type schaafas nieuwe vlakvandiktebank voor oud eiken balken

meubelsinstijl

Nieuw lid
25 jul 2014
6
0
Beste forumleden,

Voor ons jonge meubelbedrijf zijn we bezig met de aanschaf van een vlakvandiktebank. De machine willen we vooral gaan gebruiken voor het bewerken van oud eiken balken (wagondelen, spoorbielzen etc.) om vervolgens te kunnen verlijmen tot tafelbladen. In de oud eiken balken kan veel vuil (steentjes/zand) aanwezig zijn en zelfs spijkers. Dit proberen we uiteraard zo goed mogelijk te verwijderen, voordat we de balken zullen gaan schaven. Echter, is het denk ik naïef om te denken nooit een keer een spijker of steentje te raken. De grootste vraag die we dan ook hebben, is wat voor schaafas aan te gaan schaffen? Een standaard as met slijpbare messen, een as met Tersa messen of een spiraalas? Kunnen jullie ons voorzien van advies? Alvast bedankt.
 
P

Pel

Guest
Ik zou gaan voor een zware oude gietijzeren machine op krachtstroom met een gewone messenas, Ik denk als je een spiraalas moet vernieuwen dat het dan een kostbare zaak zal worden? Met een huis tuin en keuken vandiktebankje kun je immers niets doen met dit zware materiaal. Ik zou zeker ook zo'n metaal zoeker of hoe heet zo'n ding, gebruiken anders krijg je niets als strepen. Zorg ook voor verschillende reserve messen, want ga er maar van uit dat je met dit soort materiaal o.a. spoorbielsen en oude eiken balken veel te lijden hebben. Misschien als je ergens een oude lintzaag kan kopen, dan zou je het slechtste gedeelte eraf kunnen zagen, maar ja zaaglinten worden ook bot, het is eigenlijk lood om oud ijzer. Dit materiaal kun je alleen maar bewerken met zware industriële machines.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

meubelsinstijl

Nieuw lid
25 jul 2014
6
0
Beste Pel,

Bedankt voor je reactie. Het is de bedoeling dat we de delen altijd (voor)geschaafd inkopen, zodat de meeste troep er al af is. Een metaalzoeker gaan we inderdaad zeker gebruiken en verder is het zaak om al het vuil uit de scheuren te borstelen, alvorens de balken op definitieve breedte en dikte te schaven. Wat is volgens jou het voordeel (voor ons gebruik) van een gewone messenas ten opzicht van Tersa messen?

Gr Nick
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Als je met een een spiraal-as een spijker raakt dan hoeft je maar 2 mesjes een kwartslag te draaien en kun je daarna weer verder. Bij de andere messen moet je (misschien) opnieuw stellen en laten slijpen. De standtijd van spiraalmesjes is 20 x zo lang als hss volgens de verkoper, maar dat kan ik niet beamen. Ik weet wel dat dat ze heeeeel lang scherp blijven. Ik zou de spiraal-as niet bij voorbaat uitsluiten. Zelf heb ik er juist voor gekozen om een spiraalas te nemen omdat ik nog wel eens hout heb met een spijker.
 

meubelsinstijl

Nieuw lid
25 jul 2014
6
0
Beste Rinus,

Ook jij bedankt voor je reactie. En is een mesje van een spiraalas echt zo makkelijk te verwisselen als dat er wordt beweerd? En hoeft er echt niks in/afgesteld te worden? Wat kost verder een vierkant spiraalmesje? Verder begreep ik dat een spiraalas is gemaakt van aluminium en een as voor standaard messen of Tersa messen van staal. Bestaat de kans nog dat de gehele (aluminium) as blijvend vervormt door het raken van een spijker?
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Jurriaan, een metaaldetector ik kon niet op de naam komen, het zal de oude dag zijn.:)

Groet Pel.
 

meubelsinstijl

Nieuw lid
25 jul 2014
6
0
Beste Juriaan,

Met een metaaldetector gaan we inderdaad sowieso aan de slag. Maar dan is het denk ik nog niet uit te sluiten dat je af en toe een spijker over het hoofd ziet...
 

meubelsinstijl

Nieuw lid
25 jul 2014
6
0
Beste De Haan,

Bestaan vlakvandikteschuurmachines? Ik kom alleen maar vandikteschuurmachines tegen? Een vandikteschuurmachine is inderdaad een optie, maar dan hebben we nog steeds een vlakbank nodig om te vlakken en te strijken.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
is een mesje van een spiraalas echt zo makkelijk te verwisselen als dat er wordt beweerd?
Ja, absoluut en zeker weten

En hoeft er echt niks in/afgesteld te worden?
Nee, absoluut, zeker weten van niet

Wat kost verder een vierkant spiraalmesje?
De schaafmesjes voor de silent power kosten iets meer dan 55 euro per tien stuks. Dus 5,50 per mesje.
Het mesje echter kun je vier keer draaien. Dus 1,38 per zijde.

