Schraapstaal?

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
schraapstaal_01.jpg

Mijn vader noemde dit altijd een schraapstaal. In het Engels is het een Skarsten Renewable Hook, staat erop dus dat was makkelijk zoeken. Maar dan, de mesjes ervoor. Op ebay vind ik er, alleen geen verzending naar Nederland.
Vraag: wat is de Nederlandse naam en iemand enig idee waar ik nog mesjes kan kopen.?

Ik noem dit een schraapstaal,
schraapstaal_02.jpg
gemaakt van een oude hardpoint zaag, een andere bestemming weet ik er niet voor.
 
P

Pel

Guest
@Ronald, de schilders gebruiken die dingen nog wel eens, misschien in een winkel voor schilder benodigdheden?

Groet Pel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
P_20170525_172104.jpg
een scherpe foto maken valt tegen zonder echt fototoestel.:p
In het ouderlijk huis zaten kozijnen die blank behandeld zijn. Om de zoveel jaar moest alles eraf en dat werd dan geschraapt met dit schraapstaal of een stukje glas. Deze mesjes kan je relatief simpel weer scherp krijgen met een vijl, maar af en toe een nieuw mesje kan geen kwaad.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Misschien eens gaan vragen in een gereedschapswinkel die al lang bestaat. Mogelijk hebben ze nog mesjes in een verloren hoekje liggen.
Bij mijn vader lag een soortgelijk schraapgereedschap in de werkplaats. Het werd inderdaad gebruikt voor het wegschrapen van verf.
Eventueel kan je dit zelf maken, maar met een recht mes. Een gleuf zagen in een plankje, boutje door het hout en stukje schraapstaal in de gleuf.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bedankt:) dat zijn ze, wel een maat smaller, maar die ligt er ook nog.
Er zit hier in de buurt nog een ouderwetse schilderszaak, daar zal ik eens binnenlopen.
In de vakantie de merbau voordeur eens kaal gaan maken. Daar zitten wat randjes aan die lastig te schuren zijn maar prima te schrapen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Pel, een broertje van de oranje schraper heb ik ook geprobeerd, maar ik vond 'm tegenvallen. Dan vond ik mijn oude hardpointzaag schraper beter werken. Voordeel van mijn engelse schraapstaal is dat het beter vast te houden is en makkelijker te scherpen. Een braam trekken aan het schraapstaal gaat niet altijd goed, maar dat is een kwestie van oefenen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Als je een nieuwe wilt kopen, kan ik je de bahco schraper aanraden. Er is ook een versie met verwisselbare mesjes voor lastige hoeken en rondingen.
 
D

DervishD

Guest
De beste krabber is deze van Stanley. Als je deze eenmaal gebruikt hebt wil je niet anders meer.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik heb ook de Bahco versie, voor mijn werkzaamheden perfect kort geleden op een rommelmarkt er nog een kunnen scoren, mesje is niet te gebruiken dus even wat nieuwe scoren, of het nu gaat om lijm/kit resten of kort geleden te dik opgebracht 2 component vulmiddel vlak te maken dat gaat ook prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.