Vraagje over stofafzuiging

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
Hoi mensen,

Ik zit er aan te denken om een stofafzuiging systeem te kopen.
Je hebt van die nat en droog zuig dingen dat lijkt me wel wat.

Als ik schuur doe ik altijd een stofmasker op, maar als ik klaar ben met schuren en de zon schijnt door het raam zie ik hele fijne kleine stofdeeltjes.
Nu vraag ik mij af: is dat een probleem?
Als ik aan het schuren ben komt het zaagsel op mij af, vandaar dat ik een stofmasker gebruik,
als ik aan het draaien ben moet ik met enig regelmaat met een doekje mijn gezichtsbeschermer weer afnemen,
anders zie ik niet goed, dus tijdens het draaien komt er ook fijnstof vrij.
nu draai ik vrijwel elke dag, ik maak me toch een beetje zorgen over dat stof.

Zijn hier mensen die een stofafzuiging hebben en die zeggen: "Als ik de stofafzuiging aan heb dan zie ik helemaal geen stof meer",
of is dat teveel gevraagd en niet reëel?

Ralph
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Mathias Wandel beschrijft hoe een klassieke stofafzuiger met zak de lucht meetbaar (met een Dylos deeltjes meter) beter maakte dan de buitenlucht. Dus het kan meevallen.

When I start it, it also releases a cloud of dust as the bag inflates. But once it's running for a minute, the readings on the Dylos really drop. After about four minutes, the Dylos, right next to it, will read counts below 50! But if I as much as stroke my hand across the filter bag while it's running, the counts go up immediately.

Still, with a storm of dust going on inside that bag, the air coming out of it has a much lower particle count than outside air. Makes you wonder whether venting your dust collector to the outside, as Bill Pentz suggests, is always a good idea.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Je schrijft het zelf al als de zon schijnt zie ik nog veel stof rond dwarrelen dus:

1e een mond/neus in adem bescherming.
2e een goede afzuiging bij het begin (kan door een nat en droogzuiger ook goed)
3e doordat er altijd nog veel fijnstof vrijkomt dat je nagenoeg niet ziet nog een fijnstof filter ophangen.

Je zult moet kijken hoeveel mᶟ lege ruimte je werkplaats nog heb om te weten hoeveel lucht je moet verplaatsen om het in een bepaalde tijd weer schoon te krijgen.
Dat kun je allemaal lezen in de link die Jan van der Ploeg je gaf.
Maken of kopen, het is een uitgave die je doet maar hoeveel zijn een paar longen je waard?

Mvg,:).
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Als het puur voor het stof tijdens het draaien bedoeld is kun je een gelaadscherm met stofafzuiging overwegen. Ik draai nooit meer zonder.
Voordeel: altijd stofvrij werken
Voordeel nooit meer een beslagen gelaadscherm
Voordeel: je hele hoofd is beschermd
Voordeel: altijd toevoer van koele lucht
Nadeel: systemen zijn nieuw erg duur (maar goedkoper dan een stofafzuiging )
Nadeel goedkopere merken zijn relatief zwaar, wat bij lange werkdagen kan zorgen voor nekpijn.

3M north en nog een paar merken verkopen dergelijke systemen.
Ik werk zelf met een 3M Jupiter en ben daar erg tevreden over.

Succes!
 

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
Als het puur voor het stof tijdens het draaien bedoeld is kun je een gelaadscherm met stofafzuiging overwegen. Ik draai nooit meer zonder.
Voordeel: altijd stofvrij werken
Voordeel nooit meer een beslagen gelaadscherm
Voordeel: je hele hoofd is beschermd
Voordeel: altijd toevoer van koele lucht
Nadeel: systemen zijn nieuw erg duur (maar goedkoper dan een stofafzuiging )
Nadeel goedkopere merken zijn relatief zwaar, wat bij lange werkdagen kan zorgen voor nekpijn.

3M north en nog een paar merken verkopen dergelijke systemen.
Ik werk zelf met een 3M Jupiter en ben daar erg tevreden over.

Succes!

en nog een voordeel: neemt niet veel ruimte in
maar begrijp ik het goed dat dit starterspaket € 800 kost?
http://tinyurl.com/m4w9rje
en dan moet er nog een helm bij.

ik ben deze ook tegengekomen: http://tinyurl.com/mxmwqcd
€ 365 en dan ben ik ook klaar.
deze spreekt mij wel aan
Heeft iemand hier nog ideeën over?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Je blijft ook met dit masker het probleem van dwarrelend stof houden. De remedie daarvoor is bij voorkeur afzuiging bij de basis met een stofafzuiging en goed filter en eventuele aanvulling van een schonelucht filter. Dan kun je na een half uur je masker afdoen en weer gezond rond lopen:rolleyes:

Fons
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dat klopt Ralph, het hele setje kostte zo'n 1250,- toen ik me aan het oriënteren was. Wat ik gedaan heb is alle veilingsites goed in de gaten gehouden en een goed uitziende 2de hands gekocht. kostte totaal geloof ik 280,- en 20,- verzendkosten.
het is natuurlijk wel een risico om 2dehands te kopen, maar ik ben eigenlijk nog nooit teleur gesteld.

