Anchor No3 zoetschaaf.

D

DervishD

Guest
Ik zit met mijn dinnetje ( :p ) in zandvoort bij een stel vrienden. De opa van één van hen verkoopt wat oude zooi en daar zit ook een schaaf bij, een Anchor No3, gemaakt in Zweden blijkbaar. Ik even snel googlen en veel info is er niet te vinden behalve dat ze een Eskilstuna schaafbeitel hebben. Da's wel mooi want dat is goed staal. Heeft iemand toevallig ervaring met een Anchor? Als het wat is dan rijden we zondag op de terugweg even langs en dan pik ik 'm op voor onze leerling op het werk. Ze werkt nu met een Stanley Handyman, da's ook niet veel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Als het niet ver om is, zou ik de schaaf ophalen. Een no3 komt toch al niet zo vaak voor en anchor zijn prima schaven. Vergelijkbaar met de concurrentie uit die tijd. Anders komt hij uiteindelijk bij het oud ijzer. Als je hem voor je leerling meeneemt, wordt de schaaf opgeknapt en weer gebruikt waar hij voor gemaakt is. Ik maak uit je verhaal op dat je leerling vrouwelijk is. Vrouwen hebben vaak wat kleinere handen, waardoor een 3 beter past dan een 4.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik beaam wat chevy zegt: Anchor is een goed merk, en een nr.3 mag je sowieso niet laten liggen. Uiteraard bekijk je best wel eens of alle onderdelen nog werken, of er geen scheuren of reparaties aan zool gebeurd zijn en of de schaafbeitel nog lang genoeg is.
 
D

DervishD

Guest
Onze leerling is inderdaad vrouwelijk. Een meid van 20 met niet zulke grote handen. Ik heb de opa trouwens even gesproken en hij zegt dat de schaaf nog nooit is gebruikt en nog in het plastic zit. Prijs is ook niet verkeerd, €50. Zondag op de terugweg maar even langs rijden en het ding meenemen. Het geld krijg ik wel weer van de werf terug.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Mijn anchor schaven hebben allemaal een beitel van jernbolaget met het kroontje uit eskilstuna inderdaad
Wat mij opvalt is dat ze beter vlak en haaks zijn dan mijn stanley schaven maar dat kan ook toeval zijn
Zeker kopen dus ! Dat oude spul blijft fijn morgen ook weer struinen op een bric a brac
 
D

DervishD

Guest
Nou, die schaaf was dus niets. Hij zat inderdaad nog in het plastic maar als het plastic kapot is helpt het niet zo veel. Was één en al roest en narigheid. Ik kon hier en daar nog wel de slijpsporen van de fabriek zien dus ik geloof wel dattie nog nooit gebruikt is. De schaafbeitel was volgens mij ook niet origineel want het Eskilstuna kroontje stond er niet op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.