op de steel waar blaadje moet komen met een draadje rondom. Dat draadje pas ik op de schuurrol en op de positie waar het draadje precies past zet ik een potloodstreepje. Vervolgens ondersteun ik het blaadje onder de gewenste hoek op mijn leunspaan en druk het gelijkmatig tegen de rol. Een latere correctie van straal of hoek is altijd mogelijk, alleen wordt het blaadje dan 1mm korter.

IMG_20170621_224843.jpg IMG_20170621_224917.jpg
 
Laatst bewerkt:

Berm

Actieve deelnemer
Dankje @Ornament.

24 stekelblaadjes in ruwe vorm klaar. Nog 12 te gaan; op deksel wil ik ook een krans maken. Stekels moeten er nog op. Samen wegen ze 98 gram, dus 4 gram per stekelblad.
Een blad is gemiddeld 8.5 cm lang , 3.5 cm breed en 2 - 3 mm dik.
IMG_20170623_224307.jpg

Ik wil ze met CA-lijm op de Jatoba steel lijmen, of is er een beter alternatief ???
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Wil je ze er koud op lijmen Peter, dat lijkt mij geen sterke verbinding? De blaadjes wegen nauwelijks iets dat is het punt niet, maar er hoeft maar iemand tegen aan te stoten met de kans dat het afbreekt. Ik zou ze inlaten, is een boel werk maar je hebt wel de zekerheid dat ze vast zitten.

Groet Pel.
 

Berm

Actieve deelnemer
Bedoel je sleufjes in de vorm van de blaadjes snijden ? Elk blaadje is anders en ze moeten ook nog de kromming van de steel vormen. Omdat de blaadjes niks wegen, breken ze sowieso af wanneer je er fors tegenaan stoot toch ?
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ja, ik zou er sleufjes in maken, een soort van pen en gat verbindbinding, ik weet niet of je zo'n multitool hebt daar zou dat makkelijk mee kunnen. Of misschien dat je er een klein pennetje saté stokje in kunt lijmen dat zou misschien ook al kunnen? zul je even uit moeten proberen wat de beste optie is.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bedoel je sleufjes in de vorm van de blaadjes snijden ? Elk blaadje is anders en ze moeten ook nog de kromming van de steel vormen. Omdat de blaadjes niks wegen, breken ze sowieso af wanneer je er fors tegenaan stoot toch ?

Ik denk dat die blaadjes sterker zijn dan je denkt, zeker door de kromming
Bij 1 op 1 lijmen denk ik dat de verbinding de zwakste schakel is (zoals pel aangeeft) mooiste is inderdaad om ze een stukje in te laten zoals pel aangeef

hoe je dat het mooist voor elkaar krijgt weet ik ook niet
 

Berm

Actieve deelnemer
Zo, alle stekelblaadjes (36 + 2 reserve) hebben hun vorm. Nu nog 37 stekels maken en erop lijmen. Dan de bladen in de olie en ring voor ring lijmen op de steel.

P1090944.jpg P1090947.jpg

De laatste foto geeft de volgorde van de ringen aan: de linkse komt (6x) op de onderste ring, en zo verder naar boven. Op het dekseltje komen ook nog 6 (kleinere) stekelblaadjes.
 
P

Pel

Guest
Niet mee gaan haasten Peter, de blaadjes en de stekels er tegen maken is nogal een delicaat werkje, rustig aan.

Groet Pel.
 

Berm

Actieve deelnemer
Weer een stapje verder: 45 stekels uit jatoba gemaakt. Nu bepalen welke stekel op welk blaadje komt en dan stekel en blaadje op elkaar passend maken en vastlijmen met ca lijm.

IMG_20170630_161948.jpg

Ze zijn op mijn 35 jaar oude Kinzo slijpmachientje in de gewenste vorm geslepen. Oppassen dat je je vingers niet brand .


IMG_20170630_163329.jpg

Ik vind ze wel een beetje op fossiele tanden lijken :D

IMG_20170630_164411.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Als ik van zulk priegel schuurwerk heb, dan heb ik soms op de duim en wijsvinger helemaal geen nagels meer, weg geschuurd tot op het vel doet wel een paar dagen pijn maar gaat ook weer over.