Verder begreep ik dat een spiraalas is gemaakt van aluminium en een as voor standaard messen of Tersa messen van staal. Bestaat de kans nog dat de gehele (aluminium) as blijvend vervormt door het raken van een spijker?
Gelukkig heb ik tot op heden niet veel spijkers geraakt. Het enige wat ik daarna gedaan heb is het desbetreffende mesje een kwart gedraaid.

Groet,
Jan
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Met een metaaldetector gaan we inderdaad sowieso aan de slag. Maar dan is het denk ik nog niet uit te sluiten dat je af en toe een spijker over het hoofd ziet...

Ik heb toen ik met oud hout ging werken gezocht naar een goede en op Amazon in Amerika kwam deze er als heel goed uit met honderden goede reakties en bij Conrad verkopen ze 'm.
Ik begon met een test van een euro achter de deur en een klein schroefje onder een tafelblad en beide werden opgespoord.
Ik heb vanaf toen verschillende keren verborgen schroeven en spijkers opgespoord in oude tafels dus prima dat ding!
Spoorbielzen zijn wel heel dik dus moet je vanaf 2 kanten scannen maar tot een cm of 4 a 5 (tafelbladen) doet ie het goed.
Dikker heb ik geen ervaring mee.
Als je 'm zou bestellen vergeet dan niet de batterij.

https://www.conrad.nl/nl/zircon-m40-detectieapparaat-62616-814691.html
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je bij gewone schaafmessen (wegwerp of herslijpbaar) een beschadiging hebt, kan je het beschadigde mes iets verschuiven en is de streep verdwenen.
Maar zelfs al blijven er strepen over, dan hoeft dit nog geen probleem te zijn. Die zijn zo weggeschuurd.
Wat betreft een bot zaaglint. Als je een naslijpbaar gebruikt (Udemholm staal), is een bot lint van 4 meter lengte op 20 minuten terug in topconditie.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
meubelsinstijl.
vandikteschuurmachine bestaat, maar of vlakvandikte bestaat durf ik niet te zeggen
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Er wordt hier sterk gekeken naar de eventuele spijker die geraakt kan worden, maar bij oud hout met zand of kiezelgruis slijten de messen sowieso sneller en dan over de volle breedte.

Het grote voordeel van de spiraalassen is dat er gewerkt wordt met hardmetaal dat slijtvast is en langer mee gaat. Maar de tijd die je kwijt bent om te draaien is meer. Bij oude bielzen denk ik ook aan resten teer of andere meuk die je schaafas kan vervuilen. Het schoonmaken van een spiraalas kan dan een vervelende klus worden. Om die reden wordt bij het veel verwerken van harshoudende houtsoorten geadviseerd met Tersa messen te werken. Deze zijn snel te wisselen, maar ook makkelijker schoon te maken.

Bovendien kun je de Tersa messen in meerdere kwaliteiten krijgen, dus heb je fout hout, kun je ervoor kiezen om er goedkopere messen in te steken, om bij voorgeschaafd hout dat afgewerkt moet worden een betere kwaliteit erin te steken.

Bij het raken van een spijker of nietje tik je eenvoudig 1 mes los om die een stukje door te schuiven, zodat je snel weer verder kunt.

Ik denk dat spiraalsassen bij het verwerken van schoon hout fijner en misschien ook goedkoper zijn, maar in jouw geval zal de grootste kostenpost tijd en het snijmateriaal zijn, en dan is de Tersa denk ik de betere keus.
Ook hier hoef je niet te stellen, bij klassieke messen wel, die zou ik nooit overwegen.

Denk bij die grote en vuile bielzen ook aan de slijtage van je tafels, die zal ook hoger zijn. Een gerenommeerde fabrikant kan je beter deze onderdelen na leveren wanneer deze aan vervanging toe zijn.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik ben het met triwilli eens. Oud hout is een tersa as ideaal. je haalt je mooie messen eruit, je pakt je oud hout messen zet die erin, heb je een ribbel in je schaafbeeld moet je een mes een tikje verschuiven. Ik heb een ouderwetse beitelas, die werkt perfect maar afstellen is een gepriegel, staan ze eenmaal goed niet meer aankomen, een ribbeltje is jammer dan.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat iedereen het ongeveer eens is dat slijpmessen hier niet kunnen, veel te zwak staal dat vol lijnen staat als je er maar naar kijkt. Daarnaast moet je vergelijken wat vergelijkbaar is bij Tersa vs spiraal. De HW spiraal mesjes zijn van de hoogste/duurste kwaliteit (8x duurder dan HS) en gaan echt ontzettend lang mee, een zware eiken knoop die loskomt, een steentje of zelfs schroefkoppen (vraag niet...) daar vliegen ze gewoon door. Ik had daarvoor gekozen om in al die situaties gewoon het beschadigde mesje te kunnen draaien/vervangen. Maar de werkelijkheid is dat deze zo duurzaam zijn dat ik het misschien 3x heb moeten doen de afgelopen 4 jaren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.