Replica "Zweeds bankje" - vraag over rugleuning.

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Ik wil een replica maken van dit bankje:

zweeds%20bankje-1.jpg


Vorig jaar, in de zomervakantie, hebben we hierop een bakkie koffie gedronken na ons bezoek aan de Gransfors Bruk-fabriek in Zweden. Nu wil ik hem namaken, voor in de tuin.

Belangrijkste "vraag" is: de lange staanders, waaraan de rugleuning is bevestigd, zouden die sterk genoeg zijn als ik de vorm uitzaag i.p.v. buig? Ik zou dan proberen de nerfrichting proberen zoveel mogelijk te laten doorlopen. Uitzagen, of uitfrezen mbv van een mal, gaat wel lukken. Misschien kan ik zelfs ergens gebruik maken van een lintzaag. Maar de juiste vorm buigen (stomen?) zie ik mezelf niet doen.

Voor een wellicht wat completer beeld, ik heb nog een paar foto's:

zweeds%20bankje-2.jpg


zweeds%20bankje-3.jpg


Overigens, het is niet mijn doel om een exacte kopie te maken. Iets dat uitkomt met dezelfde uitstraling, daar gaat het me om.

Alvast "tusen tack" voor jullie suggesties!
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Dat kan al zo simpel als een buis met doppen aan beide zijdes, een pan heet water en een slangetje :)

Zo doe ik het om hout voor modelbouwschepen te buigen
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ik zou op de achterkant in het gebied van de boog het hout inzagen tot driewart van de dikte, een of twee zaagsnedes en daar een pasgemaakt stuk triplex of hout met een andere versterkende draadrichting ter dikte van een of twee zaagsnedes inlijmen. Als er wat ruimte in de verbinding zit kun je met Woodmax van Bison werken, dan hoef je ook niet te klemmen als je het een dag rustig laat drogen!

Succes! Fons
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Allemaal goeie tips! Misschien is stoom-buigen toch minder onbereikbaar dan ik dacht... maar de andere suggesties ga ik ook bestuderen! Bedankt!
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
wat dacht je van essen hout. zo lang je het maar goed in de verf zet. essenhout kan makkelijk gebogen (als je dat wil) maar is ook erg sterk en bestand tegen grote krachten. daarnaast ook nog eens redelijk goed te verkrijgen voor niet al te veel geld.
 
P

Pel

Guest
Dit is geen overdreven kromming en kan m.i. goed uitgezaagd worden, wat Arthur zegt is een optie, essenhout dat gaat gegarandeerd niet scheuren of breken, enig nadeel is dat essenhout niet tegen weersinvloeden bestand is, dus goed in de verf zetten en onderhouden is het devies.

Groet Pel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ik zou die uit gelamineerd hout maken. Drie lagen. In meerdere delen, met de nerf zoveel mogelijk mee in de kromming, elkaar overlappend. Na verlijmen in de exacte vorm zagen of met een haalmes vormen.
 
P

Pel

Guest
Hoe langer ik naar het bankje kijk hoe mooier het wordt, het heeft wat door die kromming in de rug, die weer ingelaten is in de rugplank. En de voorste zitplank ook met een mooie ronding d.m.v. een lat eronder gelijmd. Is een model wat ik misschien ook ga maken?

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Niet stomen!!! Maar uitzagen!

Vorm gestoomd hout verliest zijn vorm weer onder invloed van vocht (lees regen) het hout wil dan weer naar zijn oorspronkelijke vorm en dat hou je niet tegen.

Volgens mijn mening is het gewoon uit massief hout uitgezaagd en zeker sterk genoeg. Lamineren zou ook nog kunnen als je een goede watervaste weerbestendige lijm gebruikt, maar mijn voorkeur gaat dus zeker uit naar een mooi stuk massief gezaagd hout.

Groetnis, Roeland
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Dat is ook een goed idee! Ik heb onlangs voor een project met een gebogen vorm wat notenhout bij Inlands Hout van Michiel en Jaap van Leersum gekocht. Dit kwam uit een boom die krom gegroeid was en veel spanning bevat zodat het hout al bij het zagen scheurde. Voor een ander niet bruikbaaar, maar voor mij een mooie oplossing. Moet je wel een houthandelaar in de buurt zien te vinden waar je wat mag zoeken in de houtvoorraad:)

Fons

IMG_4163.jpg
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Mag ik ook even vragen hoe het in gransfor bruk was? Heb je nog enkele bijlen meegenomen?
Het zijn wel dure bijlen, maar ook wel goede kwaliteit...
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Niet stomen!!! Maar uitzagen!

Vorm gestoomd hout verliest zijn vorm weer onder invloed van vocht (lees regen) het hout wil dan weer naar zijn oorspronkelijke vorm en dat hou je niet tegen.

Volgens mijn mening is het gewoon uit massief hout uitgezaagd en zeker sterk genoeg. Lamineren zou ook nog kunnen als je een goede watervaste weerbestendige lijm gebruikt, maar mijn voorkeur gaat dus zeker uit naar een mooi stuk massief gezaagd hout.

Groetnis, Roeland

Gewoon uitzagen op de lintzaag, dat gaat prima.

Ok, dit is m'n plan: ik maak eerst mijn schets af en aan de hand daarvan maak ik wat onderdelen uit "simpel" hout. Om te proberen zeg maar. Ik denk nu aan de hand van een mal uit bv. MDF en kopieerfrees. En dan zien we daarna verder!

Bedankt voor alle reacties! Leuk!
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Mag ik ook even vragen hoe het in gransfor bruk was? Heb je nog enkele bijlen meegenomen?
Het zijn wel dure bijlen, maar ook wel goede kwaliteit...

We vonden het heel leuk om eens een kijkje in de fabriek te nemen. Het museumpje is ook leuk, maar meer een enorme vergaarbak van bijlen zonder een echt "verhaal".

Uiteraard kon ik het niet laten iets te kopen in het winkeltje: een "large splitting axe". Ik had al een "wildlife hatchet" en sinds kort ook een "small forrest axe". Daarmee is mijn "collectie" wel klaar.

Al met al, leuk om heen te gaan als je toch al min of meer in de buurt zou zijn!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.