Tips gevraagd: Geluid absorberende panelen

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Hallo mede-forummers,

Graag heb ik jullie advies voor het volgende:

Een bestaande kantoorruimte van 10 m lang x 5 m breed x 2,50m hoog is opgedeeld in twee kamers (5x5) door
middel van een vlakke vouwwand (5 panelen).
Ongeveer eens per maand wordt de vouwwand geopend om van de twee ruimtes een grote ruimte te maken.

Wanneer de wand dicht is dan is de geluidsisolatie niet altijd voldoende. Mij is gevraagd om daar iets op te bedenken.
Het vervangen van de panelen door exemplaren met een hogere demping is geen optie: voor dat geld kan je een hele nieuwe vouwwand hopen.
Aan of op de panelen van de vouwwand mag niets worden bevestigd. Ik kan er dus niets tegenaan schroeven of lijmen.

Mijn idee is om panelen te maken van 1m breed, 2,5 m hoog en 5 cm dik en die rechtop tegen de vouwwandpanelen te zetten.
Het voorzetpaneel wordt gevuld met een geluidsabsorberend materiaal (dat is goed te vinden op internet)
Met magneten kan ik de voorzetpanelen bovenaan 'vast' zetten tegen het plafondprofiel waarin de panelen hangen en geleid worden, zodat ze niet omvallen.

Nu dacht ik de panelen te maken van MDF (i.v.m. werken).
De kant die tegen de bestaande vouwwand panelen komt moet natuurlijk open blijven, anders heeft het dempende materiaal geen zin.
De kant waar je tegenaan kijkt wil ik dichtmaken met 4 mm MDF plaat; tenslotte moeten de panelen ook nog getild kunnen worden.
Mijn vrees is echter dat de op deze manier gemaakte vlakke doos met 1 open zijde op den duur (of meteen :eek:) gaat torderen.
Dat is natuurlijk geen gezicht en bovendien gaat het geluiddempende effect dan grotendeels verloren.

Mijn vragen

- is mijn vrees gegrond?
- hebben jullie andere ideeën om de voorzetpanelen te construeren?
- hebben jullie andere ideeën om de geluiddemping op te voeren?

Thomasz
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Als er in die ruimtes een systeemplafond is, zou je kunnen denken aan het vervangen van een aantal plafondplaten door geluiddempende. Die zijn eventueel zelf te maken.

Verder is een heel simpele oplossing het ophangen van een vrijhangend (t.o.v. de wand, dus niet al te strak daar tegenaan) gordijn. Dat kun je op een profiel doen, zodat je het naar behoefte kunt wegschuiven.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Hoi Bert,
Dankjewel voor je reactie. (Gezien het aantal reacties [1] zijn mijn vragen blijkbaar te lastig voor andere forum leden :eek:)

Er is inderdaad een systeemplafond. Dat is al voorzien van extra geluiddempende platen.
Een gordijn lijkt me een goed toepasbaar idee.

Thomas
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Massa houdt geluid tegen, en heeft als nadeel dat het niet te tillen is :).

Als je panelen maakt zorg dat ze zweven, nergens de vloer of achterwand raken. Bijvoorbeeld door rubberen strips.
Tegen de panelen dubbel dik gipsplaten. Liefst verschillende dikte. Gipsplaat is 60 breed dus je zou dat aan kunnen houden voor de paneelbreedte.
Zit er echter ook maar ergens een kier heeft het al geen meer.
Lastige situatie :(. Goed isolerende scheidingswanden kosten een vermogen helaas.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
afhankelijk van de situatie, zou je aan/in/boven het plafond een oprolsysteem kunnen maken (zoals van een projectiescherm of een screen) met een goede isolerende (gordijn)stof erop, die dan op en neer gelaten kan worden. En indien electrisch uitgevoerd met een knopje/afstamdbediening te besturen
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Het gaat er vooral om wat je wilt dempen, op het HTForum heb ik een groot topic genaamd akoestiek der akoestieken, daat staat erg veel informatie en toepasbare ideetjes op.

zo even voor de vuist weg ga ik er vanuit dat je galmende stemmen wilt dempen dan is een erg doeltreffende oplossing de tip van Bert gewoon gordijnen of zelfs vitrage en denk ook aan wat grote planten (ficus benjamini) dat doet wonderen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Dan hebben losse panelen tegen de wand geen zin.

