afdak over bestaand fietsenschuurtje heen

Ant

Nieuw lid
30 mei 2017
4
0
Leuk dat ik dit forum tegenkom. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik wil een afdakje maken. Situatie is als volgt: achter in de tuin staat een fietsenschuurtje van 2,5 bij 3 meter. Ervoor is een zitje. Ernaast is de ingang van de achterom met een dakje aan de schuur vast. Maar die moet nodig vervangen worden. Ik wil een dakje boven het zitje en daarom dacht ik om maar een groot dak te maken van ongeveer 5 bij 4 over bestaande schuur heen waardoor ook meteen het bestaande aangebouwde dakje kan worden vervangen en daar meteen zonnepanelen op te doen. En daarom ook een enigszins hellend dak. De achterkant kan tot 3 meter hoog. Waar ik niet uitkom is hoe ik de steun voor de draagbalk moet maken op het dak van het schuurtje. Ik kan niet achter de schuur op andersmans grond een staander plaatsen dus het moet op de schuur.
Waar ik aan dacht is een balk van 5 meter over het midden van de schuur in de lengte. Een kant kan steunen op een staander op de erfgrens. En dan op het dak nog 2 steunen (met stelplaat) op drainage tegels op het dak. Dan worden de krachten het best verdeeld over de balken van het dak van de schuur. Kan dit zo? Hebben jullie nog tips?
 
P

Pel

Guest
Welkom op het Forum, een tekening of foto's van de situatie zou meer verhelderend werken voor de forumleden.

Groet Pel.
 

Ant

Nieuw lid
30 mei 2017
4
0
image001.png
Ik hoop dat mijn knutsel duidelijk is. De dunne lijnen geven het schuurtje weer. twee steunen op het dak om de balk te kunnen dragen die aan een kant rust op staander op betonpoer met stelplaat en dan op de steunen op de een of andere manier ook een stelplaat bevestigen. Schuurtje is enkel steen, dak is planken op houten balken 14x4,5 met hartafstand 55. Bitumen met grind erop.
Is dat stevig genoeg? Kan het schuurtje het aan?
 
P

Pel

Guest
Wat voor dakbedekking komt er op het nieuwe dak? en komt de ligger op het het muurtje van het schuurtje te dragen? het is van hier uit moeilijk te bepalen ik ken de situatie terplaatse niet. Ik denk dat je misschien het beste kunt laten berekenen door een constructeur, want je wilt er ook zonnepanelen op?

Groet Pel.
 

Ant

Nieuw lid
30 mei 2017
4
0
Hoi Pel, bedankt voor je sneller reactie. De ligger komt op het dak van het schuurtje. Het kan niet op de muur van het schuurtje. Daar is zit de daklijst (schuine opstaande rand en alu profiel.) dus daarom denk ik de ligger op steunen op het dak te doen. grind opzij vegen, rubber en daarop een draintegel en daarop een stelplaat en daarop de ligger.
De voor en achterligger worden met elkaar verbonden dmv een aluminium constructie, een zogenaamde zonneschans, waarop dan de panelen komen. De panelen vormen het dak. Mogelijk hier en daar nog afgewerkt met houten randen om het wel 'tuinsfeervol' te maken.
 
P

Pel

Guest
Wat voor een balklaag ligt er op het schuurtje? en wat is het gewicht van de panelen?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het nieuwe dak kan je beter niet op het oude dak laten rusten. Laat het rusten op de muren van het gebouwtje.

Het huidige dak kan je verwijderen, dan wordt de schuur ook groter. Anders krijg je twee daken boven elkaar, dat is niet handig ivm onderhoud.
 

Ant

Nieuw lid
30 mei 2017
4
0
Het is een dubbel schuurtje, het loopt door naar de buren. Dak loopt ook door. Ik kan niets aan het dak veranderen zonder buren.
En ik zoek iets wat ik zelf kan doen, en met houten balken zie ik mezelf wel doen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dit blijft altijd een klus oplossing. Zodra je aan het bestaande dak iets moet doen dan loop je het risico dat alles gedemonteerd moet worden. Ook de puntlasten waar de balk afdraagt zijn niet ideaal.
En... Je hebt nu alleen gekeken naar kracht naar beneden, maar hoe houdt je de boel beneden als de wind eronder komt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.