Welk hout beste te gebruiken voor picknick tafel

mlamers

Nieuw lid
12 mrt 2014
1
0
Beste Woodworkers,


Na geruime tijd alleen mee te hebben lezen op dit mooie forum heb ik nu behoefde aan wat advies.

N.a.v. het goede weer van de afgelopen dagen en het ontbreken van een fijne zit plek in onze tuin wil ik graag zelf een picknicktafel gaan maken. Het ontwerp wat ik in gedachten heb ik een combi van een stalen frame i.c.m. een houten blad/bank. Het werken met staal vormt geen probleem, maar in hout ben ik (nog) niet zo bedreven dus daarom heb ik wat advies nodig van jullie.

Wat ik graag zou maken is zoiets:
PicnicTable.jpg

Nu vraag ik me af welk houtsoort ik het beste kan gebruiken. Waar ik tot nu toe naar gekeken heb is Azobé en Robinia.

Wat ik gelezen heb ik is Azobé niet zo gemakkelijk te bewerken en heeft het de neiging om (veel) te werken na bewerken. Hebben planken/balken/regels die geschaafd verkocht worden dit ook of zijn/blijven deze redelijk recht?

Robinia lijkt me ook een mooie houtsoort om te gebruiken, zeker omdat het in Europa groeit, maar hier kan ik niet echt een (web) winkel vinden die dit geschaafd verkoopt. Iemand nog een goed adresje hiervoor?

Welke ander houtsoorten zouden jullie aanraden voor deze toepassing?

Daarnaast welke dikte zou ik het beste kunnen ruiken. Zelf zat ik aan 40 a 45 mm te denken (voornamelijk voor de uitstraling) of is dit overdreven?


Groet Maarten
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
751
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Robinia heeft duurzaamheidsklasse 1 en lariks 3.

Er zijn genoeg mensen met een schaafbank op dit forum. Dat zou moeten lukken, maar hangt natuurlijk af van waar je woont.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.