Ik heb ook ervaring met het afzuigsysteem van microlene, deze hangt al een paar jaar naast m'n draaibank. sinds ik m'n masker heb gebruik ik hem eigenlijk maar zelden. Het systeem werkt goed. Als ik de net veel stof heb gemaakt en ik ga een kwartier met pauze is de lucht kwaliteit merkbaar verbeterd als ik terug kom. Daar is het systeem volgens mij ook het meest geschikt voor, het herstellen van de luchtkwaliteit na het maken van veel stof. Tijdens schuren op de draaibank sta je echter naast de stofbron en adem je vind ik teveel stof in.

Recent heb ik luchtdruk haspel in m'n draaihoek geïnstalleerd, dit heeft de luchtkwaliteit in de hele werkplaats aanzienlijk verbeterd. Na het draaien kan ik nu alle oppervlaktes schoonspuiten en zo een hoop van het onzichtbare fijnstof van m'n machines en kastjes naar de vloer krijgen. Pas daarna begin ik met opruimen en schoonmaken. Als laatste veeg ik dan de vloer om zoveel mogelijk van al het stof in de vuilnisbak te krijgen. De volgende ochtend zijn all machines toch weer bedekt met een klein laagje stof. Ik spuit alles nog een keer af en ga koffie drinken. daarna nog een keer vegen en dan heb ik een redelijk schone werkplek. (uiteraard doe ik dit alles wel met een stofmasker op)

Het is een moeilijk probleem. Ik heb lang geworsteld met de hoge kosten zonder dat het een aantoonbaar resultaat opleverde. Pas nadat ik een chronisch verstopte neus kreeg en daardoor minder goed sliep ben ik het probleem wat serieuzer gaan nemen... overigens bleek bij mij de verstopte neus weinig met stof te maken te hebben. Nu zie ik het als een verzekering... je betaald geld om je in te dekken voor iets waarvan je hoopt dat het niet gebeurd. In dit geval bescherm je jezelf in de hoop dat je geen slechtere gezondheid krijgt.


en nog een voordeel: neemt niet veel ruimte in
maar begrijp ik het goed dat dit starterspaket € 800 kost?
http://tinyurl.com/m4w9rje
en dan moet er nog een helm bij.

ik ben deze ook tegengekomen: http://tinyurl.com/mxmwqcd
€ 365 en dan ben ik ook klaar.
deze spreekt mij wel aan
Heeft iemand hier nog ideeën over?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Recent heb ik luchtdruk haspel in m'n draaihoek geïnstalleerd, dit heeft de luchtkwaliteit in de hele werkplaats aanzienlijk verbeterd.
Na het draaien kan ik nu alle oppervlaktes schoonspuiten en zo een hoop van het onzichtbare fijnstof van m'n machines en kastjes naar de vloer krijgen.
Pas daarna begin ik met opruimen en schoonmaken.
Als laatste veeg ik dan de vloer om zoveel mogelijk van al het stof in de vuilnisbak te krijgen.
De volgende ochtend zijn all machines toch weer bedekt met een klein laagje stof.
Ik spuit alles nog een keer af en ga koffie drinken. daarna nog een keer vegen en dan heb ik een redelijk schone werkplek.
(uiteraard doe ik dit alles wel met een stofmasker op)

Ik begrijp dit niet helemaal, hoe je met een luchtspuit de luchtkwaliteit verbeterd?
Volgens mij spuit je al het stof gewoon weer de ruimte in of vergis ik me?
Het is volgens mij beter om alle stof zoveel als mogelijk met een goede stofafzuiging weg te zuigen.
En vanaf dat je gaat werken ook de fijnstof filter op zijn hoogste stand en daarna zolang als nodig is laten draaien.
En dan nog zal er volgens mij stof neerslaan op de inventaris tenzij je een professionele grote afzuiginstallatie en filters gaat plaatsen.

Mvg,:).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Klopt! En daarbij komt nog dat je het echt schadelijk fijnstof niet zo gemakkelijk met het blote oog ziet:( Wegblazen helpt alleen als er een schone luchtfilter aanstaat.

Toch het topic van Kor, "Kiesvoorhout" over het fijnstoffilter maar eens goed doorlezen, dan leer je veel over dit vraagstuk...


Fons
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik begrijp dit niet helemaal, hoe je met een luchtspuit de luchtkwaliteit verbeterd?
Volgens mij spuit je al het stof gewoon weer de ruimte in of vergis ik me?
Het is volgens mij beter om alle stof zoveel als mogelijk met een goede stofafzuiging weg te zuigen.
En vanaf dat je gaat werken ook de fijnstof filter op zijn hoogste stand en daarna zolang als nodig is laten draaien.
En dan nog zal er volgens mij stof neerslaan op de inventaris tenzij je een professionele grote afzuiginstallatie en filters gaat plaatsen.

Mvg,:).

o ja ik ben 1 cruciaal detail vergeten. Ik zet 2 deuren van 2 bij 3 meter tegen elkaar open als ik de hele werkplaats doorspuit. dat geeft zoveel luchtverplaatsing dat de werkplaats helemaal van verse lucht wordt voorzien. In de winter draaien er in plaats daarvan wel 2 luchtfilters, dat werkt...maar lang niet zo goed. Het vegen is hoofdzakelijk voor het zichtbare stof.


En wat Athanor zegt heb ik ook vaak gelezen, hoe kleiner het stof hoe schadelijker het is!

stofmaskers met laagwaardigere filters geven dan ook schijnveiligheid. Veel mensen denken dat ze met zo een kapje goed beschermt zijn tegen stof maar worden blootgesteld aan al het kleine schadelijke stof.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.