Apenboom draaien

Berm

Actieve deelnemer
In het voorjaar vond ik langs de weg een aantal stukken hout waarvan jullie forumleden mij aan de naam hielpen: apenboom. Het hout had zeker een jaar half onder struiken in de kleigrond van de Maas gelegen en was zeiknat en daardoor best zwaar.

In een goed geventileerd hout(droog)schuurtje is het vochtpercentage inmiddels teruggelopen naar zo'n 10 %, behalve rondom het tunnelvormige hart, daar is het 14 %.

Nieuwsgierig naar de binnenkant van het hout heb ik een stuk stronk in drieën gedeeld met de lintzaag. Het stuk met de takkenkrans is voor een schaal en het rechte stuk ga ik de lessen van Ronald Kanne oefenen: schalen draaien en zo ....

Het is kopshout, dus anders dan ik geoefend heb op cursus. Daar was trouwens een Griekse cursist die een blok Apenboom aan het uithollen was; had ik maar beter op moeten letten, dan had ik waarschijnlijk minder moeite gehad met het uithollen van dit kopse hout.
Omdat er van nature in het middel een flink vochtkanaal zit, kon ik het gebruiken voor de wormschroef en het meedraaiende center. Het gat zit namelijk mooi in het midden :)

De buitenkant heb ik een paar ribbels gegeven: lekker oefenen. Een grote scheur heb ik gerepareerd met Starbond 600 Glue en schuurstof. Na wat noest schuurwerk om de radiale draaikrassen weg te krijgen heb ik hem in de Danish oil gezet. De volgende ochtend gladgeschuurd met Yorkshire grit en in de was. Geen sanding sealer gebruikt.

VRAAG 1: hoe doen jullie de combi van olie, yorkshire grit en was, ook eerst de olie en wel sealer ?

Een voetje eraan gedraaid om het werkstuk te kunnen omdraaien en in de vaste kop te kunnen zetten. De Titan klauwplaat met sterke bekken kon ik nu voor het eerst proberen, evenals het uit het bed draaien van de vaste kop, spannend !

Het uithollen vond ik moeilijk: in het begin brak er veel hout uit. Het slijpen van de schalenguts (vingernagel) was goed gebeurd, maar ik kreeg de slag niet goed te pakken. Toen met een Hunter carbide tool geprobeerd; dat ging het mij een stuk beter af dan met de schalenguts. Een cursus holle vormen volgen zal ik nodig hebben .... Voor mij bleek het ook handig om de draairichting om te draaien om zo beter voor de binnenkant van de schaal te kunnen staan.

VRAAG 2: wanneer draaien jullie een schaal in "zn achteruit" en waarom wel/niet ?

Het meedraaiende center heb ik laten staan, met de bedoeling om het op het einde weg te halen en de restkolom in het midden van de schaal weg te halen, maar ik vond hem wel mooi als een standaard voor een lamp. Het kabelgootje zit er immers van nature al in !

Het is de bedoeling om een fitting in een houten houder te monteren op de centrale kolom en daar omheen een soort lampenkap te maken van hout; geïnspireerd door de apenboom.

Om dat te doen ben ik begonnen met het maken van de onderdelen van de kap: eerst een "vaasje uit een stammetje Berken".
Zowel in de Apenboom als in het Berkenhout zit slaap; vind ik mooi.

Hieronder een aantal foto's, de rest volgt.


IMG_20170603_165745.jpg IMG_20170603_173011.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20170603_210342.jpg
    IMG_20170603_210342.jpg
    79,5 KB · Weergaven: 518
Laatst bewerkt:

Berm

Actieve deelnemer
@ O peatey : Yorkshire Grit is een soort pasta waarin schurend materiaal is opgenomen. Bij het inwrijven en draaien wordt het bewerkte oppervlak daarmee glad geschuurd. Residu verwijderen en daarna in de was zetten. Het wordt door Engelse houtdraaiers veel gebruikt in combinatie met Hampshire Sheen Wax.

Zie bijgevoegde foto van een daarmee bewerkte gedraaide knop gouden regen:

Strk0887.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
OK, is EEE-UltraShine; dat is een bekend polijstmiddel. Ik wist niet dat dat ook Yorkshire grit genoemd werd.
Ik heb de Killinger 1450SE en heb nog nooit een schaal in z'n achteruit gedraaid. Waarom zou je dat willen doen?
 

