tips plinten afwerken / advies

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Dag allemaal,

Ik heb wat vragen en hoop op wat advies betreffende plinten. Ik ben een beginneling maar vind het leuk om m'n tijd te nemen voor projecten en deze netjes af te werken.
Hoe zouden jullie dit mooi en strak afwerken? Het laminaat is in alle haast gelegd omdat we niet anders konden, nu willen we het strakker afwerken. Tevens wil ik dat het laminaat onder de oude plinten komt te liggen. (plint op linker foto)
Het liefst heb ik de dorpel eruit, het laminaat mooi over laten lopen en dus onder de plint te laten lopen. Ik heb wel eens een video gezien hoe ze met een multitool in de plint inzagen en het onderste gedeelte eruit halen. Ik heb alleen geen idee hoe ze het laminaat eronder plaatsen... zijn daar video's van?
De witte hoge plint is niet slecht maar daar wil ik eigenlijk vanaf (tweede foto)

tool.jpg

plint 1.jpg plint 2.jpg


Daarnaast zit ik met het volgende....
We hebben een zoldertrap laten plaatsen, nou hebben de heren de oude trapbalk op de helft afgezaagd en de nieuwe erop gezet.. ze lopen alleen niet gelijk.
Hoe zou je dit mooi af kunnen werken?

trap 1.jpg trap 2.jpg

Alvast bedankt, R
 

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Zit net een beetje te googlen en vind dit.....

dit is wat ik bedoel. Als je kliklaminaat hebt hoe krijg je dat onder het kozijn en oude plint?

plint idee.jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als je het laminaat onder je bestaande plint will laten eindigen zou je met een multitool een stuk van het bestaande plint kunnen afzagen, hetzelfde doe je bij het kozijn van de deur. Volgens mij heeft "timmerman Koos" daar een video over gemaakt:)
Maar als ik naar je eerste foto kijk, dan lijkt het me lastig om iets aan je dorpel te doen en het laminaat door te laten lopen, omdat je beide stukken laminaat op een of andere Manier moet aansluiten en daarvoor heb je geen ruimte.
Je laminaat loopt parallel aan je plint en loopt verder niet door. Ik zou kijken of ik niet met een aluminium profiel het gat zou kunnen afdichten als een plakplint niet blijft zitten, desnoods door de dorpel wat aan te passen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
De plint haal je er af als de vloer eronder moet lopen. Anders ertegenaan (minus uitzettingsruimte) en een plakplint ertegen.

Die tweede vraag over het betere prutswerk: je kan er bv. in verstek een laagje tegenaan zetten.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Als je je laminaat door wilt laten lopen zal je in één van de ruimtes het laminaat weer (deels) moeten verwijderen. Dan inderdaad een deel van je deurstijl afzagen met behulp van een multitool, daarna je laminaat er onder leggen. Dit kan je doen door je laminaat pas te zagen en daarna met behulp van een afvalstuk dat je als aanslag gebruikt op de plaats tikken. Met wat beleid moet dit lukken, zo doe ik het ook altijd.

De oude plint langs de muur zou ik voorzichtig verwijderen en eventueel terugplaatsen of een nieuwe plaatsen. Waarschijnlijker sneller dan proberen een hele vloer onder een plint te krijgen.

De trap zou ik of pas schaven/schuren zodat ze op elkaar aansluiten of een klein kraagje maken, zie plaatje. Afhankelijk van welke kant het meeste in het zicht komt zou ik het kiertje onder of boven plaatsen. Dit kan je dan afkitten waarna je de boel kan schilderen. Maatvoering naar smaak aanpassen, ik zou het zelf zo slank mogelijk laten.

Untitled.jpg Untitled2.jpg


Waarom niet strak pas maken? Zo te zien staat de boel niet netjes uitgelijnd op elkaar en gaat dat aardig wat werk worden om netjes te krijgen. Dit is dan de snelste oplossing als er toch geschilderd gaat worden. Eventueel om de boel goed vast te kunnen zetten in het gedeelte dat kiert een paar spietjes steken waarna je de boel daar doorheen kunt vastspijkeren/schroeven.
 
Laatst bewerkt:

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Laminaat zou het mooiste zijn als het vanaf het begin meegenomen was. Een optie zou wellicht zijn om de dorpel eruit te halen en een stukje kozijn.
Dan de ruimte van de dorpel opvullen met laminaat en vastzetten met high-tack als de mes/groef niet meer werkt.
Dan het stukje kozijn terugzetten min de ruimte die het laminaat inneemt.
Dat gladschuren en schilderen en dan moet het alleszins meevallen gok ik zo.

Over de trap: dat is wel een beetje beun ja. Sowieso het gebruik van vuren/grenen maar dat is mijn mening. Zou gladschaven een optie zijn? Heb je een foto van de volledige constructie?
 

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Dank voor jullie bijdrage, ik kan weer door. Heb uiteindelijk ook e.e.a. op YouT gevonden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.