Cd transport

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hi Guys


Ik heb geen notie hoe ik in de eregalerij kan posten maar dan doe ik het even hier.
misschien leuk om te delen.

Hierbij een cd transport (d/a conversie vind elders plaats..overigens ook zelfbouw met dezelfde materialen).

Mechanisch,electrisch en uiteindelijk constructief zelf ontworpen en gebouwd met veel koper, lood, ebbenhout en cocobolo.

Op het HTForum staan veel fotos van de bouw.

IMG_1661.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Heel apart en bijzonder knap gedaan!
En ook petje af voor het geduld.
Ik heb ook geen idee hoe je in de eregalerij komt. En wat daar de voorwaarden voor zijn.
Wat wel mee helpt is dat het bouwproces te zien is. Daar zijn we hier gek op! Vooral als het houtbewerking is, met zagen en beitels of machines (al dan niet groen) die iets doen.

Een nadeel van de eregalerij is dat er na plaatsing geen reacties meer toegevoegd kunnen worden.
En daar doen we het uiteindelijk toch voor.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Apart om dat zo te maken.

De eregalerij kom je in als je wordt voorgedragen. Het nadeel van die rubriek is dat je niet meer kunt reageren op een topic. Het is daarom leuker als het bouwverslag er dan volledig bij staat.

Edit: lezen is ook een vak apart:p Sunrayes had het al geschreven.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Apart om dat zo te maken.

De eregalerij kom je in als je wordt voorgedragen. Het nadeel van die rubriek is dat je niet meer kunt reageren op een topic. Het is daarom leuker als het bouwverslag er dan volledig bij staat.

Edit: lezen is ook een vak apart:p Sunrayes had het al geschreven.

Tja mijn hart is er goed voor om de bouw te uploaden..maar het is te veel aan tekst en fotos dan kom ik niet meer aan praktijkwerk toe.

Alleen al 350 pics van de bouw...dus voor de liefhebbers de link.

Ergens halverwege begin ik met het hout aan de gang te gaan.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Wat is een "cd transport"?

Een bouwsel wat kleine zilverkleurige Langspeelplaatjes afleest (heten tegenwoordig compact discs) maar weer zonder conversie van digitaal naar analoog, daar heeft hij dan nog een losse D/A converter voor nodig.

Tesamen heet dat een "compact disc speler" los heet dit een "C(ompact) D(isc) transport" met een "D(igitaal)/A(naloog) converter" .....aan dit duo is dus weer niets "compact" aan.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Erik , dus als ik het goed begrijp kun je er cd's mee afspelen?

Groet Pel.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Mooi gemaakt Erik , dus als ik het goed begrijp kun je er cd's mee afspelen?

Groet Pel.

Yepp, en op een High End niveau welke makkelijk de commerciele markt overtreft (middels vergelijkingen) dus dan moet je denken aan cd spelers vanaf de 25.000 euro grens.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zo Erik, prachtig gemaakt man!
Je stelt wel eisen aan je hifi in ieder geval.
Dat soort dingen kwam ik vroeger alleen tegen bij Pruijs in de Utrechtse straat in Amsterdam.
Van die aparte loopwerken en zo van Wadia bijv.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Erik,heel speciaal allemaal maar ik vraag me toch wel af wie er zulke goede oren heeft die de 25000 grens opzoeken.
Zullen wel geen hout of metaalbewerkers zijn of motorrijders of hardrockers die haast allemaal wel een beetje lawaai doof zijn.
Maar het blijft wel een mooi stukje techniek en vakmanschap!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik ben een tijdje geleden bij Chenak in Beesel geweest, ook een geluidsfreak. Reuver (gemeente Beesel is mijn geboorte- en opgroeiplaats).
Mooie draaitafel met buizen voorversterker en daarachter een highend buizenversterker en mega boxen. De mooie behuizing van de versterkers was zelf gemaakt en het geluid was fantastisch.
Hans, meld je je even hier met tekst en uitleg(en foto's uiteraard)?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hehe :p "Boxen"... hét woord wat vrienden ook altijd gebruiken ---> "Nee, het zijn speakers, boxen staan in de discotheek" ;)

Sorry hoor, ben misschien in een bepaalde tijd blijven hangen.
Voor mij is een box een houten kissie (niet weer boos worden hoor) met enkele speakers erin (lees luidsprekers). Vroeguh diverse gebouwd met allerlei scheidingsfilters erin.
De vader van een vriend werkte destijds (70s) bij Philips in Roermond en de componenten waren eenvoudig te verkrijgen.
 
P

Pel

Guest
Voor mij zijn het toch ook boxen hoor, of nog beter geluidsboxen, dan weet m.i. iedereen waar je het over hebt.

Groet Pel.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik noem mijn zelfbouwspeakers ook vaak boxen, kissies geluidsboxen, weergevers...mijn vrouw heeft nog veel meer benamingen...lol.

Anyway gefineerd met gemoesteerde esdoorn en de wisselfilters met ebbenhouten plankjes en "mother of pearl".

IMG_1662.jpg
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik ben een tijdje geleden bij Chenak in Beesel geweest, ook een geluidsfreak. Reuver (gemeente Beesel is mijn geboorte- en opgroeiplaats).
Mooie draaitafel met buizen voorversterker en daarachter een highend buizenversterker en mega boxen. De mooie behuizing van de versterkers was zelf gemaakt en het geluid was fantastisch.
Hans, meld je je even hier met tekst en uitleg(en foto's uiteraard)?

Hallo Pieter,
Je geeft me teveel eer.
De behuizing van de phonotrap (voorversterker) heb ik zelf gemaakt. De behuizing van mijn versterker is in Italië gemaakt door Unison Research.

Ik heb totaal geen verstand van elektrotechniek of fijnmechanica dus mijn gefröbel komt niet in de buurt van dit project.
Hierbij de foto's:
IMG_0680.jpgIMG_0843.JPG
Ik heb al jaren geleden besloten de lp trouw te blijven en houd heel erg van de combinatie van een goed opgenomen lp en buizenversterkers.
Hay Kockelmans van Hay-End Audio heeft voor mij deze phone trap ontworpen en ik heb de behuizing gemaakt met een combinatie van bosse en wenge.
In de praktijk:
IMG_0844.JPG

Wat betreft speakers/boxen/luidsprekers etc:
Zoals heel veel zaken in de audiowereld worden zaken enorm met pr opgeblazen. Het is vaak maar net wat de gek ervoor geeft.
Er is vaak weinig/geen relatie tussen de prijs van een audio component en de kwaliteit.
Ik heb versterkers van meer dan €100.000,- beluisterd die in mijn oren niet klonken.
Dat geldt ook zeker voor speakers. Vaak lijkt het uiterlijk belangrijker dan het geluid.
Dus "what's in a name". Van mij mag het box heten, als het maar goed klinkt!
Zoals te zien kun je van mijn set niet veel meer maken dan rechthoekige dozen, maar ze klinken fantastisch door het uitgekiende ontwerp en top componenten.

Maar goed, ik wil dit topic niet kapen, het gaat hier tenslotte om het prachtig gemaakt CD-loopwerk.

Groet,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.