Het gaat vooral om de kieren en wat er boven het plafond zit. Als die twee zaken in orde zijn, is een betere wand de enige optie.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
aan wat voor geluid moeten we denken?

in principe massa aanbrengen is enige oplossing. gipsplaten doen dit onvoldoende... denk eerder aan vezelcementplaten. dit wordt ook veel gebruikt rondom de woningen bij schiphol aan de binnenzijde te betimmeren..
kierdichting is ook een aandachtspunt, ofwel geluidslekken. maar met een vouwwand zal dit waarschijnlijk niet op te lossen zijn. met losse panelen zie ik zou gauw niet hoe je zonder geluidslekken dit kan maken... (gat in de markt)

andere ruimte zoeken is denk ik het beste alternatief
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Hallo Bert, Sang, LMM, Erik, Bijtel en Stuiver,

Bedankt voor jullie ideeën en overwegingen.

De beste en wellicht enige oplossing, zo blijkt, is het verzwaren van de bestaande vouwwandpanelen, of een hele andere vouwwand met voldoende isolatie.
Jammer natuurlijk dat er geen eenvoudige en goedkope oplossing bestaat, maar er is mij een hoop werk bespaard door jullie: de voorzetpanelen die ik in gedachte had zouden niet gewerkt hebben.

Wel ga ik op zoek naar geluidslekken, daar had ik niet aan gedacht.

Bedankt allemaal

Thomasz
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Een beetje late reactie, want ik lees en leer hier heel veel...

Boven het systeemplafond, recht boven de vouwwand, hoort een geisoleerd verticaal drukschot te staan.
Als die er niet is, maak 'm dan van regelwerk voorzien van dubbelzijdig zo zwaar mogelijk plaatmateriaal, met daartussen steenwol. Gebruik geen glaswol.
Werk nauwkeurig en voorkom geluidslekken.

Geluidsisolatie, niet te verwarren met demping, doe je met massa. Bezuinig dus niet op je plaatmateriaal.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Hoi La Torre,

Dankjewel voor je reactie.
Boven de vouwwand heeft de aannemer indertijd een drukschot geplaatst, van 70 mm dikke balken en dat aan beide kanten dichtgemaakt met 18 mm multiplex.
Of er tussenin ook isolatie zit weet ik niet; misschien eens een gaatje boren.
Van anderen had ik ook begrepen dat je voor isolatie vooral veel massa moet hebben.

Thomas
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Nee, isolatie hoort geen massa te hebben. Als je massa wilt gebruik je namelijk geen isolatie, maar (bv.) een steenachtig materiaal. Glaswol is zelfs voor de absorptie (iets) beter dan steenwol, juist omdat het lichter is.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Dat is nu juist het verschil tussen temperatuurs-isolatie en geluids-isolatie.
Voor thermisch isolatie gebruik je idd beter een stof dat veel "stilstaande lucht bevat" vb Glaswol . Geschuimd PIR ....
Maar hier gaat het over geluid en in geluid heb je 2 soorten : contact- en lucht-transmissie. vb een machine op een vloer . via de vloer gaat er contact-geluid naar de omgeving en via de lucht het lucht-geluid. Vergelijk het met kindere op het bovenverdiep : als ze boven rondlopen, het geluid van de schoenen op de vloer (contact geluid) en het geroep (lucht-gedragen) .

Contact-geluid wegnemen doe je door de machine op isolatoren te zetten. De beste isolatie is een lucht-veer (dus geen massa), maar vaak worden machine op een rubberen voet gezet (prijs gunstiger) Nog beter is de machine op een zware metalen plaat te zetten die op de vloer staat met 4 lucht-veren... (principe van een massa-veer systeem)

Het geluid dat de machine produceert, vb de motoren, het zaagblad, ... gaat niet via de vloer, maar via de lucht. En dan is het weer afhankelijk van wat je met deze isolatie wil bereiken :
a) Zorgen dat de buren geen last hebben : die isolatie kun je dan het best doen door de machine in een betonen bunker zetten met een loden deur - massa dus.
b) Het geluid in de ruimte zelf reduceren doe je door geluid te absorberen.. dit is een combinatie van massa en anti-reflecterend materiaal.

Als ik nu kijk naar de initiele vraag : tranmissie geluid tss 2 ruimtes voorkomen: dan is de oplossing : Massa en alle kieren goed dichten zodat het geluid dat door de lucht gaat er niet door kan.

