welk hout voor Log cabin

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik wil over een paar jaar beginnen met de bouw van een kleine log cabin.
Dus stammen die in hun geheel worden verwerkt.
Ben veel in alaska geweest en daar diverse mooie cabins gezien, wil nu in de tuin een kleine cabin maken, denk dat die binnenwerks een 5 bij 4 meter gaat worden, met aan de buitenkant nog een veranda van een goede 2 a 3 meter.
Wil het hout aankomend winter kappen, wil dat allemaal zelf gaan doen (werk in de bosbouw). Omdat ik wel veel boseigenaren hier in de buurt ken wil ik met hun dan ook een keer een ronde gaan doen om alvast wat hout te selecteren
Maar, nu is mijn vraag, wat voor hout kan ik het beste gebruiken?
Bij ons in de omgeving heb je aan naaldhout het meeste fijnspar, grove den, lariks en douglas.
Het lijkt me zelf dat douglas en lariks van nature al beter bestand zijn tegen houtworm ed.
Maar dat hout word natuurlijk ook veel harder na drogen, dus misschien ook lastiger te bewerken?

Dit staat allemaal nog in zijn kinderschoenen, voordat ik ga bouwen zijn we wel twee jaar verder (aankomend winter bomen zagen, ontschorsen en dan een jaar laten drogen) Dus 2019 wil ik gaan beginnen met de fundering, maar wil nu alvast hout selecteren

iemand tips (of zelf al eens zo'n ding gemaakt?)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik wil over een paar jaar beginnen met de bouw van een kleine log cabin.
Dus stammen die in hun geheel worden verwerkt.
Ben veel in alaska geweest en daar diverse mooie cabins gezien, wil nu in de tuin een kleine cabin maken, denk dat die binnenwerks een 5 bij 4 meter gaat worden, met aan de buitenkant nog een veranda van een goede 2 a 3 meter.
Wil het hout aankomend winter kappen, wil dat allemaal zelf gaan doen (werk in de bosbouw). Omdat ik wel veel boseigenaren hier in de buurt ken wil ik met hun dan ook een keer een ronde gaan doen om alvast wat hout te selecteren
Maar, nu is mijn vraag, wat voor hout kan ik het beste gebruiken?
Bij ons in de omgeving heb je aan naaldhout het meeste fijnspar, grove den, lariks en douglas.
Het lijkt me zelf dat douglas en lariks van nature al beter bestand zijn tegen houtworm ed.
Maar dat hout word natuurlijk ook veel harder na drogen, dus misschien ook lastiger te bewerken?

Dit staat allemaal nog in zijn kinderschoenen, voordat ik ga bouwen zijn we wel twee jaar verder (aankomend winter bomen zagen, ontschorsen en dan een jaar laten drogen) Dus 2019 wil ik gaan beginnen met de fundering, maar wil nu alvast hout selecteren

iemand tips (of zelf al eens zo'n ding gemaakt?)
Fijnspar, dat is vurenhout en staat in de classificatie hoger dan douglas en lariks dus duurzamer voor buiten gebruik. Ook is fijnspar het gebruikelijk hout voor dit soort constructies in Zweden, Noorwegen en Finland en ook Estland en Rusland... Dit betekent niks natuurlijk wanneer wij het over inlands varianten hebben. Volgens mij zijn er geen inlands naaldsoorten die wij duurzaam kunnen noemen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb wel eens gelezen dat er op de Veluwe ook Western Red Cedar groeit (Thuja Plicata, ook bekend als de doodgewone tuinconifeer). Het kernhout daarvan zit in duurzaamheidsklasse II.
Maar dan moet je die natuurlijk wel als flinke bomen tegenkomen, en niet als een rijtje coniferen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Laten we voorop stellen dat ik het hout bij ons in de buurt wil oogsten. Dus omgeving achterhoek. Maar waarschijnlijk zal ik het wel uit duitsland halen, dat is voornamelijk mijn werkgebied en dichtbij.
De log cabin komt op een goede fundering, denk dat ik de eerste halve meter met zwerfkeien op ga metselen. daar komt dan de cabin op.
De cabin krijgt ook aan alle kanten een overstek, en staat vol in de wind (en zon). Dus heeft goed de mogelijkheid om te drogen.
Tegen beestjes... Denk dat ik hem nog wel ga behandelen tegen hout etende insecten.
Voor de rest ga ik hem niet behandelen, dus de schors gaat er af, nog wat mooi maken met t trekmes en meer niet.
Wil de stammen met een 'log scriber' precies op maat maken, en de stammen opvullen met schapenwol of zo.
Nu dus nog uitvogelen welk hout. Heb ook nog contact met een amerikaanse cabin bouwer, hij adviseert pinus sylvestris (grove den)
Daar valt hier in de buurt ook wel goed aan te komen. Maar, heb zelf t idee dat douglas/lariks beter bestand is tegen hout etende beestjes.?

Heb gelukkig nog tijd om het uit te zoeken...
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Een log cabin, dat ligt dichtbij mijn hart omdat mijn vader een had in de bergen van Idaho toen ik kind was en daar bracht wij de zomers door. Die was gemaakt uit lodgepole pine, vreemde genoeg, want dat was wat er ter hand in de omgeving was maar het soort hout is niet zo belangrijk. Het is een huis van min of meer massief hout en daar komt geen beesten die hout aantast door of zelfs bijna door in een honderd jaar. Veel belangrijker is dat de constructie laat toe dat het hout kan ademen. De cabin van onze stond niet op fundering maar op poeren en dat was beter voor lucht circulatie en ook toegang tot leidingen, inspectie en dergelijk. Af en toe een dood dier eronder maar dat hinderde niks het was mijn tak om eronder te kruipen en het ding weghalen. Ook was de ruimte onder goed voor opslag. Het meeste kwetsbaar plekken zijn de onderlaag hout en rond de schoorsteen opening.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Klinkt goed Ernest.
Zal idd de verbinding van fundering/hout goed in de gaten houden, eens even bedenken over hoe ik dat aan ga pakken.
Heb ook nog heel veel boeken over het bouwen van een log cabin, zal die ook allemaal eens goed doornemen.
En anders is het werken met poeren ook geen slecht idee.

De schoorsteen word ook nog een apart verhaal. zit te denken om met zwerfkeien een grote openhaard te maken, inclusief de schoorsteen.
Maar zover zijn we nog lange niet....
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Klinkt goed Ernest.
Zal idd de verbinding van fundering/hout goed in de gaten houden, eens even bedenken over hoe ik dat aan ga pakken.
Heb ook nog heel veel boeken over het bouwen van een log cabin, zal die ook allemaal eens goed doornemen.
En anders is het werken met poeren ook geen slecht idee.

De schoorsteen word ook nog een apart verhaal. zit te denken om met zwerfkeien een grote openhaard te maken, inclusief de schoorsteen.
Maar zover zijn we nog lange niet....
Of wat dacht je van dit bijzonder Zweeds openhaard exemplaar? Vind ik zelf zo mooi en zo centraal ook.DSCF2142.jpgLet op dit vloer ook van door midden gekloofd en gekant spar stammen die liggen koud naast elkaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.