Essen opgehaald bij de zagerij

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
vandaag was het eindelijk zover dat we de essen stammen konden halen bij de zagerij.
we hebben 2 essen stammen naar de zagerij gebracht.
De kern van het hout heeft een hele mooie tekening, en we zijn blij met het resultaat
van de meer dan 100 jaar oude zaag.

IMG_3281.jpg
IMG_3275.jpg
IMG_3317.jpg
IMG_3318.jpg

Het hout ligt nu teidelijk opgelat tot het naar de drogerij gebracht kan worden.

ik ben nog op zoek naar een goede houtdrogetij in Groningen Friesland of drenthe, als iemand een goede tip heeft, hou ik mij aanbevolen.

groet john​
 
P

Pel

Guest
Ik heb vandaag nog stukken essen weg gegooid, ik had 3 stammetjes liggen, ze waren niet zo heel groot ± 70 cm lang, houtworm erin, kersen wat er naast lag was gelukkig niets aan te zien, dat lusten ze blijkbaar niet.

Groet Pel.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
weet niet hoe snel je er mee aan de slag wil wat je wil maken, en hoe groot de stam is. Maar je zou het ook in in huis op zolder oid kunnen drogen. Om het meubel droog te laten maken en vervolgens buiten weer te laten acclimatiseren is ook zonde.
Je hout zou je zelfs iets vochtig grof op maat en dikte kunnen brengen en zo verder laten acclimatiseren als je wat meer haast hebt. Ook bij een droger duurt het wel ff namelijk.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Bedankt voor de tip jan, ik zal ze es bellen.
ik wil het hout wel op korte termijn gebruiken, na het drogen kan het wel binnen worden opgeslagen.
het zijn platen van 3m lang 60mm dik, dus ivm heen en weer slepen ligt het nu even buiten.
ik hoop door kunstmatig te drogen minder last te hebben van ongedierte.
Het hout is gezaagd bij molen museum de wachter in Zuidlaren, niet de snelste oplossing, maar het resultaat is erg goed, een heel stuk gladder dan het hout wat ik door een lintzaag heb laten zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.