Mijn miniwerkbank met moxon vise

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Zoals ik in het topic van Charel09 al aangaf ben ik in het kader van "goed voorbeeld doet goed volgen" ook gestart met het maken van een "benchtop bench".
Ik had dit al langer op mijn to-do lijst staan maar heb het project met stip gepromoveerd naar de eerste plaats.

Ik had nog wat mooie dikke balken olijfessen liggen als restant van onze nieuwe eettafel en dit project vond ik er wel een mooie bestemming voor.
Als voorbeeld heb ik het door Charel aangehaalde artikel uit FWW gebruikt en zijn eigen bank.
Ook dit project wilde ik met vrijwel alleen handgereedschap maken.
Dat betekent dat voor de grove voorbereiding ik mijn zaagtafel, lintzaag en VVD-bank heb gebruikt, maar daarna alles met de hand moest gebeuren.

Allereerst bij vriend Dieter in Berlijn de Moxon vise besteld met 2 paar benchmark puppies, daarna kon ik aan de slag.

ik ben begonnen met het maken van een onderstel. Dit zit met alleen maar pen-gat verbindingen in elkaar:
IMG_0833.jpg
De hoeken heb ik afgerond met een beitel en rasp. Ik heb lang zitten dubben hoe ik de verbinding met de blad zou maken, maar heb uiteindelijk omdat het klimaat in mijn werkruimte stabiel is (door gebruik van lucht ontvochtiger) gekozen voor een simpele oplossing met een beuken rondhout van 20mm als deuvel.

Hierna de tafel gemaakt uit balkjes van 50x40mm:
IMG_0835.jpg
Hierin de gaten voor de "bench puppies" uitgeboord met een Forstner boor (shit, toch elektrisch gereedschap:p)
Hier dwars de achterzijde van de klem op gelijmd en geschroefd (met proppenboor). De rand van de klem is afgewerkt met een randje wenge dat ik over de volledige lengte heb afgeschuind.
Met de bijtel en Forstnerboor de gaten voor de moeren gemaakt. Dit hoeft alleen aan de voorzijde.
Het principe is dat je de draadstang aan voor-, en achterzijde van het vaste deel van de bankschroef vastzet met een moer waardoor de draadstang gefixeerd wordt.
Het mobiele deel van de bankschroef wordt hier met 2 wielen overheen geleid. Dit principe werkt perfect. De wielen lopen super soepel.

Daarna het mobiele deel gemaakt, waarbij je moet opletten dat je een ovale vorm uitboort om de balk speelruimte gegeven bij scheef aandraaien.
Achterzijde hiervan beplakt met het meegeleverde leer:
IMG_0836.jpg

Daarna het geheel in elkaar zetten:
IMG_0838.jpg

Zoals te zien is op de foto klem ik het werkbankje tussen 2 benchdogs op mijn werkbank. staat prima stabiel zo.
Tot slot alles in 3 lagen schellak gezet.
Uiteindelijke maten zijn 60x30x21cm.

Groet,
Hans
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mooi gemaakt.
Dat zou ik ook nog wel willen.
Zit ie wel goed vast zo, tussen die twee benchdogs? Het lijkt mij dat als je gaat zagen, het werkbankje los gewrikt wordt.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
@Klaas: Dank. Ben er zelf ook blij mee en mijn rug zeker!
@Raymond: Helaas heb jij gelijk. In praktijk blijkt de grip bij zagen onvoldoende. Met de klemmen op de voorzijde gaat het wel goed. Denk dat ik toch maar een keer een paar gaten in mijn werkbank ga boren voor een mooie "holdfast"
374929_orig.jpg

Groet,
Hans
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je zou een plank met twee latjes kunnen maken waarbij een lat tegen de voorkant van de grote werkbank rust, en de achterste lat de kleine moxon werkbank tegen houdt.
Een soort bankhaak systeem zoals 'Roy Underhill's bench hooks'. (even googelen!!)
Maar dan een hele brede.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
@Raymond: Helaas heb jij gelijk. In praktijk blijkt de grip bij zagen onvoldoende. Met de klemmen op de voorzijde gaat het wel goed. Denk dat ik toch maar een keer een paar gaten in mijn werkbank ga boren voor een mooie "holdfast"

mijn moxon staat voorlopig vast met een Veritas hold-down en is muurvast
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik wist van tevoren dat ik het risico nam, maar hoopte dat de benchdogs voldoende steun zouden geven. Nu dat niet het geval is zal ik iets anders moeten verzinnen.

@Raymond: dank voor het meedenken. Zo'n optie als jij voorstelt is zeker een mogelijkheid.
Een andere is om de bench op de hoek te zetten en daar vast te klemmen. Het boren van gaten in mijn werkbank zie ik voorlopig nog als laatste optie.

@Charel: Jouw oplossing had ik gezien en is denk ik de meest stabiele, ik boor liever alleen geen gaten in mijn werkbank. Zal ook nog niet meevallen met een 19mm forstnerboor uit de hand door zo'n 60mm massief beuken.

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik heb het werkbankje helemaal naar rechts opgeschoven en daar aan de zijkant vastgezet met een klem en aan de voorzijde tussen de benchdogs.
Staat nu ook als een huis. Voorlopig houd ik het dus hierop.

Overigens had ik zo'n bankje veel eerder moeten maken. Heerlijk om op "fatsoenlijke" hoogte precisie werkjes te kunnen verrichten.
Ik kan het iedereen aanraden!

Groet,
Hans
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ziet er ook weer mooi uit, begint een trend te worden die verhoogde werkbankjes ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.