Eiken vloer houtworm

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Ik plaatste een eiken vloer met tweedekeus massief eik.
Enkele planken hadden kleine ronde gaatjes, ongetwijfeld van een insect en gezien de kleine diameter (1-2mm) denk ik aan houtworm.
Alle planken waar ik gaten in vond hebben een week in de vriezer gezeten.
Ik trof nergens boormeel aan.

De vloer wordt binnenkort behandeld met skylt original, zou ik er goed aan doen om eerst nog te behandelen tegen houtworm voor behandelen met Skylt? Het product dat ik voorhanden heb is op basis van permethrin, deze maakt het hout ook na drogen donkerder, dus ik vermijd het liever te gebruiken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
behandelen en naschuren om de donkere laag weg te krijgen is dat een optie ? dan is wel alles dood wat er in zat (of werkt dat niet zo met dat goedje ?)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
behandelen en naschuren om de donkere laag weg te krijgen is dat een optie ? dan is wel alles dood wat er in zat (of werkt dat niet zo met dat goedje ?)

Nee, zo werkt dat niet. permethrin producten trekken niet heel ver het hout in. De werking is gedeeltelijk gebaseerd op het doden van eieren/pas uitgekomen larven door diffusie van de permethrin (geholpen door het oplosmiddel) naar de doelorganismen toe, maar gedeeltelijk ook op het doden van oude larven bij het vreten van behandeld hout en het doden van verpopte imago's (volwassen kevers) die zich een weg naar buiten vreten (de gaatjes die je ziet) voordat ze aan de buitenkant zijn. Het permethrin moet dus 'blijven zitten'. Wegschuren van de laag waar de permethrin in zit doet de werking dus teniet (nou weet ik niet of je om die -vermeende- verkleuring te verwijderen de hele behandelde laag moet wegschuren, maar schuren van met permethrin behandeld hout is per definitie niet een aanbevelenswaardige actie).

Ik zou zeggen: behandelen en de verkleuring op de koop toe nemen.
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Ondertussen is de vloer behandeld met Skylt zonder behandeld te hebben tegen houtworm. Ik ga over de komende weken dagelijks controleren of er gaten bijkomen. Eventuele bijkomende gaten vul ik met Permethrin.
Toch bedankt!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gaten vullen met permethrin is zinloos. Gaten zijn uitsluipgaten, die gemaakt worden door volwassen kevers die uit het hout kruipen en zich daarbij een weg naar buiten knagen. Eieren en larven ga je nu, met de skylt er al op, niet meer bereiken.
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Hmm, hopelijk wordt het geen probleem. Vermits de kever eitjes legt op hout, zal die dan nog eieren leggen op hout dat een laag PU erop heeft? Indien ja, kan de larve zich door de PU vreten? Ik meen me ook een raad te herrinneren onbehandeld hout rond te leggen en wekelijks buiten te gooien zodat eventuele eieren in dat hout mee naar buiten gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.