Wat te doen met een te rooien taxus?

Olivier244

Nieuw lid
30 jul 2015
17
4
Utrecht
Een vraagje over een boom.
Mijn zwager heeft een flinke taxus in de tuin staan die binnenkort geveld moet worden. Nu ben ik voor hem op zoek naar tips voor een goede bomenrooier en tips over wat te doen met het hout. Taxus is gewild hout voor houtdraaien maar levert het ook wat op? Het gaat om een flinke boom, stamdiameter op 1,30m hoogte is 57cm. Totale hoogte schat ik op zo'n 12m. O ja, en hij staat in een achtertuin in een woonwijk in Hilversum :). Heeft iemand ervaring met een dergelijk projectje? De kapvergunning is trouwens al binnen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Da's knap, want de kapvergunning bestaat niet meer :cool:

Of het wat oplevert hangt sterk van de stam af, taxus wil nog wel eens ringscheuren en schorsinsluitingen hebben zodat er erg weinig bruikbaar hout in zit. Als je van buiten al ziet dat er meerdere stammen aan/tegen elkaar gegroeid zijn, dat weet je dat bijna al zeker.

Omzagen zonder schade wordt dan natuurlijk ook lastiger. Als je het hout snel kwijt wil, zou ik het voor niets, een symbolische versnapering of een herinnering uit eigen boom aanbieden, bijvoorbeeld hier. Er zijn ook mensen die taxus op marktplaats proberen te verkopen.

Wat betreft een betrouwbare bomenrooier kan ik je niet helpen, het is niet mijn regio.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik heb wel belangstelling voor het hout en kan hem misschien ook wel voor je omzagen, maar dan moet ik hem eerst wel zien.
 

Olivier244

Nieuw lid
30 jul 2015
17
4
Utrecht
Ik heb wel belangstelling voor het hout en kan hem misschien ook wel voor je omzagen, maar dan moet ik hem eerst wel zien.

Er is inmiddels een offerte bij een rooier aangevraagd en we wachten even af wat daar uit komt. Maar misschien kom ik nog bij je terug.
Groet,
Martijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.