Ronde trapleuning verlengen

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Beste houttovenaars,

Door omstandigheden moet er een tweede trapleuning bij onze trap komen. Ik heb gekozen voor een simpele ronde (44mm diameter) houten leuning met standaard beugels (er is niet veel tijd om iets echt moois te maken...).
Nu moet de lengte die ik gekocht heb ongeveer een meter verlengd worden en ik heb nog geen goed idee hoe ik dat moet doen om het ook stabiel en stevig te houden.
- een soort verstek maken?
- een ronde 'stok (20mm o.i.d.)' als een soort deuvel in het midden plaatsen?
- een andere methode?

Wie kan me verder helpen met tips?
Ik heb wel wat 'basic' houtbewerkingsgereedschap.

Bij voorbaat dank voor de respons!

Gijs.
 

WR1944

Oud hout
Als je een trapleuning wilt verlengen moet je goed rekening houden met de krachten die er op werken. De naad tussen beide delen moet dus zoveel mogelijk ontlast worden. Als de verlenging op het einde komt dien je de verlenging met twee beugels te ondersteunen. Met de verdeling van de beugels moet hiermee rekening houden.
Het aan elkaar breien kan met een lange deuvel van 18 of 20 mm maar ook met een lang verstek. Met een lang verstek verlies je wel wat aan lengte als dat een probleem mocht zijn. Het kangt af van je mogelijkheden en vaardigheden. Met een lange deuvel moet je goed in het midden van beide delen kunnen boren en ook nog in de lengte richting. Anders komen beide delen onder een hoek te staan. Gevoelsmatig zou ik de gaten zo'n 100 mm diep maken. Bij een verstek moet je strak onder een hoek kunnen zagen en eventueel met een schaaf bijwerken. Weer gevoelsmatig zou ik de lengte van zo'n verstek drie keer de diameter van de leuning nemen. Maar als anderen door ervaring of onderwijs met betere getallen komen zou ik die geloven.

Voor een keldertrap heb ik iets vergelijkbaars gedaan. Daar moest de leuning een verandering in de dikte van een muur volgen.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?8941-Effe-wat-tussendoor-klusjes
Het hout van de leuning was ongeveer 55 breed en 30 dik. De "las" zat tussen twee steunen zodat er weinig buigkrachten op komen.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Beste mensen,

Bedankt voor de reacties.
Inmiddels hangt de leuning aan de muur.
Ik heb kort overwogen om er een draadeind in te schroeven maar toch maar niet gedaan; het zou nooit lukken om mooi in het midden en loodrecht voor te boren. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een verstek onder kleine hoek zodat het contactoppervlak zo groot mogelijk is (een 'verstekbak' á la timmerman Koos gebruikt) en verstevigd met deuvels. Is goed gelukt en ik ben tevreden.

Mvg
Gijs.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb zelf een leuning verlengd met een vingerverbinding. Eerst frezen met een box joint router bit (ook om de hoek), en die verbinding met de hand een stuk langer gemaakt. Bij mij zit de verbinding in een knik. De knik ziet er minder mooi uit, maar daarmee blijft de leuning dichter bij de muur (om een koof heen). Ook bij het bovenkwart heb ik een vingerverbinding gemaakt. Die zit helaas niet in het zicht :p

Door de sterke verbindingen is de leuning één geheel geworden en werken alle beugels samen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.