Essentaksterfte

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In een aanplanting van me zijn al verschillende jonge bomen afgestorven. Nu zijn er ook drie grotere bomen (ongeveer 20 jaar oud) aangetast. Zeer spijtig!
 
P

Pel

Guest
Ja Mathieu, de aanblik van een dode boom door ziekte of brand doet mijn timmermans hart bloeden, zeker als het er meerdere zijn.

Groet Pel.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Essentaksterfte is oorspronkelijk afkomstig uit japanse es. Samen met de japanse es inderdaad geimporteur naar esland. Is een kleine paddenstoel. Niet uit te roeien. Verwachting minimaal 70% van essen gaat dood.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Bij mij in de buurt zijn er ook al heel veel ziek. Ik had er vijf voor de deur staan. 2 zijn er dit jaar omgezaagd ende andere drie zijn ook duidelijk ziek.
In de straat zijn er tientallen ziek.
 
P

Pel

Guest
Bij mij zijn 3 sierbomen dood gegaan vanwege de droogte het waren geënte bomen ik dacht robinia ± 25 jaar oud, de dunne takken hebben stekels en groeien wel tot een meter en langer. Ik moest hem ieder jaar laten snoeien nu zitten er een knot op zoals een knotwilg. Ik denk dat ik ze afzaag en laat drogen om te draaien, maar vind het dood jammer dat ze dood zijn.

Groet Pel.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
In mijn tuin heb ik 2 essen ook deze zijn ziek, maar het lijkt mij mee te vallen er zijn veel kleine dooie takjes, de dikste dooie takken waren ongeveer de dikte van een vinger. Nu lijkt het dat de boom aardig goed in het blad zit. Grofweg 20% minder blad schat ik. En ik hoop dat ze het redden.
Ik weet niet of het elk jaar steeds erger wordt met de ziekte?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.