Berm

Actieve deelnemer
Yorkshire Grit is NIET hetzelfde als EEE-Ultrashine, dat ernaast ligt. Ik heb de draairichting omgedraaid omdat ik dat anders voor het werkstuk kon gaan staan ivm de plaatsing van de beitel tegen het hout. Gewoon even geprobeerd en het beviel :)
 

Berm

Actieve deelnemer
Ik maak 5 van zulke kleine berken vaasjes. Oefening baart kunst: inmiddels lukt het me met de vingernagel geslepen schalenguts en een afwerkguts met stompere snijhoek (60°) voor de bodem. Zie foto voor gebruikte gutsen. Schaaldikte is. Ze worden gebruikt voor de lampenkap.


IMG_20170608_152122.jpg
IMG_20170608_152752.jpg IMG_20170608_145848.jpg
 
Laatst bewerkt:

Berm

Actieve deelnemer
Ik heb de smaak te pakken; wanddikte teruggebracht naar 3 mm. Gelukkig had ik de plaatsing in de kop t.o.v. bek 1 gemarkeerd, dus kon ik ze precies terugzetten.

IMG_20170608_203326.jpg

Ik geloof dat ik nu iets van het "draaivirus" begin te snappen :p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik gebruik voor het kops uithollen een beitel met een snijplaatje van Wiedemann HSS.
http://www.drechslertreff.net/werkzeuge_wiedemann_schneideplatten.php?v=n416
Bevalt me beter dan een guts in kopshout.
Maar ik snap niet goed waarom je op het bed wil gaan zitten of de draaibank achteruit laat lopen. Je kan de vaste kop toch een stukje draaien zodat je niet over het bed moet gaan hangen maar gewoon in het verlengde van de as kan gaan staan.
 
Laatst bewerkt:

Berm

Actieve deelnemer
Dankje Mathieu, allemaal onderdeel van mijn leerproces. Eerst draaide ik de vaste kop nooit. Toen heb ik geprobeerd of ik beter het werkstuk kon benaderen als ik de rechter binnenkant deed met de draairichting in reverse. Dat gaf me meer beweegruimte met de beitel. Daarna heb ik de kop voor het eerst over het bed naar mij toegedraaid. Eerst lukte dat niet goed omdat de vergrendeling vastgeslagen was. Toen ik die los had (kruipolie), kon ik de kop naar mij toe draaien.
Toen kon ik er nog beter bij. Ik heb inmiddels de vergrendeling goed gangbaar gemaakt.
Hij draait weer permanent vooruit, ik sta er prettig voor en het gaat een stuk beter nu ;)
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk dat bij deze centerhoogte op het bed zitten ook niet alles brengt. Bij mij moet het, mijn kop is niet draaibaar, en door de 400 mm centerhoogte kan ik als ik een beetje krom zit precies het handvat onder mijn oksel vastklemmen. Om dat hier voor elkaar te krijgen moet je wel zeer geavanceerde yoga-technieken kennen.
 

Berm

Actieve deelnemer
De 5 kommetjes, die verwerkt gaan worden tot 5 (?) Kransen van stekels als lampekap, zijn klaar. Voor mij was dit een perfecte oefening. Nu uitvogelen wat de handigste manier is om stekels te maken; ik denk met een figuurzaag. Dan bepalen hoe ik ze precies op een cylinder lijm die om de lampebol en fitting komt ( de basis voor de lampenkap).
IMG_20170613_210727.jpg
 

Berm

Actieve deelnemer
Steel, 19 cm lang en 9 cm diameter is 16 cm uitgehold.
Voorgeboord met 35 mmm boor, en toen handmatig uitgedraaid tot 60 mm. Daarna 60 gaten geboord voor lichtdoorlaat op de stekels.
Vervolgens glad geschuurd en in de Danish oil gezet.

IMG_20170616_124545.jpg IMG_20170616_185305.jpg IMG_20170616_225756.jpg IMG_20170617_173435.jpg IMG_20170617_180313.jpg
 
P

Pel

Guest
Ben benieuwd wat dit weer gaat worden Peter, het begin is al mooi met de keus van het hout.

Groet Pel.
 

Berm

Actieve deelnemer
Met de stekelblaadjes begonnen ! Eerst nog een extra kommetje gedraaid voor proefstekels.
Met klein fretzaagje de vorm in het blaadje gemaakt en met een vijl de rondingen bijgewerkt. Het stekeltje is van jatoba wat ik met schuren expres heb verbrand om die donkere kleur te krijgen. Met starbond ca_lijm gelijmd. De lijm een beetje uitgesmeerd, zodat het net lijkt of de stekel doorloopt in het blad. Het geheel in de olie gezet. Een taps toelopende schuurrol gemaakt om basis van blaadjes de goede ronding te kunnen geven van de steel.
IMG_20170621_150852.jpg IMG_20170621_155714.jpg IMG_20170621_171424.jpg IMG_20170621_171554.jpg IMG_20170621_175103.jpg IMG_20170621_174904.jpg IMG_20170621_214125.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.