Groet Pel.
 

Berm

Actieve deelnemer
Inmiddels aan alle blaadjes de juiste holling voor tegen de stengel geschuurd op de tapse rol. Alle maten met een draadje overgebracht op de rol, afgetekend en gemarkeerd op de beitelsteun...
Daarna het Jatoba dekseltje voor de steel gemaakt, inclusief een eind dopje van Apenboom. Zo komt het hart van de boom, met zijn karakteristieke centrale gat weer mooi bovenop in het zicht.
Om het deksel zijn definitieve vorm te kunnen geven en hem uit te kunnen hollen en gaten in te kunnen boren, heb ik er een stukje rondhout aangelijmd voor in de klauwkop van de draaibank.

Ieder stekeltje en blaadje zijn qua breedte en dikte van de aanhechting op elkaar afgestemd. De meeste stekels zijn gelijk ook wat eleganter (dunner en meerkantiger) gemaakt.

Het lijmen van de stekels op de blaadjes is met Starbond gedaan. eerst beide vlakken heel dun insmeren, 10 sec. wachten, dan plaatsen en 15 sec. op die plek houden, voorzichtig loslaten en kiertjes opvullen met een klein streepje Starbond (een soort mini manchetten eigenlijk).

Het resultaat ben ik tevreden mee. Er zijn er inmiddels 12 klaar. Voor de vergelijking heb ik ook een detailfoto van het oorspronkelijke stekelblad toegevoegd.

Inmiddels heb ik ook een testje gedaan met een gebogen stukje berkenhout op Jatoba plaatje: het blijft keurig zitten met Titebond dikke superlijm, dus verwacht ik dat de blaadjes zo ook teken de steel gelijmd kunnen worden.

IMG_20170627_104434.jpg P1090962-rot.jpg P1090964.jpg P1090972-rot.jpg IMG_20170705_210041.jpg IMG_20170705_210311.jpg IMG_20170705_210203.jpg P1090973-rot.jpg
 

Bijlagen

  • P1090962.jpg
    P1090962.jpg
    69,7 KB · Weergaven: 147
Laatst bewerkt:

Berm

Actieve deelnemer
Ben nu bezig met alle blaadjes te checken en te oliën voordat ik ze op de steel ga lijmen. Daarvoor maak ik een hulpstuk. Ondertussen het dopje voorzien van drie kleine stekels. Het is net alsof de blaadjes aan het doorkomen zijn..... De stekels zijn hier met eraan gevijlde kleine puntjes in gaatjes in het dopje gelijmd. Bij de blaadjes zitten ze er "koud" op.


P1090982-rot.jpg
 

Berm

Actieve deelnemer
Vandaag was de grote dag: de stekelblaadjes zijn gemonteerd :)

De olie had de tekening mooi versterkt. Om het lijmen te vergemakkelijken heb ik de steel met twee passstukken in de draaibank geklemd. De Index gebruikt om steeds 60 graden verder te draaien en te fixeren, zodat ik mij volledig kon concentreren op het vastlijmen van de stekelblaadjes met CA-lijm ven titebond. Over deze lijm ben ik heel erg tevreden: zonder activator gebruikt, enkelvoudig aangebracht, 10 sec laten drogen en dan in 1 keer plaatsen en 20 sec. vasthouden.

ook het dekseltje van een krans blaadjes voorzien.

Hieronder enkele foto's van dit proces. een filmpje volgt nog, evenals foto's van de laatste stap: het monteren van de lamp in de steel.

IMG_20170714_201800.jpg IMG_20170715_152350.jpg IMG_20170715_153815.jpg IMG_20170715_161114.jpg IMG_20170715_181234.jpg P1090993-rot.jpg P1090991.jpg IMG_20170715_183155.jpg
 
P

Pel

Guest
Prachtig Peter, die blaadjes kleuren mooi met de stekels erop, het ziet er ook mooi vol uit. Het zijn echt niet te weinig blaadjes daar heb je gelukkig niet op bezuinigd, vooral omdat het zoveel werk was om ze te maken.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.