Hoe : Wand met 2 MDF-platen : MDF Plaat - Rotswol - MDF Plaat
De rotswol tss de platen zorgt er voor dat de trillng van de eerste MDF plaat gedempt wordt en niet doorgegeven aan de 2de plaat... En dan alle kieren afkitten .... bv met een uitzetband met
geloten cel-structuur.

Jos
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
@Jos: bedoel je te zeggen dat voor geluidsisolatie zwaardere isolatie nodig is? Dit blijkt niet uit je verhaal.
Noem ook even een voorbeeld van een uitzetband met gesloten celstructuur :confused:

Ik heb mijn verhaal trouwens niet zelf verzonnen. Dit is me verteld door een adviseur die ik in ieder geval hoog heb staan. Hij vertelde er wel bij dat het verschil in glas- en steenwol klein is. Als dat soort verschillen uitmaken, moet je er toch een akoestisch adviseur bijhalen.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Hoi Bijtel,

Het selecteren van de juiste isolatie is geen makkie, ik heb het hier op mijn werk een aantal jaren geleden mogen ervaren omdat er enorm veel factoren meespelen. Constructie van een semi-anechoische kamer, geisoleerd opgesteld tov de buitenwereld.

Uitzetband met geloten celstructuur : de befaamde tochtband die we rond de houten vensters zetten als de kier te groot is, is zo een voorbeeld. Heel vroeger was het open-cel (je weet wel dat sliertje schuim op kleefband), het hield de tocht buiten op voorwaarde dat het materiaal voldoende samengedrukt werd. Nu zijn er tochbanden die, zonder grote compressie, geen lucht doorlaat : vb Armaflex. Deze isolatieband vormt trouwens een luchtdichte barriere omdat het schuim niet open is en is daarom ook uitermate geschikt om koude leidingen te isoleren tegen condensvorming. Deze isolatie is acoustisch beter omdat er geen lucht-lekken meer zijn. ook de dichtingen rond de deuren van wagens zijn van het type gesloten celstructuur.

Wat betreft de initiele vraag om 2 ruimtes van acoustisch van mekaar te ontkoppelen : een combinatie van beiden . Massa en isolatie in sandwich principe.
Eerst massa door een MDF plaat ... een geluidsabsorberende plaat (bv Rockfon 221) ... en dan opnieuw een MDF plaat . De dikte van de rockwool is ondergeschikt aan de afstand tss de 2 MDF platen. Die afstand bepaalt de afknip-frequentie (dikte is een veelvoud van de golflengte die we willen weghalen, dus hoe lager de toon, hoe verder de afstand tss de platen om de juiste afsnijfrequentie te krijgen , isolatie is enkel om de weerkaatsing tegen het andere oppervlak tegen te gaan. Wel is de densiteit van het materiaal van invloed op hoe goed de absorptie is) .
De kieren rondom afkitten met Armaflex zelfklevende band... zodat er geen luchtkieren meer zijn.

Een voorbeeld : de wagens hebben rond alle doorgangen (van kabels en stangen) tss motorruimte en interieur ook een rubberen dichting. Dit is om niet enkel om de kabels te beschermen tegen het doorschuren, maar de rubber is ook speicaal lucht-dichtend om geen geluid in het interieur te laten. Doe maar eens een dergelijk rubber weg en je zult veel meer lawaai binnen krijgen.

Niet gemakkelijk allemaal, en hoe meer je jezelf gaat verdiepen hoe :confused: :confused::confused: complexer het gaat worden hoor.
Jos
 
Laatst bewerkt:

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Hallo
Misschien is je probleem al opgelost anders kun je ook eierrekjes gebruiken
Werkt zeer goed en makkelijk en gratis te verkrijgen
Gr Leendert
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Hallo
Misschien is je probleem al opgelost anders kun je ook eierrekjes gebruiken
Werkt zeer goed en makkelijk en gratis te verkrijgen
Gr Leendert

Dat eierrekjes dempend zouden zijn is een misvatting die dateert uit de jaren zestig, toen in muziekbladen foto's gepubliceerd werden van echte geluidsstudio’s (met de serieuze demping die daar nodig was) & amateurbandjes hun oefenruimtes gingen optuigen om op de Stones te lijken. Door ontbrekende middelen werd toen inderdaad de eierbak (de oer-uitvoering voor 100 stuks) gebruikt om aan het beeld te voldoen. Eierbakken dempen schokken om eieren heel te houden & nauwelijks geluid…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.