Sierradendoosje steeneik

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tijdens mijn bezoek aan Don alias Ernest Dubois kreeg ik een blokje steeneik.
Keihard droog hout.
Dit sierradendoosje gedraaid met speelse dop als deksel van inlands eiken.
Afwerking shellac - de stop moet nog worden afgewerkt en in de uithardende olie gezet.
DXH=95x95 mm.
Vriendelijke groet, Jan Pranger.

P6060001.jpg

P6060002.jpg

P6060003.jpg

P6060004.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Strak Jan!! Zoals altijd, dat wel natuurlijk ;) ! Een foto met een rustiger achtergrond zou het doosje wel mooier uit doen komen! Het is wel een mooi aanrechtblad natuurlijk...

jaap

ps zet het op ons Facebook site.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.779
933
Leeuwarden
Fraai doosje geworden Jan! Je hebt het gelijk maar aangepakt, leuk om te zien. Heb je nog last van gehad van scheuren in het hout? Is dit het werkelijke kleurverschil tussen gewoon eiken en steeneik?

Complimenten! Fons
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Netjes gedaan Jan, mooi ontwerp.
Ik vind alleen de brandstreep onderaan enigszins afleiden en niet zo erbij passen. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
 
P

Pel

Guest
Prachtig doosje Jan, iets unieks wat je nergens anders tegen komt of ziet, heel mooi, daarmee zou iemand bij zijn vrouw of vriendin goede punten mee kunnen halen:)

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik moet ook nog een paar doosjes draaien voor de young ladies (lees 3 kleindochters). Ik wil ze echter aan de binnenkant bekleden. In Engelstalige tijdschriften heb ik ooit wel eens wat gelezen over 'flocking''. Men brengt een lijmlaag aan en strooit daarin als het nog nat is een of andere vezelige substantie.
Wie weet hoe dit in het Nederlands heet en waar dat evt. te verkrijgen is?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste mensen dank voor de reacties.
Foto's hou ik meestal erg praktisch en dan is een aanrechtblad gauw ontruimd.
Uit het van Don gekregen stuk steeneik heb ik het best stuk uitgezaagd. De rest is voor kleinere knopjes e.d.
Voor de verandering heb ik dit ontwerp een hogere voet gegeven. Om hem toch iets zwevends/luchtigs te geven heb ik dit ring ingebrand vlak boven het standvlak. Wordt vaak ook gedaan met een klein vellig randje.
De sleuven in de dop zijn vooral versieringen maar geven tevens meer grip.
Ik ben bezig met een nieuwe ontwerpen voor een juwelier/goudsmid. Dit is de eerst. Dus er komen meer.
Maar eerst morgen een jonge Duitse houtdraaier van 15 jaar op bezoek. Hij wil meer weten over vormgeving. Samen wat moois maken dus.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.