Vraag mbt dichtmaken open trap

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als de afschuining 1 mm mag zijn dan is de naad natuurlijk al een stuk minder. Kan dit nog dichtgesmeerd worden met een flexibele kit? of is dat niet aan te raden?
1ste vraag: wat is de doorsnede van je huidige trap ?
ik vermoed dat er niet, zoals op jouw tekening bij optie 1, onderaan de treden een groef is
kan je aan de achterzijde werken, maar blijft die echt zichtbaar - dus geen keldertrap, waar de onderzijde niet mooi afgewerkt dient te zijn - dan zou ik zelf niet voor afschuining van het stootbord kiezen, omdat dit een een handeling meer is, én je zowel aan voor- als achterzijde een spleet over houdt
mijn voorstel:
1) rechthoekig stootbord
2) aan de voorzijde + onderkant van de trede een wellat(je) om de aansluiting met de bovenliggende trede spleetvrij te tonen
3) aan de achterzijde een kraakplaat over de volledige breedte + hoogte, die het stootbord minstens volledig afdekt - kraakt de trede nog, dan kan je die vervangen zonder dat je nog aan de voorzijde (meest zichtbaar) dient te raken
veel variaties zijn mogelijk
afschuinen zou ik vermijden + een kraakplaat aan de achterzijde kan je eenvoudiger verstellen of vervangen
spleten + kit moeten onzichtbaar blijven
1616772891812.png
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Een naadje van 1 mm: daar moet je je niet druk om maken. Een trap is een complexe constructie, rare vorm van belasting en met hout dat ook nog eens werkt. Dus er ontstaan vaak kleine naden bij trappen. Tenzij je bijvoorbeeld een eiken trap neemt, die 10 jaar goed is gedroogd, zwaar van afmeting is, zodat de belasting amper invloed heeft op op het doorbuigen. Dat zijn trappen oud monumentale panden. En ook al komt er een kier: je kijkt er niet doorheen, want hij zit tegen de wellat.
Wil je geen kier dan moet je groeven moeten fraisen aan de onderkant van de trede en waar het stootbord dan in verdwijnt. Ga niet werken met kit. Heb vrede met een kier in hout.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
in onderstaande afbeeldingen staat het welllatje aan de voorkant van het stootbord.. Ik vind dit niet mooi én je hebt nog steeds kans om het stootbord los te schoppen.
Maar... als ik gekraak wil voorkomen dan moet ik de stootborden aan weerskanten ca. 2 mm afschuinen.
had deze namiddag een ander idee
je heb dus een trap zonder stootborden
kraakt die vandaag ?
indien neen, dan is er geen reden om het stootbord tot tegenaan de trede te zetten
het tegendeel is waar
je loopt kans dat de trede bij het belopen op het stootbord drukt, en pas dan zal je het horen kraken
indien ja, dan is ondersteuning wel nodig
vanuit esthetisch standpunt - onderzijde zichtbaar - een volle plaat
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
had deze namiddag een ander idee
je heb dus een trap zonder stootborden
kraakt die vandaag ?
indien neen, dan is er geen reden om het stootbord tot tegenaan de trede te zetten
het tegendeel is waar
je loopt kans dat de trede bij het belopen op het stootbord drukt, en pas dan zal je het horen kraken
indien ja, dan is ondersteuning wel nodig
vanuit esthetisch standpunt - onderzijde zichtbaar - een volle plaat
Nee, de trap kraakt niet dus wat dat betreft hoeft hij niet tot aan de trede. Maar ik zou het liefst zo weinig mogelijk naad zien. Ik kan bijvoorbeeld 1mm vrijhouden (en leren leven met die naad :) ) maar zou dit dan niet gaan kraken omdat de trede (zeker in het midden) wel wat doorbuigt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nee, de trap kraakt niet
als een trap kraakt, dan is het vooral omdat de treden bewegen en doorzakken
het kraken kan in de verbinding met de wangen zitten (de nesten)
of door het doorzakken waarbij de treden over de stootborden schuiven (vandaar die vertikale kraaklatten)
stootborden die men bij de oorspronkelijke constructie van de trap zet, werkt men in een gleuf in
net om bij het ineen zetten van de trap geen naad te zien & evenmin bij het krimpen van de stootborden (zeker als die massief zijn)
van stootborden die onder de treden staan, verwacht ik geen kraken, omdat ze niet ingewerkt zijn + er geen wrijving is
ik zou de stootborden - zeker als dat geen massief hout is - tot helemaal tegen de onderzijde van de treden plaatsen
voor de esthetische kant zou ik ze onderaan een paar mm dieper maken dan de onderzijde van de 'onderliggende' trede
heb je een compressor + pistool met nageltjes van 0,6 mm, dan zou ik ze daarmee eerst vast schieten, alvorens te schroeven
da's een methode die ik toepas wanneer een werkstuk precies moet aansluiten
het schroefgat kan je opvullen
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Dank voor het meedenken! Dus als ik jou goed begrijp dan kan ik gewoon multiplex stootborden maken en zonder af te schuinen gewoon tegen de onderzijde van de traptreden plaatsen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
een reden om die stootborden af te schuinen zie ik niet
in deze situatie ten minste
afschuinen zie ik nuttig wanneer je de stootborden na het in mekaar zetten van een trap, tussen de treden schuift
door af te schuinen zijn ze in het midden hoger dan aan de uiteinden
op die wijze is men zeker dat de stootborden in het midden ondersteuning bieden, waar de bovenliggende trede het meest zal doorbuigen
de afschuining is bij die bouwwijze niet zichtbaar omdat de stootborden boven- + onderaan in een gleuf steken
nu weet ik niet hoe vlak - bol of hol - jouw treden zijn
in principe kan je de stootborden als een perfekte rechthoek maken
als je er eentje maakt, kan je die op alle treden uitpassen
dit controle-stootbord mag iets smaller zijn dan de horizontale afstand tussen de wangen
wat hier voorop staat is dat je het er overal makkelijk tussen krijgt om de haaksheid van de treden te controleren
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Niet afronden geeft een behoorlijke garantie op een krakende trap. Ik snap niet zo dat je een advies geeft wat tegen alle vakliteratuur over trappen ingaat.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Niet afronden geeft een behoorlijke garantie op een krakende trap. Ik snap niet zo dat je een advies geeft wat tegen alle vakliteratuur over trappen ingaat.
op dit forum hoeven we het niet altijd eens te zijn
de stootborden worden hier niet in een groef geplaatst
er is dus enkel vertikale druk op de bovenzijde van de stootborden
daardoor zie ik minder kans op schuren en kraken
deze situatie ben ik in de vakliteratuur nog niet tegengekomen
voor de volledigheid: zo bekijk en beredeneer ik het - in praktijk heb ik in deze situatie nog nooit stootborden gezet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.